Zoals altijd bedoelde ik het niet vervelend, ik vertelde alleen waar Poezie-Leestafel voor bedoeld is. Er zijn al genoeg sites die poëzie in 'moeilijke' taal toelichten en daardoor blijft poëzie de naam houden dat het alleen voor een zeer selecte groep is.
Leestafel wil laten zien dat poëzie niet zo moeilijk is of hoeft te zijn. Dat is ook de reden waarom ik toestemmingen van de dichters, zoals o.a. Peter Holvoet-Hanssen krijg.
Het enige wat ik deed is, voordat de 'moeilijke' woorden teveel gebruikt gaan worden en overal verschijnen, even aan de bel trekken. Meer was het niet.
Ik was gewoon in mijn enthousiasme stukken aan het opzoeken wat over de bundel van Holvoet-Hansen ging en wilde dat met jullie delen. Ik wilde gewoon mijn bijdrage leveren. Meer niet.
Omdat er in de recensie een paar woorden stonden die iemand misschien niet zou kunnen begrijpen had ik even de uitleg van het woordenboek erbij gezet, meer niet.
Ik had nog nooit van accapareren gehoord en dacht dat misschien epicuristisch ook voor iemand moeilijkheden zou kunnen opleveren, dus ook even de uitleg van het woordenboek gegeven, meer niet.
Ik geloof ook niet dat heel Nederland weet wat epicurisch, hedonistisch, accaperen of humanistisch is. Vandaar 'eventjes' een toelichting en gevraagd of mensen (in dit geval Pieter) even op willen letten in hun woordgebruik.
Ik denk dus altijd aan de site en het forum, aan de leesbaarheid, hoe het bij anderen (dus niet ons groepje alleen) overkomt zodat het voor mensen aantrekkelijk is om te lezen. Dáár was ik mee bezig en meer niet.
Ik reageerde op Pieter die het gedicht een column vond, ik wilde met de recensies laten zien wat andere mensen over de poëzie van Peter Holvoet-Hanssen dachten. Het leek mij interessant om ook visies van anderen te lezen buiten de toch relatief kleine groep mensen bij Leestafel.
Ook schreef Pieter dat de Markiezin van Orion verwees naar vrouwen met een postanatale-psychose en ik vroeg me af waar dat stond omdat ik nog nooit van die benaming had gehoord.
(Voor mijn werk heb ik namelijk contact gehad met diverse vrouwengroepen zoals bijv. VIOD-Vrouwen in de overgang- en tijdens vergaderingen werden ook wel eens postnatale depressies besproken en de eventuele overeenkomsten met de overgang.)
Ik plaatste dus het stukje dat ik gevonden had en vroeg of hij het daar uit had.
Verder vond ik, doordat ik zocht naar die Markiezin, een stukje waarin stond dat het volgende gedicht van Peter Holvoet-Hansen in die bundel die titel 'Markiezin van Orion" had. Dus leek het me interessant dat ook te melden, wat ik ook gedaan heb. De hele bundel blijkt trouwens een cyclus waar sneeuwgedicht ook bij hoort.
Én ik vond de recensie over het hele werk van Peter Holvoet-Hanssen en dacht dat dat mogelijk ook interessant zou kunnen zijn ook omdat het sneeuwgedicht mogelijk uitgewekt gaat worden voor 'gedicht uitgelicht'. Dan is bredere informatie, over het hele werk, misschien welkom. Ik heb uit dat artikel een stukje geplaatst mét link naar het hele artikel. In dat stukje stonden dus de twee woorden die ik even iets duidelijker wilde maken omdat we een uitlegsite zijn. Meer niet.
Ik vertel dit allemaal maar zodat jullie dan weten hoe ik denk en hoe ik bezig ben met de poezie voor Leestafel, misschien maakt dat dingen duidelijker.
Dettie