Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* M. Vasalis (ja uitgegeven door Van Oorschot)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3880 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 27 mrt 2007 07:43 pm

Als je Maria Vasalis (Parken en Woestijnen) in een stroming moet plaatsen, welke zou dit volgens jullie moeten zijn?

Katrien
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3881 door Dettie_3
eplaatst: 27 mrt 2007 08:58 pm

Dat plaatsen in een stroming is een wat lastige vraag bij Vasalis.

Als je naar de vorm van haar verzen kijkt, zie ik daarin veel van het expressionisme. Expressionisten hanteerden het zogenaamde vrije, dynamische vers.

Kenmerken van het vrije, dynamische vers zijn: meestal

1. geen rijm

2. geen metrum

3. regels niet even lang

4. strofen niet even lang

kortom: onregelmatigheid troef.

Wel gebruiken de expressionisten hoofdletters en leestekens. Dat zie je bij de Vijftigers verdwijnen.

Dus wat de vorm betreft zou ik Vasalis indelen bij het expressionisme of bij een uitloper ervan.

De expressionisten zetten zich af tegen de schoonheidscultus uit het 19de en het begin van de 20ste eeuw: sonnetten, rijm, metrum enz.

De meest extreme reactie binnen het expressionisme is het dadaïsme van bijvoorbeeld Paul van Ostaijen, dat helemaal bij Af wil beginnen: bij de brabbeltaal van een kleuter.

Wat de inhoud van de verzen betreft vind ik Vasalis niet typisch expressionistisch. Ze heeft een heel eigen thematiek, die niet erg politiek geëngageerd is. Wel grote aandacht voor het onbewuste en het onderbewuste. Dat vind je wel bij veel expressionisten, onder invloed van Freud en Jung.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Gert

gert.slings.nu

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3882 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2007 10:57 pm

Welkom, Katrien,

Zelf weet ik niet zoveel over Vasalis, maar ik vond id dit item een bericht dat Dettie plaatste op 22 (of 21) augustus 2005:

Over Vasalis

www.geocities.com/Athens/Ithaca/2249/vasalism.html

In Vergezichten en gezichten ligt de nadruk vooral op het menselijk tekort en de onmacht van de taal. In haar hele poëtische oeuvre worden verschijnselen uit de werkelijkheid steeds geplaatst in het licht van het eeuwige. De werkelijkheid toont de lezer een chaotisch en verbrokkeld beeld. De dichter zoekt naar de samenhang, de harmonie in die chaotische werkelijkheid en tracht de eenheid te herstellen door het leggen van verbanden. Om deze reden werd Vasalis' poëzie wel gekenmerkt als neosymbolistisch

.

Groetjes. Tiba

P.S. Misschien kun je dit draadje even uitspitten, er zitten nogal wat links in.

---

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3883 door Dettie_3
Geplaatst: 28 mrt 2007 04:23 am

Goed gevonden Dettie :) Ik vond het leuk dat je het niet eens was met mijn interpretatie. Ik vind die van jou veel rijker.

Jan S

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3884 door Dettie_3
Geplaatst: 28 mrt 2007 09:10 am

Over Vasalis

www.geocities.com/Athens/Ithaca/2249/vasalism.html

In Vergezichten en gezichten ligt de nadruk vooral op het menselijk tekort en de onmacht van de taal. In haar hele poëtische oeuvre worden verschijnselen uit de werkelijkheid steeds geplaatst in het licht van het eeuwige. De werkelijkheid toont de lezer een chaotisch en verbrokkeld beeld. De dichter zoekt naar de samenhang, de harmonie in die chaotische werkelijkheid en tracht de eenheid te herstellen door het leggen van verbanden. Om deze reden werd Vasalis' poëzie wel gekenmerkt als neosymbolistisch

.

Groetjes. Tiba

P.S. Misschien kun je dit draadje even uitspitten, er zitten nogal wat links in.[/quote]

Ik zou liever de term neosymbolisme vermijden. Ik weet wel dat sommigen dat verbinden met Vasalis.

Het symbolisme is een reactie op de uiterlijkheid van het impressionisme. Je kunt het plaatsen eind 19de en begin 20ste eeuw.

Wanneer begint dan het neosymbolisme? Dat is lastig. Je moet dat weer heel precies gaan afgrenzen en definiëren. Zeker voor middelbare scholieren erg ingewikkeld.

Om even een voorbeeld van die verwarring te noemen: Eind 20ste eeuw sprak men ook over neosymbolisme:

"Op 20 mei 1989 vindt in Leiden de "wereldpremière" plaats van een nieuwe kunststroming: het Neo Symbolisme. Bedenker en sindsdien representant van deze stroming is Jacob Kanbier. Wat is nou dat Neo Symbolisme, waarop is het gebaseerd en wat houdt het in? De wortels zijn terug te vinden aan het eind van de 19e eeuw, toen Europese kunstenaars hun eigen werkelijkheid schiepen, gebaseerd op dromen en bovenzinnelijke fantasieën. In het manifest, dat nog steeds ter inzage ligt in het Stedelijk museum te Amsterdam, stelt Jacob onder meer, dat Kunst begint waar de mythe tot leven komt, de mythe van de verbeelding. Verbeelding is de werkelijkheid van de kunst en de mythe is de vertelling van de kunstenaar. Natuurlijke dingen bestaan slechts een beetje, de realiteit ligt in de dromen. Het menselijk verlangen, naar een tegenhanger van de realiteit van het dagelijks bestaan, naar de droom of het metafysische, de fantasie of het bovenzinnelijke."

Ik zou liever het late expressionisme noemen als stroming waar Vasalis in past. Ik heb al eerder geschreven, dat ze zich gedeeltelijk onttrekt aan een stroming door haar bijzonder persoonlijke verzen. Ze heeft een heel eigen thematiek.

Samengevat: liever geen neosymbolisme, maar laat expressionisme.

Gert

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3885 door Dettie_3
Geplaatst: 28 mrt 2007 09:55 am

Die uitleg van jou is heel leerrijk, Gert. Bedankt ervoor.

Wat ik me nog afvraag: wie zijn de andere vertegenwoordigers van het expressionisme?

Groetjes. Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.527 seconden