Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans van de Waarsenburg (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11320 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Even het gedicht hernomen.

Het boothuis te Laugharne

We drinken thee en schrijven ansichtkaarten

Licht van vergetelheid hangt over de Ierse Zee

Verderop het watertrappen van de oceaan

Stanza’s in een postuum toeristisch bestaan

Negenendertig, negenendertig. Nog enkele maanden te gaan

Hoe kun je dubbelzinniger sterven of verjaren

Als eb de dorst opsparen, tot vloed het boothuis

Omspoelde, wind terug waaide met trage gebaren

Je ging zitten. Ik bleef staan. Hoe lang nog

Dit samen gaan naar plaatsen, buitentijds

Die nimmer rustende droom van vertrekkende schepen

Een immigrant ten onder in vlekkerig graan

Vanaf de vlonder keken we naar hetzelfde zicht

Laag water op die middag, het slik verkleurend

Jij op zijn stoel, de tijd (een kaart?) verscheurend:

‘Do not go gentle in this good night’

Kruimels, cake en porselein, het melkwoud

In de thee. Ik waag het niet dit licht te keren

Er zit een binnenzak in de tijd en slechte ruis

Van een kater. Wat zwart is weerkaatst, het wordt later.

Hans van de Waarsenburg

Aan Librije.

Heel het gedicht lijkt me, nou is, een ode aan Dylan Thomas (met dank aan Pieter), en is ook doordrenkt van 'dood'. 'gentle night' is bij D. Thomas een metafoor voor de dood.

Ik wou inderdaad zeggen dat het visueel rijm een rol kan hebben gespeeld in het citeren, misschien was het Engelse vers er eerst wel, en pas dan het vers dat eindigt op 'zicht'.

Hoe schrijft een dichter? Vaak heel spontaan, vaak noeste arbeid. Het ene is niet beter dan het andere. En misschien was de dichter zich ook niet bewust van het visueel rijm. Wie zal het zeggen?

Overigens moeten we opnieuw terug naar het eigenlijk gedicht van onze dichter. De tweede regel 'licht van vergetelheid' intrigeert me, in de laatste strofe opnieuw vermelding van 'dit licht', lijkt me een verwijzing naar bovenstaande.

Heel de laatste strofe roept nog vragen op, misschien ziet iemand klaarder.

Aan Dettie: ik heb (nog) een (bijkomende) verklaring gelezen voor de naam van de fictieve stad Llareggub, maar niet echt passend voor dit forum (?).

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11321 door
Dit allemaal gelezen. Diepgaande analyses liggen me momenteel niet zo, sorry.

Wel eventjes dit gedacht: het gaat toch over 3 personen:

de dichter - Dylan Thomas - en een 3de.

Ik haal dit o.a. uit: jij op zijn stoel.

"zijn" is Dylan Thomas, wie is die "jij", een vriend, een geliefde, een bijna voorbije liefde? Heeft het met dit laatste iets te maken?

Ik roep maar wat hoor!

Tiba.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11323 door
Je hebt helemaal gelijk, Tiba, het gaat over drie personen , maar ik kreeg de indruk dat de derde niet zo belangrijk is. Het is denk ik de reispartner van van W. en degene tegen wie hij het woord richt. Kennelijk staat de stoel van D.T. nog in het boothuis dat bezocht wordt als toeristische attractie met ansichtkaarten en al.

Hg. Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11326 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Aan mira:

Het kwartje is gevallen. Ik kende de term oogrijm/visueel rijm niet.

Ik heb gevonden: woord dat hetzelfde gespeld wordt, maar een andere betekenis heeft/anders wordt uitgesproken. Het lijkt dus slechts "op het oog" te rijmen, maar voldoet daar qua klank niet aan.

Jij bedoelt: ‘Do not go gentle in this good night’ was voor de dichter het uitgangspunt (of althans heel belangrijk) voor zijn gedicht en deze zin kwam in de betreffende strofe te staan, visueel rijmend op "zicht" : night. In het Nederlands uitgesproken zouden ze op klank rijmen, in de mengeling van Engels en Nederlands slechts "op het oog".

Je hebt ook goed gezien denk ik: "Licht der vergetelheid" speelt een sleutelrol in dit gedicht, naar mijn gevoel ook. En het heeft betrekking op alle drie de personen in dit gedicht: de dichter, zijn reisgezel en de gestorven dichter. (Dat is goed opgemerkt, Tiba en Pieter, ik dacht eerst alleen de dichter en de dode dichter)

Ik ontdekte verder nog dat het gedicht voor het eerst in 1985 werd gepubliceerd. Toen was Van de Waarsenburg 42 jaar. Het is dus heel goed mogelijk dat hijzelf (bijna) 39 was toen hij het schreef, net zo oud als Thomas toen hij stierf. Of anders zijn reisgezel.

Het is misschien ook mogelijk dat de reisgezel "nog enkele maanden te gaan" had.

De dichter vraagt zich ook af: "Hoe lang nog dit samen gaan". De jij zit op "zijn stoel" en "de tijd verscheurend" , met daarbij "(een kaart)": wat Pieter al zei: misschien wel een toeristische kaart met het gedicht waaruit geciteerd wordt.

Over de laatste strofe peins ik nog. De tijd ontbreekt me nu. Over een paar dagen misschien meer.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11327 door
Ik wacht dus nog even af met het totale stuk, Librije, maar begin alvast met de inleiding. Ik heb mbv Google niet kunnen vinden uit welke van zijn vele bundels het gedicht komt. Ik heb het uit Ons poëtisch Dichtersland, een uitgave van V&D uit 1988, waarin 119 (sic!) Nederlandse (helaas geen Vlaamse) dichters hun voorkeursgedicht van zichzelf lieten plaatsen.

Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11328 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Het komt uit de bundel Waar het blauw eindigt Pieter

uitgegeven door J.M. Meulenhoff 1987

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden