Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* M. Vasalis (ja uitgegeven door Van Oorschot)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3874 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 27 mrt 2007 06:00 pm

Het lijkt me ofdat er iemand dood is (wellicht een geliefde) en dat ze ook dood wou zijn. Het verdriet deed haar opspannen tot ze kon wenen( de regen) en ze echt spijt kon beginnen uiten om zelf niet dood te zijn.

Tot zover mijn lugubere verklaring.

Jan S
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3875 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2007 06:23 pm

De weg terug

De avond kwam; de avondspin

had ons onmerkbaar ingesponnen.

Alles stond stil en de geronnen

minuten stroomden niet meer in.

We lagen naar het plafond te kijken,

dat was ook leeg; ik werd zo bang,

ik had één strakke koude wang,

we lagen roerloos als twee lijken...

Toen, in dit strak-gespannen niet,

opeens van zeer dichtbij de regen,

stil slikkend langs het raamkozijn.

Ontdooien van het vast verdriet

en o de pijn om te bewegen

om niet meer dood te mogen zijn.

1. Wat zijn geronnen minuten?

2. Het plafond was blijkbaar 'ook' leeg.. hoezo 'ook'? Wat is nog meer leeg?

3. Hoezo had ze één strakke koude wang?

4. Naast wie ligt ze?

5. Wat bedoelt ze met 'strak-gespannen niet'

6. Wat betekenen de laatste 3 regels?

Volgens mij zijn het twee mensen die heel stil naast elkaar liggen.

de avondspin

Het lijkt alsof ze in een cocon zitten, waar alles stilstaat.

De tijd lijkt stil te staan, een tijdloos moment. (geronnen minuten, zoals Tiba uitlegt) Alles is stil, staat stil, ook het gevoel is uitgeschakeld, het lijkt allemaal heel leeg. Ze wordt er bang van, er is op dat moment helemaal niets.

Een kant van haar wang is koud (denkelijk ligt ze met de andere kant tegen iemand aan, die kant is warm) Beiden lagen heel stil (als twee lijken)

En toen begon het te regenen, zacht langs het raam. Dit was het moment dat het lege, tijdloze moment stopte.

Er is blijkbaar een groot verdriet waar beiden het moeilijk mee hebben. Door de regen komt dat verdriet weer naar boven, ze voelt weer iets en eigenlijk wil ze dat niet, (het verdriet is té groot?)

ze wil zo blijven liggen maar dat kan niet meer. De regen heeft gemaakt dat ze weer beseft, dat ze weer voelt.

om niet meer dood te mogen zijn

De regen maakt dat haar verdriet 'ontdooit' (Sommige mensen kunnen heel stil en in zichzelf gekeerd zijn, tonen geen enkele emotie terwijl ze wél heel veel verdriet hebben)

Maar het besef van dat vedriet, het toelaten van dat verdriet doet zeer (=o de pijn om te bewegen). Ze wilde liever nog niet die pijn voelen, ze wilde liever nog 'dood' (= niets voelen) zijn.

Wat bedoelt ze met in dit strak-gespannen niet,

Ze bedoelt dat alletwee een groot verdriet hebben en alletwee weten ze het van elkaar maar ze zeggen niets. Er hangt een heel gespannen sfeer omdat ze weten dat áls er bewogen wordt, of iets gezegd wordt het verdriet eruit komt. (Net als een ballon die je opblaast en opblaast totdat je weet nu moet hij bijna knappen, dát moment, vlak voor het knappen bedoelt ze met strak-gespannen niet)

Ik denk niet dat het om een dode gaat die naast haar ligt

dan schrijf je niet

We lagen naar het plafond te kijken

dat was ook zo leeg.

Ik bedenk me nu dat het over hun relatie gaat, die is niet goed meer, die is leeg, en ze weten het allebei, dit is het einde van de relatie en ze hebben er verdriet om.

DettieVolgens mij zijn het twee mensen die heel stil naast elkaar liggen.

de avondspin

Het lijkt alsof ze in een cocon zitten, waar alles stilstaat.

De tijd lijkt stil te staan, een tijdloos moment. (geronnen minuten, zoals Tiba uitlegt) Alles is stil, staat stil, ook het gevoel is uitgeschakeld, het lijkt allemaal heel leeg. Ze wordt er bang van, er is op dat moment helemaal niets.

Een kant van haar wang is koud (denkelijk ligt ze met de andere kant tegen iemand aan, die kant is warm) Beiden lagen heel stil (als twee lijken)

En toen begon het te regenen, zacht langs het raam. Dit was het moment dat het lege, tijdloze moment stopte.

Er is blijkbaar een groot verdriet waar beiden het moeilijk mee hebben. Door de regen komt dat verdriet weer naar boven, ze voelt weer iets en eigenlijk wil ze dat niet, (het verdriet is té groot?)

ze wil zo blijven liggen maar dat kan niet meer. De regen heeft gemaakt dat ze weer beseft, dat ze weer voelt.

om niet meer dood te mogen zijn

De regen maakt dat haar verdriet 'ontdooit' (Sommige mensen kunnen heel stil en in zichzelf gekeerd zijn, tonen geen enkele emotie terwijl ze wél heel veel verdriet hebben)

Maar het besef van dat vedriet, het toelaten van dat verdriet doet zeer (=o de pijn om te bewegen). Ze wilde liever nog niet die pijn voelen, ze wilde liever nog 'dood' (= niets voelen) zijn.

Ze bedoelt dat alletwee een groot verdriet hebben en alletwee weten ze het van elkaar maar ze zeggen niets. Er hangt een heel gespannen sfeer omdat ze weten dat áls er bewogen wordt, of iets gezegd wordt het verdriet eruit komt. (Net als een ballon die je opblaast en opblaast totdat je weet nu moet hij bijna knappen, dát moment, vlak voor het knappen bedoelt ze met strak-gespannen niet)

Ik denk niet dat het om een dode gaat die naast haar ligt

dan schrijf je niet

We lagen naar het plafond te kijken

dat was ook zo leeg.

Ik bedenk me nu dat het over hun relatie gaat, die is niet goed meer, die is leeg, en ze weten het allebei, dit is het einde van de relatie en ze hebben er verdriet om.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3876 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2007 06:36 pm

Jan S schreef:

Het lijkt me ofdat er iemand dood is (wellicht een geliefde) en dat ze ook dood wou zijn. Het verdriet deed haar opspannen tot ze kon wenen( de regen) en ze echt spijt kon beginnen uiten om zelf niet dood te zijn.

Tot zover mijn lugubere verklaring.

Jan S

Dat vind ik wel een goede verklaring!

Heet het dan 'de weg terug' omdat ze aan het eind van het gedicht weer bij haar positieven (zegmaar) komt, en beseft dat ze eigenlijk helemaal niet dood wil? Dus de weg terug van dood naar leven?

Wink

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3877 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2007 06:41 pm

Ik denk niet dat de verklaring van Jan goed is Wink. (sorry Jan)

De weg terug is waarschijnlijk het weer alleen verder moeten. Zie mijn uitleg hierboven.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3878 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2007 06:56 pm

Je legt het heel goed uit, Dettie, ik kan me daarbij aansluiten.

We lagen naar het plafond te kijken,

dat was ook leeg; ik werd zo bang,

ik had één strakke koude wang,

Toen, in dit strak-gespannen niet,

opeens van zeer dichtbij de regen,

stil slikkend langs het raamkozijn.

Dettie schrijft:

Ja, de regen, die de stilte doorbreekt, brengt hen als het ware terug naar de "werkelijkheid", en het is een werkelijkheid die ze juist ontvluchten door roerloos neer te liggen en volledig leeg (van alle emoties en gedachten) te zijn.

Het is een zeer gespannen toestand (letterlijk: hun spieren gespannen, misschien ook figuurlijk: het is "inspannend" zich leeg te maken????).

Ik weet niet of je bedoelt dat er spanning is tussen hen beiden?

Het zou kunnen, maar ik denk dat ze eerder beiden in hun eigen emotieloze, roerloze toestand verkeren. Ieder afzonderlijk in het niet-voelen, niet-denken enz. Dat is het "niet" en dat is bijna gelijk aan de dood. Vandaar het begin "als twee lijken", fysiek: stijf, roerloos zoals de dood, ook geestelijk: "zonder te denken/voelen".

Het ontwaken uit dat niets doet dus alleen maar pijn, want dat brengt het verdriet terug.

Vandaar ook de titel: de weg terug: ze moeten nu teruggaan naar vanwaar ze kwamen: de werkelijke wereld, en dat is een wereld die de pijn weer terugbrengt.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3879 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2007 07:00 pm

Vandaar ook de titel: de weg terug: ze moeten nu teruggaan naar vanwaar ze kwamen: de werkelijke wereld, en dat is een wereld die de pijn weer terugbrengt.\

JA! dat bedoelde ik! je zegt het goed tiba

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.451 seconden