Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joris Miedema

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12700 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

PieterD schreef : het jongetje uit de schoolmelk – joris miedema

het jongetje naast me in de klas

komt uit de schoolmelk

zijn gezicht en handen blijven nat

ik probeer me altijd

op de droge hoekjes

rond zijn mond te richten

hij tekent een balk

op een leeg vel papier

en zegt

dit is papa in ons oude huis

hij hout van mij

van mama mag ik een keer per maand

het nummer op zijn steen bellen

De smaak te pakken, leees ik dit gedicht en zit plotseling met rillingen op mijn rug... wat een creativiteit legt deze schrijver in de woorden van het kind! Het kind heeft een leeg huis achter gelaten en moet leven met het verlies van zijn vader. Pieter noemde al het "hout" , inderdaad subliem, want juist een klein kind in zijn magische beleving hoort in het "houdt" ook de boom, de balk. En ook de balk heeft hij achter moeten laten.... Geen wonder dat dit jochie jankt! Zijn wangen glinsteren van tranen, zijn handen zijn vochtig van het wegvegen ervan. Maar ik ben ook een jochie en niet zo'n melkmuiltje als hij! Ik wil zijn tranen niet zien (want die zeggen dat het mij ook kan overkomen), dus richt ik me op de droge hoekjes... Ik ben een kind en kan zo weinig met zijn verdriet. Maar ook de volwassene leest dit en zou niet de sterf- of geboortedatum willen bellen van degene waar hij afstand van heeft moeten nemen.... Dus waarnaar kijken wij??

Onwijs gevoelig....

Rob

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12705 door

mira schreef : Schitterende analyse Rob.

Dit gedicht zit, zoals jij en Pieter al zegden, vol woordspelingen en associaties: van het chique hondje, de chiwawa, (al ken ik zelf een fabrieksarbeidster die zo'n leuk diertje heeft, de beschrijving is dus wel wat karikaturaal) naar de poes, nou ja de tompoes, het gebakje, en van belastingsaanslag naar tandaanslag.

Een echtgenoot, vast een medicus, helpt zijn high society-vrouw om, quasi elegant, een chirurgenhandschoen voor de mond te houden om.....de hele mikmak uit te spuwen.

Een maatschappijkritisch gedicht!

mira

Het is idd. een heel intelligente analyse, Mira, zoals ook het gedicht heel intelligent is. Ik wel nog opmerken dat tussen de tanden dubbelzinnig is. Het kan tussen haar tanden geraakt zijn bij eerdere consumptie, zij kan het ook metaforisch van woede kapot willen bijten tijdens de conversatie zodat er nog een stuk uit haar mond steekt. In het eerste geval kan ze het niet uitspuwen, dus moet het tweede waar zijn. Maar in beide gevallen geldt de opvatting van Rob: ze wil niet betalen en haar man, die met zijn chirurgenhand overal de weg in weet, helpt wel met de ontduiking. Bravo, Rob.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12754 door
amandelboom – joris miedema

er hangt een leugen in de boom

takken kijken bedrieglijk

over het pad

onder elke steen

schuilt een mening

een oorworm verliest zijn oor

kruipt de grond in

kraaien vliegen uit als strop

en pikken zijn schelp geluidleeg

achter bladeren

zitten beschuldigingen verstopt

de wind blaast ze alle kanten uit

maar ze houden hun nerven stijf

Joris Miedema

Dit is het laatste gedicht dat ik voor sluiting van het forum plaats.

Allemaal hartelijk gegroet.

Pieter

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #12755 door Joris Miedema
Beantwoord door Joris Miedema in topic Iedereen bedankt!
Ik wil iedereen op deze hele mooie site heel erg bedanken voor de besprekingen van mijn gedichten!. Ik heb alles met heel veel plezier teruggelezen, dank jullie wel hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Joris Miedema
Laatst bewerkt doorJoris Miedema.

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #12756 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Jij ook bedankt voor het mogen plaatsen van je gedichten!

ik heb er echt van genoten.

Hartelijke groet

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12758 door
Pieter schreef:

Dit is het laatste gedicht dat ik voor sluiting van het forum plaats.

Allemaal hartelijk gegroet.

Joris Miedema schreef:

Ik wil iedereen op deze hele mooie site heel erg bedanken voor de besprekingen van mijn gedichten!. Ik heb alles met heel veel plezier teruggelezen, dank jullie wel hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Joris Miedema

Zelf had ik graag nog wat dieper ingegaan op een paar van deze gedichten, maar dat is me jammer genoeg niet gelukt.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.476 seconden