Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joris Miedema

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12676 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
We hebben toestemming van Joris Miedema voor nog een aantal gedichten en daarvoor mijn hartelijke dank.

Hier het eerste:

verrader in het medicijnkastje – joris miedema

telkens als ik wakker word

zit er een roodborstje op

mijn pupil

ik jaag hem weg

en zoek deze ochtend

naar de teek die het bloed

uit mijn fotoboeken zuigt

in het medicijnkastje

zit een verrader

als ik in de spiegel kijk

hoor ik zijn omgekeerde stem

Joris Miedema

Weer geen gemakkelijk gedicht. Is de ikpersoon iemand die met een kater opstaat en meteen in het medicijnkastje duikt? Zijn gezichtsvermogen is niet best (het roodborstje op zijn pupil), zijn stem is verdraaid door rook en alcohol.

De verrader in het medicijnkastje verraadt hem (aan zijn partner?).

Voor de tweede strofe heb ik geen enkele verklaring.

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12680 door
Wie durft?

Pieter

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12681 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Heb je mijn mailtje ontvangen Pieter? Daarin vraag ik of je de toestemming van Joris Miedema even naar mij door kunt sturen.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12682 door
Beantwoord door in topic Een uitdaging ...

telkens als ik wakker word

zit er een roodborstje op

mijn pupil

ik jaag hem weg

en zoek deze ochtend

naar de teek die het bloed

uit mijn fotoboeken zuigt

in het medicijnkastje

zit een verrader

als ik in de spiegel kijk

hoor ik zijn omgekeerde stem

Centraal staat - dat zegt de titel al - het medicijnkastje, standaard aanwezig in de badkamer naast de spiegel. De persoon heeft redenen om iets te "gebruiken", wil dat ook, maar realiseert zich ook dat het "middel" hem verrraadt - hem zaken ontzegt, ontneemt. Het dualisme "keer en omgekeerd"zit niet alleen in de spiegel (mooi beeld!) maar ook in de persoon zelf. Er zit een spanningsveld tussen "telkens als ik wakker wordt" en "deze ochtend"... een roodborstje als beeld van natuurlijke schoonheid, frivoolheid, blijde toon, het genieten van de natuur... totdat hij figuurlijk zo dicht op je de ogen staat dat je aleen een rode waas ziet (ha! de genoemde kater? Ik denk de verdoofde, gedoofde blik door het "middel"). TELKENS WEER. Het zicht (de pupil bepaalt het volledige gezichtsveld) ontnomen. Ik pik het niet meer!!! DEZE OCHTEND ga ik op zoek naar datgene wat het leven uit mij zuigt, dat het leven dat ik in mijn fotoboeken heb vastliggen weg neemt, mijn ervaringen dooft, het levensbloed uit mijn herinnering haalt. De teek die ergens op mij is gevallen en mij nu langzaam leeg trekt. Mij alle zin ontneemt. IK PIK HET NIET MEER.... En dan ontdek ik de verrader.... sta ik voor de spiegel en zie dat de verrrader in het medicijnkastje zit (en eigenlijk dus ook in mij?)...het "middel" dat mij helpt, verrraadt mij tegelijkertijd. Mijn spiegelsbeeld zegt "IK NEEM HET WEER" ... en de dag loopt als iedere andere...

Ik zou deze persoon graag uit die vicieuze cirkel helpen! Maar o zo knap gedicht,.. de spanning van de tweespalt is te snijden...

Groet,

Rob

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12683 door
Dit is een geweldige uitleg, Rob! Van harte bedankt.

Pieter

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12684 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Knap Rob, ik had 'het licht' nog niet en zat nog te puzzelen op het gedicht.

Pieter, bedankt voor je mail.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Tijd voor maken pagina: 0.476 seconden