Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* M. Vasalis (ja uitgegeven door Van Oorschot)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3790 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 05 mrt 2006 04:26 pm

Vriend

Vriend, metgezel, die meer en minder is

dan vader, moeder, minnaar, kind

Hier zegt ze dat de vriend soms meer is dan een vader of moeder, soms minder. Ik denk dat ze daarmee de zorg bedoelt die ouders voor hun kinderen hebben.

Minnaar, kind... Soms houdt ze zoveel van hem dat het haar minnaar lijkt. Soms voelt ze voor hem alsof het een/haar kind is.

Het is in feite allerlei vormen van houden van. Je houdt van je ouders anders dan van je minnaar of als van je kind.

hetzelfde als ik, maar anders

onafhankelijk en toegewijd

ouder, jonger, van dezelfde tijd.

Met hetzelfde als ik bedoelt ze dat die vriend vaak hetzelfde denkt als zij, dat ze elkaar goed begrijpen. Maar toch is die vriend anders, hij leeft een eigen leven (onafhankelijk) is toegewijd (met liefhebbende zorg voor haar) de vriend is in zijn doen en laten soms ouder, soms jonger soms van dezelfde leeftijd.

Trooster, die getroost kan worden

baken en verhanger van borden

De vriend troost haar (trooster) maar zij troost ook de vriend (getroost worden) Ze helpen elkaar dus als ze het moeilijk hebben.

De vriend is een vast punt in haar leven, iemand op wie ze altijd kan vetrouwen (baken)

en verhanger van borden - de vriend laat haar dingen op een andere manier zien, leert haar dingen anders te bekijken, geeft haar inzicht. De borden kan je zien als wegwijzer, hij laat haar andere wegen zien die ze ook kan nemen. (verhanger van borden)

broeder, maar van een andere moeder, zonder rivaliteit

met wie ik samenloop en die mij begeleidt.

Hij is als een broer maar dan van een andere moeder, maar ze benijden elkaar niet, zijn niet jaloers op elkaar (zonder rivaliteit).

Ze loopt samen met hem en hij helpt haar (begeleidt haar)

Begeleiden kan ook zijn dat hij met haar meegaat ergens naar toe.

Hij gunt mij om te leven en als ik dood

zou willen, geeft hij mij gelijk.

Hij wil graag dat ze een goed leven heeft maar als ze dood zou willen dan begrijpt hij dat ook.

Soms is het, dat ik om hem alleen

verdragen blijf, wat zonder hem ondraaglijk scheen.

Soms is het dat zij de dingen, die heel moeilijk zijn, aankan, kan verdragen, en blijft aankunnen door hem. Als hij er niet was dan zou ze dat niet aankunnen (ondraaglijk)

Zonder een enkele verplichting

loop ik en altijd in zijn richting.

Ze loopt zonder dat ze het moet maar uit eigen vrije wil...

en altijd in zijn richting. Ze ziet hem graag, gaat graag naar hem toe, gaat altijd naar hem toe.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3791 door Dettie_3
Geplaatst: 05 mrt 2006 08:47 pm

heel erg hartelijk bedankt Dettie!

ik was er zelf niet uitgekomen! maar nu je dit er allemaal hebt bijgeschreven, klinkt het allemaal heel logisch!

nogmaals bedankt!

vriendelijke groet,

jantine

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3792 door Dettie_3
Geplaatst: 05 mrt 2006 08:48 pm

Graag gedaan hoor!

Succes met alles

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3793 door Dettie_3
Geplaatst: 05 mrt 2006 09:34 pm

Ik had nog geen tijd om te reageren,Jantine, maar Super-Dettie heeft het opgelost. Ik lees vanavond alles nog eens over, maar ik denk dat ik er niet veel aan toe te voegen heb.

Succes ermee.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3794 door Dettie_3
Geplaatst: 06 mrt 2006 02:49 pm

hallo,

weer een vraagje hoor ;) Ik zat me zo is af te vragen wat ze nu eigelijk bedoelt met dit gedicht?! Wil ze de mensen laten weten dat een goede vriend onmisbaar is? Dus wat wil ze zeggen/bereiken met dit gedicht???

en ik had nog een vraagje: weten jullie/kunnen jullie zien of er een beeldspraak in dit gedicht zit. (dat de dichter een verband constateerd tussen het object waarover hij schrijft en het beeld.) Bijvoorbeeld een vergelijking met als, of een vergelijking zonder als, of een personificatie.

Ik dacht zelf aan trooster. De trooster is dan het beeld. en dat ze dan de Vriend als object beschouwd. maar dit weet ik niet zeker. en Misschien: hetzelfde als ik. Dit zou dan een vergelijking met 'als' zijn. maar dan weet ik niet wat het beeld en wat het object is.

alvast bedankt :oops: :lol:

jantine

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3795 door Dettie_3
Geplaatst: 06 mrt 2006 03:12 pm

Ik denk niet dat trooster een beeld is, Jantine, hij is een trooster...

Baken volgens mij dan weer wel: is een metafoor voor iets waarop men kan steunen dat je richting geeft en veilige loods temidden van moeilijkheden

Hetzelfde met "verhanger van borden"

Hij verhangt die borden niet echt, dus het is een beeld of metafoor (hij is "als" een verhanger van borden, maar de "als" staat er niet, dus het is geen echte vergelijking. Als er een verband tussen twee begrippen bestaat op basis van een vergelijking, maar er staat geen "als" spreekt men van een matafoor) .. ik weet niet of jullie die term op school gebruiken...

Hetzelfde als ik... is dat een echte vergelijking?

Dat weet ik niet zo goed, moet erover nadenken...

Groetjes. Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.500 seconden