Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joris Miedema

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12635 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Prachtige site, Pieter, bedankt.

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12637 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
En hier is nog zijn eigen blog, ook erg mooi met foto's bij de gedichten.

jorismiedema.blogspot.com/

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12649 door
Silhouetten markt

vanmorgen kwam uit de mist

een supermarkt gerezen

ik zag het aan de silhouetten

van een zwerver

die zichzelf als statiegeld probeerde

in te leveren

zandzakken en segmenten

van een oude fiets

hielden een muur bij elkaar

zoals paniek ooit verdwaalde

in een afscheidszoen

die bedoeld was

om te blijven leven

©Joris Miedema

Ik denk dat dit gedicht voor zichzelf spreekt.

Maar je moet er maar opkomen om de sfeer bij een supermarkt te vergelijken met de paniek in een afscheidszoen, etc. Goed gedicht.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12650 door
Hé, Pieter, spreekt dit gedicht voor zich??? Juist dit is er één waar je er voor moet induiken om zaken weten te plaatsen. Wordt er wel over een daadwerkelijke supermarkt gesproken? Iemand die zichzelf als statiegeld probeert in te leveren vind ik een sublieme zin, maar zo ontzagwekkend triest... Wij leven in een wereld waarin geld en waarde centraal staat, een markt van koop en neem, een markt waarvan wij alleen de contouren zien. Veel diepgang ontgaat ons. Iemand die zich als de te recyclen verpakking van consumptie ziet, hoeveel ben ik nog waard? Jou een vijftig eurocent muntje? Dank u wel! Hoe kwetsbaar is onze silhouetten markt, hoe houden we alles bij elkaar, met zandzakken, stromen de dijken over? In ons zoeken naar echtheid en niet voor geld te kopen waarde en liefde, maakt de paniek zich meester en klampen we vast... aan wat?, aan elkaar? We willen blijven leven, afscheid nemen van het zakelijke.... maar de afscheidzoen was wel bedoeld om te blijven leven.... maar dat wordt in de verleden tijd geschreven.. Dat wás de bedoeling, maar het liep anders...

Wat gedachtenspinsels die bij mij zo opkomen als ik dit lees... Voor mij eigenlijk niet vanzelfsprekend... maar desalniettemin: een erg goed intrigerend gedicht. Helemaal mee eens!

Groet,

Rob

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12651 door
Hé, Rob, wat een gepassioneerd betoog! Goed zo!

Toch even zeggen dat ik meen dat Pieter bedoelde met 'een gedicht dat voor zichzelf spreekt', dat de aanklacht duidelijk is.

Zelf wil ik even wijzen op de opmerkelijke beginverzen.

Ik parafraseer: er doemt een supermarkt op uit de mist, en juist dat merkt de dichter aan de contouren van een zwerver, het zo zien en zo verwoorden, ja, dat is het dichterlijk oog èn dito taal.

Het vervolg dan: een zwerver die zichzelf als statiegeld probeert in te leveren, nou moe, dat doet even naar adem snakken.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12654 door
Ha! Dan herkennen Pieter, jij en ik dezelfde pijn in dit gedicht, da's mooi! Ik dacht dat Pieter het echt had over de sfeer bij een supermarkt ;>)

Tijd voor maken pagina: 0.383 seconden