Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Peter Holvoet-Hanssen (ja)

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12261 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Hier staat de tekst van Het land van Maas en Waal, mira

www.songteksten.nl/songteksten/6840/Land-Van-Maas-En-Waal.htm

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12266 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Pieter:

zit er wel voldoende samenhang in het gedicht, of is het eerder een reeks losse gedachten/figuren/beelden?

. Als iedereen mee wil doen, dan kunnen we beginnen met juist dit soort vragen.

Je raakt daarmee aan het thema, achterliggende gedachte ervan. Soms blijkt dat (of juist niet) ook pas NA een uitgebreide speurtocht. En ook dat is interessant om eens te onderzoeken in Gedicht Uitgelicht.

En de eerder geopperde vraag: is dit nu poëzie of toch proza. En zo ja/nee/ waarom wel/niet.

Ik wil de meningen wel inventariseren, maar dan wil ik proberen er wat lijn in te brengen om ieders opvattingen tot zijn recht te laten komen.

Laten we dan bij het begin beginnen: wat vind je van deze tekst? Is het meer proza voor je of toch poëzie of nog iets anders en waarom?

Zouden jullie dat in maximaal 2 à 3 zinnen onder woorden kunnen brengen? Voor zover jullie het wat lijkt dit gedicht onder de loep te nemen?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12267 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik had geen tijd om dit item te volgen, hoe graag ook. Te veel werk, het lukte niet. Hopelijk volgende week meer tijd.

Tiba (die nu ook nog ziek is)

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12274 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht

Tiba (die nu ook nog ziek is)

Hopelijk niets ernstigs... Beterschap Tiba!

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12275 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Van mij ook beterschap!

Librije, ik heb het gedicht nog eens nagelezen en vind het t/m regel 7 normaal proza. Daarna wordt het mysterieus, maar is het voor mij nog steeds proza, het wil maar niet poëtisch worden. Mysterieus is misschien een eufemisme, je zou het ook een litanie van onzinzinnetjes kunnen noemen, de betekenis en samenhang blijven duister, voor mij althans.

Denk niet dat ik niet tegen moeilijke en paradoxale zinnen kan, lees mijn recensie van het Boek der Rusteloosheid van Pessoa. (Suarez) De teksten daarvan zijn vaak absurd maar liggen op de grens van proza en poëzie, en ik heb hier 500 bladzijden met plezier van gelezen. Ook de onzingedichten van Komrij lees ik graag. Maar bij dit gedicht van PHH voel ik het niet. Dettie heeft het geprobeerd maar me nog niet overtuigd.

Pieter

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12276 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Beterschap Tiba! Rustig aan. We merken het wel, als het weer lukt. Er is geen haast bij. We gaan hier op ons gemakje mee aan de slag. Maar ik zou het wel fijn vinden als je t.z.t. weer mee wilt doen :).

Dank je Pieter. Jouw opvatting/gevoel is me duidelijk. Kan ik goed vertalen naar de inleiding van ons stuk. Maar je wilt wel mee blijven doen, hoop ik?

Nog iemand een reactie op:

Laten we dan bij het begin beginnen: wat vind je van deze tekst? Is het meer proza voor je of toch poëzie of nog iets anders en waarom?

Zouden jullie dat in maximaal 2 à 3 zinnen onder woorden kunnen brengen? Voor zover jullie het wat lijkt dit gedicht onder de loep te nemen?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.750 seconden