Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Waarmee ik niet beweerd heb, dat er rond dat tijdstip heel wat gaande is geweest rond "oude" en "nieuwe" dichtkunst.PieterW schreef : Er ligt heel globaal gezien een scheiding bij het jaar 1950.
PieterW schreef : Hoe stellen de erkende recensenten hun normen vast ?
PieterW schreef : En het werd steeds onduidelijker, tot de hermetische vorm, die volkomen onbegrijpelijk is. Daar komt men nu weer op terug. Ik weet trouwens niet of deze manier van dichten alleen in Nederland en Vlaanderen bestaat".
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Tiba schreef: het mag onduidelijk en duister zijn, het mag maar hoeft geen emotie op te roepen, het moet wel een schoonheidsbeleving geven, maar dat kun je volgens Tiba ook emotie noemen. Het mag niet gekunsteld zijn maar de definitie van gekunsteldheid is moeilijk te geven.

Rutger schreef: Hij wil de vraag hoe recensenten hun normen bepalen aan de recensenten zelf voorleggen.
Er moeten wel degelijk kwaliteitseigenschappen te benoemen zijn.
Grada vraagt zich ook af of een gedicht DUIDELIJK mag zijn.
(Hiermee bedoelt ze volgens mij het moderne gedicht. Moeten die juist verhullend zijn en de mogelijkheid geven tot meerdere interpretaties zoals Jan Baeke zegt? Pieter)
)Dit alles overdenkende kreeg ik het idee dat ieder van ons een gedicht (van voor LT toegestane dichters/essen) in deze discussie plaatst en aan de hand daarvan aangeeft waarom zij/hij dat gedicht mooi vindt.

Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen