Geplaatst: 09 mrt 2007 05:53 pm
Ik ga verder met mijn analyse:
tot wij hun onder ogen kwamen
en in het overspelig paar
veranderden dat wij te zamen
ontmaskerden voor hem en haar
Plotseling wisselt het perspectief van de alwetende verteller uit strofe 1 naar de wij-verteller uit strofe 2.
Wie zijn die ‘wij’ die hier als onderwerp van de zin actief zijn?
Het ligt voor de hand: de spiegels. Want het overspelig paar kan niet grammaticaal.
Er staat letterlijk: tot wij (de spiegels) hun onder ogen kwamen (toen het licht aanging). En tot wij hen veranderden in het overspelig paar, dat wij (de spiegels) samen ontmaskerden zowel voor hem als voor haar.
Het 'overspelig paar' wordt in het licht (ze kwamen de spiegels onder ogen) en door de spiegels ontmaskerd en teruggebracht tot wie ze werkelijk zijn, twee getrouwde personen.
Ze worden niet samen ontmaskerd, maar afzonderlijk: zowel voor hem als voor haar. Want ze waren ook afzonderlijk tijdens hun sex, ieder op eigen toer. Allemaal van die kleine aanwijzingen die samen wijzen naar de grond voor mijn analyse.
die als hun beider evenbeelden
zich in ons dubbele duel
vermenigvuldigden en deelden
Hier blijven de spiegels aan het waarnemen en aan het woord, net als in strofe 2. ‘Die’ slaat op dat echtpaar. Zij vermenigvuldigden en deelden zich in ons dubbele duel.
Het perspectief blijft dus bij de spiegels: ‘ons’ duel. Er waren twee spiegels die als het ware streden om de beelden te vangen van de vrijpartij in het echt en in de spiegels. Vermenigvuldigden: ze lagen er eigenlijk met z’n vieren. En deelden: toen het licht aanging waren ze weer met z’n tweeën.
Met Dettie ben ik het eens dat vermenigvuldigen en delen ook slaat op de vrijpartij. Zelfs in de eerste plaats.
en spiegels werden van het spel
dat zij met zoveel slapers speelden
in dit versplinterend Hotel.
De spiegels zeggen verder: Zij werden spiegels, dus weerspiegelden het liefdesspel dat zoveel echtparen in het huwelijk spelen.
In dit versplinterend hotel: Waar zoveel getrouwde stellen in hun hoofd versplinterd werden. En waar huwelijken versplinteren, uit elkaar vallen.
Ik wil nog verder gaan: Het echtpaar werd een beeld, een metafoor, van zoveel andere stellen. In dit Hotel: teken van de wereld. Waar alles tijdelijk is en vol schijn. Waar het huwelijk versplintert, uit elkaar valt.
Zo ongeveer lees ik het vers.
Met Dettie moet ik soms zeggen: hoe zeg ik het zo precies mogelijk?
Het is absoluut geen eenvoudig vers.
Ik hoop dat al die kleine verwijzingen en hints samen bijdragen tot de eenheid van analyse. Op een andere manier krijg ik het verhaal niet sluitend. Er blijven dan veel meer meer onbeantwoorde vragen over voor mijn besef.
Ik hoop dat jullie nog niet afhaken, maar de moeite willen nemen mij na te rekenen.
Gert