Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans van de Waarsenburg (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11289 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik zal dat gedicht eens gaan lezen en ik hoop dat je snel weer van je pc gebruik kunt maken, Mira. Het is een beetje stil op Leestafel.

Pieter

P.S. Op onderstaande url een vertaling gevonden van dit gedicht:

www.landelijk-oecumenisch-platform.nl/do...l.aspx?ArtikelID=121

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11294 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Dank je wel Pieter voor deze link: het is goed deze tekst zowel in het Engels als in de vertaling te kunnen lezen.

Zie jij er een aanvullende verklaring in waarom Van de Waarsenburg juist die regel uit dit gedicht citeert?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #11295 door

Librije schreef : Dank je wel Pieter voor deze link: het is goed deze tekst zowel in het Engels als in de vertaling te kunnen lezen.

Zie jij er een aanvullende verklaring in waarom Van de Waarsenburg juist die regel uit dit gedicht citeert?

Librije.

Het eenvoudigste antwoord is dat dit een van de beroemdste, zo niet de allerberoemdste dichtregel is die Thomas heeft geschreven. Maar ook heel goed mogelijk is dat deze zin op de (toeristische) kaart stond die de reispartner van van Waarsenburg verscheurt, dit laatste bij nader inzien.

Waarom dit verscheuren plaatsvond wordt mij niet duidelijk uit de laatste strofe. De zin is op de door mij gevonden site als volgt vertaald: "Treedt niet goedmoedig de geborgenheid van de nacht binnen". Het gedicht is gericht aan ouderen en het spoort aan zich te verzetten tegen de schemering, the dying of the light, de dood. Is de laatste strofe (van het gedicht van v W.) misschien ironisch/cynisch bedoeld omdat Thomas juist die schemering en de dood zocht door de alcoholroes? Het woord kater wijs daar ook op: het is de tegenstelling tussen het moedige gedicht en zijn zwakte in de realiteit waarin T. terecht kwam.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11298 door
Het is ook de aanvangsregel en titel van het gedicht, de regel komt 4X voor in het gedicht.

Bovendien, en misschien niet onbelangrijk, vormt het een oogrijm of visueel rijm met 'zicht' (zie de uitleg van Rutger destijds bij literaire termen).

P. Claes vertaalde:

'Ga in die nacht niet al te licht'.

mira

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11302 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Even een klein beetje extra informatie.

In het boothuis te Laugharne schreef Dylan Thomas zijn laatste werk 'Under Milk Wood'.

Aangenomen wordt dat Laugharne de fictieve stad Llareggub in Under Milk Wood is. Dylon Thomas leefde en schreef in het botenhuis. hij woonde daar samen met zijn vrouw Caitlin en zijn kinderen.

Ik kom nog op je mooie toelichting terug Pieter.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11311 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht

In het boothuis te Laugharne schreef Dylan Thomas zijn laatste werk 'Under Milk Wood'.

Aangenomen wordt dat Laugharne de fictieve stad Llareggub in Under Milk Wood is. Dylon Thomas leefde en schreef in het botenhuis. hij woonde daar samen met zijn vrouw Caitlin en zijn kinderen.

Dat is een nuttige toevoeging Dettie! Het verhaal wordt steeds completer.

Ik vond nog:

Nog voor het boothuis staat de blauwe schrijvershut (niet toegankelijk), waar Thomas zich terugtrok voor zijn schrijfwerk. Vanaf zijn stoel had hij een schitterend zicht op Carmarthen Bay, het dorp Laugharne en Wharley Point, waar de rivieren Tywi en Taf samenkomen.

Daar wordt dus de stoel genoemd waarop plaatsgenomen wordt en het uitzicht op de baai waar twee rivieren samenkomen (ook al opgemerkt door Pieter).

Mira schreef:

Het is ook de aanvangsregel en titel van het gedicht, de regel komt 4X voor in het gedicht.

Bovendien, en misschien niet onbelangrijk, vormt het een oogrijm of visueel rijm met 'zicht' (zie de uitleg van Rutger destijds bij literaire termen).

P. Claes vertaalde:

'Ga in die nacht niet al te licht'.

Samenvattend: de door Van de Waarsenberg geciteerde dichtregel is niet alleen de titel van het bekendste gedicht van Dylan Thomas, in dat gedicht komt deze regel ook nog eens 4 x voor.

Toch is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom Van de Waarsenberg juist deze regel gebruikt heeft. Er moet toch een link zijn naar wat hij in zijn gedicht wil zeggen.

Of bedoelde je dat te zeggen met het oogrijm/ visueel rijm, mira? Ik begrijp dat niet zo goed.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.645 seconden