Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joris Miedema

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12485 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ja, het lijkt me ook waarschijnlijk dat het over een demente vader gaat, als je dat aanneemt vallen de beelden op hun plaats.

De vader is nog wel lijfelijk aanwezig, maar niet meer in zijn geest.

Hij spreekt waarschijnlijk ook niet meer, zodat met hem op de duur niet meer ziet. Vandaar het beeld van dat gat, een beeld dat steeds verder wordt doorgetrokken wat door Dettie heel goed is uitgelegd.

Da contradictie in de laatste regels valt me op en is heel goed gevonden: "zodat we konden zien waar hij niet meer was".

Door de gefingeerde hoepel weet je, zie je waar hij is, maar eigenlijk zie je hem niet, want hij is niet echt aanwezig".

Het gedicht is afstandelijk geschreven, maar roept volgens mij bij de lezer toch gevoel op.

De eerste regel al: "ik hoorde de stilte aan mijn vader knagen". Je voelt direct dat dit geen "prettig" gedicht wordt. Met die regel is de toon van het gedicht onmiddellijk gezet en je hebt meteen het beeld van de zwijgende vader. Het feit dat de dichter schrijft: Ik hoorde knagen, wijst ook op de betrokkenheid van de dichter, en daar zit volgens mij wél gevoel in.

"zodat we konden zien waar hij niet meer was" het is sec geformuleerd, zonder overtollige adjectieven, maar roept m.i. toch gevoel bij de lezer op. Het doet haast rillen....

Humoristisch vind ik dit niet.

Ophoepelen, heeft natuurlijk een dubbele bodem: een hoepel maken rond en weggaan.

Mooi gedicht.

Tiba.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12486 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Het is geen humoristisch gedicht inderdaad maar er zit wel humor in vind ik zoals in het het gat stappen dat vind ik wel humoristisch bedacht en vader die tocht ook.

Alleen het gegeven zelf, als het inderdaad over een demente vader gaat, is niet humoristisch natuurlijk.

Het laatste vers en vooral de regel "zodat we konden zien waar hij niet meer was" is erg triest.

Goed dat je het zegt Tiba dat de dichter 'zegt' ik hoorde knagen... dat die ik naar betrokkenheid verwijst, dat daar ik staat dat was nog niet tot me doorgedrongen.

Dacht ik dat ik het gedicht heel zorgvuldig gelezen had... .

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12487 door
Tiba schreef:

Ophoepelen, heeft natuurlijk een dubbele bodem: een hoepel maken rond en weggaan.

Volgens mij kan ophoepelen op twee manieren gebruikt worden;

1.dwingend: je kunt ophoepelen

2.opgelucht: die is (gelukkig) opgehoepeld

Beide betekenissen klinken, althans voor mij, negatief. De derde betekenis is natuurlijk de ironische en die past bij dit gedicht het best, denk ik.

Een hoepel maken rond iemand kennen wij in Nederland niet als ophoepelen, Tiba. Dan zouden we moeten zeggen: omhoepelen.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12488 door
Ik bedoelde eigenlijk wat Dettie hierboven zei: in de hoepel plaatsen.

Vind ik wel goed gevonden.

Tiba.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12558 door
Uilskuiken

van de week lag er een grote uilenbal

bij ons op de keukentafel

's avonds kwam de hele familie

om hem gezamenlijk uit te pluizen

oma vond een paar slechte kaarten

een fles whisky en het botje

van een middelvinger

mijn tante haalde er een arm uit

met daarop een tatoeage van de gulden

hij was waardeloos

moeder vond een schedel

waar haar eigen handen nog boven hingen

Joris Miedema

Origineel tafereel! Het schijnt dat chaos een populair onderwerp wordt, (zie onder Baeke), wat zou ik graag doordringen in de geest van deze dichter.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12559 door
Echte absurdistische humor.

Vind dan maar zo'n uilenbal op de keukentafel!

Daar komt dan de hele familie naar kijken.

De dichter verliest de draad niet: oma, tante en moeder passeren de revue. Hun vondsten zijn merkwaardig, waardeloos.

Maar toch klinkt het einde ietwat tragisch, absurdistisch tragisch.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.495 seconden