Poëzie-Leestafel

...

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Kurt de Boodt

Recensie over de bundel

Ghostwriter

gedichten

Kurt de Boodt

geschreven door Karel Wasch

 


Ghostwriter is een intrigerende titel voor een gedichtenbundel. Kurt de Boodt weet dat. Hij schuwt namelijk inhoudelijk diepgaande thema's niet. Is de ghostwriter niet bij iedere goede dichter aanwezig op de achtergrond? Is het een stem in het hoofd van de dichter of zelfs een geweten? Of zoals bij Jack Kerouac, knielt de auteur neer voor ieder nieuw werk om de Goden aan te roepen? Iets wat de Nederlandse schrijver Hendrik van Teylingen ook genaamd Sri Hayesvar Das (6 juni 1938 – 25 december 1998) altijd deed. Of moeten we het toch meer gewoon, dichter bij huis, zoeken in de helper van politici en captains of industry, die speeches kant en klaar aanlevert. Of is het de redacteur bij een uitgeverij, die een slordig, maar o zo mooi manuscript herschrijft?


In het eerste vers Hersenwindsels van de bundel staan de regels:


(...) Hier heb ik het voor het zeggen.

Ik schrijf uw spinsels in het klad
ik spin uw bevindingen in de dop
ik sluit en ontsluit hersenwindsels.

Volg blindelings mijn intuïtie
neem mij op mijn woord
vertel mij onverkort voort.

Volg trouw de aflopende autocue
ik geef stem aan uw oortjes
gehoor aan uw diepste gedacht.

Zwijg en noteer:

ik heet wat ik u dicteer.


De ghostwriter - wat dat ook mag zijn in dit geval - is hier de baas. Maar die hegemonie is bedrieglijk. Want in de volgende regels schrijft the ghostwriter alles in het klad, spint bevindingen in de dop en sluit en ontsluit hersenwindsels. The ghostwriter is dus voor het proces van schepping al aanwezig in embryonale gedaante. En in de laatste zin heet hij wat hij dicteert. Dat doet denken aan Neeltje Mins regel: 'Voor wie ik liefheb wil ik heten.' Wie de regels van de ghostwriter herkent zal ze erkennen als het beste uit zijn eigen scheppingsarsenaal. Is trouw aan zichzelf. Zelden heeft een dichter het proces van 99% transpiratie en 1 % inspiratie zo helder weten te schetsen.

Maar er is meer, veel meer te genieten in deze prachtig vormgegeven bundel van De Wereldbibliotheek. In De Joker wordt de rol van een president van een groot continent even trefzeker in twee zinnen neergezet:

 

De Joker

De president schuift in zijn rol als
een hand in een poppenkastpop.(...)



Wat een prachtig beeld, de president als poppenkastspeler. De president uit een tekst van Bob Dylan: 'Even the President of the United States has to stand naked.'( Zelfs de president van de Verenigde Staten moet soms naakt zijn). En het gedicht van De Boodt eindigt met :Morgen speel ik de Joker. Hij (de president) is niet alleen een Joker, maar speelt ook nog eens De Joker. Hoe scherp kun je zijn?

Het schitterende gedicht Intensive Care laat de doodsstrijd zien, van iemand aan slangen aan apparaten.


(...) En ik opende mijn ogen
en voelde en zag hoe ik
bot schoot en bleef

ademen.


De Boodt is vooral een dichter met prachtige beginzetten. Zijn repertoire is verder gestileerd en beheerst. Enkele voorbeelden:


Winst

Op de Mont Ventoux fietst de leider
zich het fitst. (...)


Tour de Force

Als ik niet vals speelde
was het vals als anderen
vals speelden. (...)


Of hij draagt een vers op aan John Lennon.


God na John

God is een barometer
om te meten
onze pijn.

(origineel: God is a concept by which we measure our Pain)


En de prachtige bundel eindigt weer met een drietal gedichten onder de noemer Ghostwriter.


Gelofte

Geen actualiteit vandaag.

Ghostwriters laten de geest
leeg. Herinneringen zingen
het gemoed vol. Archieven
barsten vol in orewoet.


Orewoet is een oud woord voor 'begeerte naar de minne.' Ghostwriters staan net voor de inspiratie, herinneringen vullen de ziel en archieven worden gevuld met intuïtieve inspiratie. Waarvan akte!
Wat een mooie bundel!


Kurt de Boodt is publicist en artistiek adviseur in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Eerder publiceerde de Wereldbibliotheek Waarop de klok ontwaakt! en het epische gedicht Minnezang.

ISBN 9789028426078 Hardcover 79 pagina's Uitgeverij Wereldbibliotheek februari 2015

© Karel Wasch, 19 april 2015

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER