Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans van de Waarsenburg (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #11143 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Als ik morgen tijd heb probeer ik een wat langere motivatie te geven waarom ik het zo'n mooi gedicht vind.Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #11152 door

PieterD schreef : Als ik morgen tijd heb probeer ik een wat langere motivatie te geven waarom ik het zo'n mooi gedicht vind.Pieter

Ik vraag om nog even geduld, Tiba.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #11160 door
Het boothuis te Laugharne

De titel brengt je al in de sfeer van Ierse kusten of meren

We drinken thee en schrijven ansichtkaarten

Licht van vergetelheid hangt over de Ierse Zee

De sfeer van rust wordt verhoogd door een paar eenvoudige zinnen. De zinnen klinken melodieus.

Verderop het watertrappen van de oceaan

Prachtige omschrijving van aanrollende en daarna botsende golven.

Stanza’s in een postuum toeristisch bestaan

Een stanza is een kort vers of strofe van een vers. Betekent postuum hier dat het toeristisch bestaan voorgoed voorbij is of zal gaan? Of gaat het over iemand die dood is?

Negenendertig, negenendertig. Nog enkele maanden te gaan

Hoe kun je dubbelzinniger sterven of verjaren

Als eb de dorst opsparen, tot vloed het boothuis

Omspoelde, wind terug waaide met trage gebaren

Het gaat misschien over twee personen van 39 jaar, maar niet zo lang meer. Dubbelzinnig heeft hier volgens mij niet de normale betekenis maar slaat op het feit dat beiden 39 jaar zijn en ook ongeveer tegelijkertijd een jaar ouder worden. Eb is de periode van laag water, wachtend op de vloed, het lessen van de dorst.

Wind terug waaide met trage gebaren: mooie zin maar ik begrijp hem niet.

Je ging zitten. Ik bleef staan. Hoe lang nog

Dit samen gaan naar plaatsen, buitentijds

Die nimmer rustende droom van vertrekkende schepen

Een immigrant ten onder in vlekkerig graan

De stijl blijft eenvoudig maar krijgt een mysterieuze lading door het woord “buitentijds”en de laatste regel. Wat betekent die? Ik ben er nog niet uit. (maar een eindje verder wel)

Vanaf de vlonder keken we naar hetzelfde zicht

Laag water op die middag, het slik verkleurend

Jij op zijn stoel, de tijd (een kaart?) verscheurend:

‘Do not go gentle in this good night’

Zeer mooi in deze strofe is: de tijd (een kaart?) verscheurend. Ik heb het idee dat ze de kaart toch maar niet stuurt omdat de persoon door de tijd op te grote afstand is geraakt. Maar bij de mysterieuze Engelse zin ga je natuurlijk zoeken op Google. Dan komt mijn geringe kennis van de Engelse poëzie genadeloos aan het licht. Het is namelijk de beginzin van een beroemd gedicht van Dylan Thomas over de dood van zijn vader. Thomas woonde jarenlang in zijn boothuis te Laugharne. Alles begint op zijn plaats te vallen. Van Waarsenburg maakte dus een toeristische trip naar het boothuis.

Kruimels, cake en porselein, het melkwoud

In de thee. Ik waag het niet dit licht te keren

Er zit een binnenzak in de tijd en slechte ruis

Van een kater. Wat zwart is weerkaatst, het wordt later.

Eerst weer de beschrijving van eenvoudige dingen. Wijst het woord melkwoud op het toneelstuk “Onder het melkwoud”? (Ja natuurlijk, het is een stuk van Dylan Thomas.) De tijd zit als herinnering in zijn binnenzak, hij kan hem zo voor den dag halen. Die herinneringen bevatten een slechte ruis, het was allemaal niet zo rooskleurig. De laatste regel heeft een mooi afsluitend binnenrijm maar de laatste woorden zijn weer om eventjes over na te denken. Wat is er zo zwart? Het leven van Thomas? Kater slaat op de dood van Thomas die door alcohol stierf. Hij is NEGENENDERTIG jaar geworden. Van vlekkerig graan Gerst) wordt alcohol, met name whiskey gemaakt.

In dit gedicht zat dus veel meer dan ik eerst dacht en ik zat er flink naast.

Pieter

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11188 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Wat heb je dat mooi ontrafeld Pieter!

Die twee personen waar het overgaat, beiden 39 (of althans bijna) zouden dat Thomas èn van Waarsenburg kunnen zijn? Of bedoelde je dat ook?

dubbelzinniger sterven of verjaren

wind waaide terug met trage gebaren

Misschien een metafoor voor het langzaamaan in de verbeelding verschijnen van hoe het er was toen Thomas er nog woonde? Iets ook met de vertraagde beelden van een oude film?

En dat samen gaan naar plaatsen buitentijds het bezoeken van de dichter van plekken waar Thomas vroeger ook geweest is? Elkaar daar ontmoeten, buiten de tijd?

(Volgens mij is dit zo'n gedicht dat zich prima leent voor Gedicht Uitgelicht op de homepage van de Poëzie--Leestafel... (hint, hint ;) )

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #11189 door
Het zijn allebei heel plausibele veronderstellingen, Librije.

Het is aan Dettie, denk ik, om te bepalen of het onder Gedicht uitgelicht moet komen. Bedankt voor je reactie. Pieter

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #11191 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Ik zie dit nu pas! Sorry Pieter heel vervelend na al je werk.

Binnenkort zal ik ik het goed lezen en ik geloof gelijk dat het geschikt is voor 'gedicht uitgelicht'.

Dettie
Laatst bewerkt 16 jaren 6 maanden geleden doorDettie_3.

Tijd voor maken pagina: 0.533 seconden