Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Pieter schreef:
poëzie moet tegelijk duister en helder zijn.
Deze stelling heeft in ieder geval twee consequenties:
1. alle heldere poëzie is geen goede poëzie
Pieter schreef : Leuk antwoord, Dettie. Het is maar goed dat je af en toe niet in een oraal debat bezig hoort. Volgens mij is het woord tegelijkertijd niet essentieel.
"een gedicht moet helder en duister zijn" is voor mij precies hetzelfde als "een gedicht moet tegelijkertijd helder en duister zijn", zeker na de voorafgaande discussie maar ik geef toe dat voor sommigen de laatste zin nog duidelijker is.
Mooi gedicht dat je zo snel opdiste, Dettie, en een stuk moeilijker dan je van Vroman gewend bent, maar na twee keer lezen denk ik het goed begrepen te hebben. Maar daar ging de discussie ook niet over. Ook bij Campert en anderen fluctueren de verhoudingen tussen helderheid en duisterheid. Het ging mij om de volkomen heldere gedichten die volgens mij toch erg goed kunnen zijn.
Pieter schreef : Leuk antwoord, Dettie. Het is maar goed dat je af en toe niet in een oraal debat bezig hoort.
Pieter schreef : Volgens mij is het woord tegelijkertijd niet essentieel.
Pieter schreef : Maar daar ging de discussie ook niet over

Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen