Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Maar is alles wedstrijd en cijfertjes?
Mogen we niet eens wat zorgelozer.GEWOON GENIETEN!
Kan ik trouwens helemaal niet,ik ga altijd in discussie en de diepte in,
maar mag de mensheid nooit freewheelen?[/quote
Manja
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Grada schreef : In aansluiting hierop:
Mag poëzie ook duidelijk zijn? Mag ze rechtstreeks emoties, gebeurtenissen, enzovoort weergeven?
tiba schreef : Ha Grada, leuk dat je erbij bent.
Op mijn bijkomende vraag had ik zelf mijn antwoord gegeven.
Wil jij dat ook doen???
Ben al aan het denken over mijn antwoord erop.
als ik het maar mooi vind.
tiba schreef : Juist. Volledig akkoord.
Ik denk dat het de bedoeling van dit item is te proberen te achterhalen waarom/wanneer wij, de lezers dus, een gedicht mooi vinden.

<i></i>[/i]tiba schreef : Wat verwachten we van een (goed) gedicht?
- je zou kunnen zeggen: dat het verrast.... maarre er zijn ook gedichten die niet echt verrassen, maar toch steengoed zijn
Pieter
Ik vraag me af of dit zo is, Tiba. Lezen we niet juist gedichten om de verrassingen die in een gedicht zitten? Zowel qua vorm, inhoud, woordkeus, beelden, ironie enz. Kun jij een goed gedicht noemen zonder één verrassende gedachte of vormgeving, of iets anders?
Tiba
- je zou kunnen zeggen dat het je emotioneel raakt... maar er zijn veel gedichten die emotioneel raken door hun thematiek, maar daarom niet echt goed zijn
Pieter
Hiermee ontken je niet de noodzakelijkheid van emotie voor een goed gedicht. Maar als je zegt dat er niet per se een emotionele beleving in hoeft, ben ik het wel met je eens, maar dan toch wel weer een zekere verrassende originaliteit
Tiba;
[b]- je zou kunnen zeggen: het moet vol beelden, metaforen zitten... klopt niet. Er zijn gedichten met weinig of geen beelden die steengoed zijn
- "het moet "echt" zijn....slaat nergens op: echtheid is geen garantie voor goede poëzie[/b]
Pieter
Dat ben ik helemaal met je eens, en hier ben ik sinds een paar maanden volkomen van gedachten veranderd. De dichter kan voor 100% in de huid van een ander kruipen. Dat is ook wat Pessoa zegt in zijn beroemde gedicht "Veinzen": Dichters kunnen zo veinzen dat ze zelf geloven dat ze de waarheid beweren, dat ze niet meer veinzen. Ongetwijfeld ken je dat gedicht.
Tiba
enkele dingen die ik als steentjes in het water werp, in de hoop dat er reacties op komen
[b]vroeger zou ik zeker gezegd hebben: poëzie moet "gebald" zijn, niet langdradig, het zegt op een geconcentreerde manier wat in proza hele zinnen vraagt. Zelfs daar ben ik nu niet meer zeker van, dat door het lezen van een trend om gedichten meer uitgesponnen te maken.[/b]
Dat ben ik wel met je eens, Tiba, lengte doet er niet zoveel toe. De Divina Comedia van Dante en De Mei van Gorter blijven meesterwerken, al zijn ze nog zo lang.
Tiba:
Dus mijn vraag aan jullie:
waaraan moet volgens jullie een goed gedicht voldoen?
Tiba.
PieterW schreef:
Het moderne dichten
Dichten is iets niet zeggen
verzinnen
verhullen
laten raden
Zo duidelijk als dit gedicht mag dat
van een echte dichter niet zijn
Zodat dichters van voor 1950 geen
echte dichters zijn.
Pieter
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen