Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Peter Holvoet-Hanssen (ja)

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12286 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Pieter de bedoeling van dit forum is, is in gewone, voor iedereen begrijpelijke taal gedichten uitleggen om te laten zien dat poëzie leuk is en niet alleen voor heel intelligente mensen. De bedoeling is dus om de drempel te verlagen, ik probeer daarom de 'moeilijke' woorden gelijk te verklaren en neem daarbij de verklaring van het woordenboek. Ik heb dus gewoon de verklaring van het woordenboek geplaatst.

Als ik jouw laatste reactie lees dan vind ik dat eigenlijk ook niet erg gewone taal. Hedonistisch, altruïsme, humaner...

Zou je kunnen proberen je woordgebruik een beetje eenvoudiger te houden?

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #12287 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
even bijspringen:

Dettie schreef:

De dichter is een missionaris van het goede leven (goed in de morele maar ook de epicuristische** betekenis).

www.druksel.be/nl/fondsen/holvoet/meer.html

Dettie

* accapareren

1) In beslag nemen 2) Opkopen 3) Zich toe-eigenen

** epicuristisch

1) Epicuriste 2) Zinnelijk

de uitleg van epicuristisch als 1) Epicuriste zegt niet veel

uitleg 2) zinnelijk kan voor verschillende interpretaties zorgen. Gewoonlijk denkt men daar bij aan sex.

Epicurisme staat inderdaad voor genot/ genieten. Voor de Griekse wijsgeer echter bestond het hoogste genot in het verlost zijn van alle vrees voor lijden, dood, goden en in positieve zin het bereiken van een heilzaam evenwicht voor lichaam en geest. De Romeinen maakten er een zootje van, en door hun toedoen (en ook latere interpretatoren) werd epicurisme synoniem van "nastreven van zinnelijk genot" (hedonisme).

Met de term epicurisme wordt nogal eens geschermd. Mij lijkt het dat in bovenstaande enkel bedoeld wordt "genieten van het leven in al zijn facetten" wat dat ook mag zijn, misschien hier ook synoniem aan bourgondisch leven? (vraagteken)

Tiba.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12288 door
Epicurisme is een Griekse filosofie en niet in één woord uit te leggen!!!

Soms zijn er ook moeilijke woorden nodig.

Pieter reageerde gewoon op jouw toelichting, Dettie, jij gaf de aanzet, en ik zou moeten/kunnen nadenken over zijn uitleg......niet dus.

Maar dit gaat over een 'recensie', met moeilijke begrippen, niet over het gedicht zelf.

Ik denk echt niet dat deze bewoordingen iets wezenlijks toevoegen aan het smaken etc van dit gedicht. Wat mij betreft, afvoeren!

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12289 door
Dettie, het spijt me dat ik aanleiding was voor deze controverse. Ik heb niet meer willen doen dan een iets bredere uitleg geven van de begrippen epicuristisch en hedonistisch omdat ik weet dat deze nogal eens verward worden. Jouw site wordt door intelligente mensen gelezen en ik geloof niet dat ik me boven dat niveau heb verheven.

Pieter

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12290 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Zoals altijd bedoelde ik het niet vervelend, ik vertelde alleen waar Poezie-Leestafel voor bedoeld is. Er zijn al genoeg sites die poëzie in 'moeilijke' taal toelichten en daardoor blijft poëzie de naam houden dat het alleen voor een zeer selecte groep is.

Leestafel wil laten zien dat poëzie niet zo moeilijk is of hoeft te zijn. Dat is ook de reden waarom ik toestemmingen van de dichters, zoals o.a. Peter Holvoet-Hanssen krijg.

Het enige wat ik deed is, voordat de 'moeilijke' woorden teveel gebruikt gaan worden en overal verschijnen, even aan de bel trekken. Meer was het niet.

Ik was gewoon in mijn enthousiasme stukken aan het opzoeken wat over de bundel van Holvoet-Hansen ging en wilde dat met jullie delen. Ik wilde gewoon mijn bijdrage leveren. Meer niet.

Omdat er in de recensie een paar woorden stonden die iemand misschien niet zou kunnen begrijpen had ik even de uitleg van het woordenboek erbij gezet, meer niet.

Ik had nog nooit van accapareren gehoord en dacht dat misschien epicuristisch ook voor iemand moeilijkheden zou kunnen opleveren, dus ook even de uitleg van het woordenboek gegeven, meer niet.

Ik geloof ook niet dat heel Nederland weet wat epicurisch, hedonistisch, accaperen of humanistisch is. Vandaar 'eventjes' een toelichting en gevraagd of mensen (in dit geval Pieter) even op willen letten in hun woordgebruik.

Ik denk dus altijd aan de site en het forum, aan de leesbaarheid, hoe het bij anderen (dus niet ons groepje alleen) overkomt zodat het voor mensen aantrekkelijk is om te lezen. Dáár was ik mee bezig en meer niet.

Ik reageerde op Pieter die het gedicht een column vond, ik wilde met de recensies laten zien wat andere mensen over de poëzie van Peter Holvoet-Hanssen dachten. Het leek mij interessant om ook visies van anderen te lezen buiten de toch relatief kleine groep mensen bij Leestafel.

Ook schreef Pieter dat de Markiezin van Orion verwees naar vrouwen met een postanatale-psychose en ik vroeg me af waar dat stond omdat ik nog nooit van die benaming had gehoord.

(Voor mijn werk heb ik namelijk contact gehad met diverse vrouwengroepen zoals bijv. VIOD-Vrouwen in de overgang- en tijdens vergaderingen werden ook wel eens postnatale depressies besproken en de eventuele overeenkomsten met de overgang.)

Ik plaatste dus het stukje dat ik gevonden had en vroeg of hij het daar uit had.

Verder vond ik, doordat ik zocht naar die Markiezin, een stukje waarin stond dat het volgende gedicht van Peter Holvoet-Hansen in die bundel die titel 'Markiezin van Orion" had. Dus leek het me interessant dat ook te melden, wat ik ook gedaan heb. De hele bundel blijkt trouwens een cyclus waar sneeuwgedicht ook bij hoort.

Én ik vond de recensie over het hele werk van Peter Holvoet-Hanssen en dacht dat dat mogelijk ook interessant zou kunnen zijn ook omdat het sneeuwgedicht mogelijk uitgewekt gaat worden voor 'gedicht uitgelicht'. Dan is bredere informatie, over het hele werk, misschien welkom. Ik heb uit dat artikel een stukje geplaatst mét link naar het hele artikel. In dat stukje stonden dus de twee woorden die ik even iets duidelijker wilde maken omdat we een uitlegsite zijn. Meer niet.

Ik vertel dit allemaal maar zodat jullie dan weten hoe ik denk en hoe ik bezig ben met de poezie voor Leestafel, misschien maakt dat dingen duidelijker.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12291 door
Ik stel je uitleg erg op prijs, Dettie. Het blijkt dat Google uitermate geschikt is om op het eerste gezich onbegrijpelijke of onbekende passages en namen in een gedicht te verhelderen. Ik had het door jou genoemde artikel nog niet gelezen maar de door mij genoemde verheldering stond al meteen in de Googles? die ik vond. Er staan nog een stuk of wat passages in het gedicht die ik ook niet thuis kan brengen. Vandaar mijn opmerking dat je voor dit gedicht van PHH erg belezen of misschien Vlaams moet zijn, ofschoon Tiba en Mira kennelijk ook wat moeite met het hele gedicht hebben. Ben benieuwd wat Jan misschien nog in wil brengen, en Librije natuurlijk, die is ook half-Vlaams. ;)

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.451 seconden