Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Peter Holvoet-Hanssen (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #12250 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Dit gedicht balanceert inderdaad op de grens tussen poëzie en poëtisch proza (of misschien column? maar daarvoor net misschien toch te poëtisch). Hier op LT is dat thema vroeger ergens al aangekaart. M.i. bestaat er geen exacte, strak omlijnde definitie van wat nu juist 'een gedicht' is. Maar ik kan Pieters bemerking heel goed begrijpen!

Het gedicht zelf is hier al vrolijk en behoorlijk toegelicht (een licht poëtische toets bij mijn prozaïsche commentaar).

Het gonst van elementen uit sprookjes, liedjes....en om er nog maar een te noemen:

Zeg, kwezelken, wilde gij dansen...

Maar ik hoor nog meer echo's van (oude) liedjes die ik niet kan thuisbrengen (De Perzische kat... ?).

De revue van figuren die passeert doet me ook denken aan dat fameuze lied van Boudewijn de Groot, ik denk, 'Het land van Maas en Waal' (ik hoop dat ik me nu niet vergis) met die opsomming van al die figuren.

Wat ik er nog wou aan toevoegen:

Peter Holvoet-Hanssen is een dichter met een heel eigen stijl.

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #12251 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Oh Mira, sorry, maar ik moest even lachen: Maas en Waal bedoel je. Dat zijn twee Nederlandse rivieren die samen een streek omsluiten die het Land van Maas en Waal genoemd wordt. Maar je verwijzing naar Boudewijn de Groot is zeker relevant!

Ook ik denk dat er nog veel meer versjes, liederen, sprookjes etc. in verwerkt zijn.

Is dit iets voor Gedicht Uitgelicht misschien?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt 16 jaren 4 maanden geleden doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12252 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
De Perzische kat is een Arabisch volksverhaal over een zoektocht naar rijkdom

www.beleven.org/verhalen/lijsten/landen.php?land=Iran

Het eindigt:

Na verloop van tijd trouwde hij met Rochsare en lange jaren leidden ze te Kashmir een gelukkig bestaan. Ekbals droom was waarheid geworden en in zijn huis lag steeds een Perzische kat te spinnen bij de haard.

De Markies van Orion is een ander gedicht uit dezelfde bundel.

Vossenjacht kan letterlijk opgevat worden, maar ook als speurtocht voor kinderen bv.

Wikipedia: Vossenjacht is een buitenspel dat veel voor groepen kinderen wordt georganiseerd. Doel van het spel is om op een bepaald terrein "vossen" te vinden, en van die vossen een stempel of ander teken te bemachtigen. Wie uiteindelijk de meeste vossen heeft weten te vinden is winnaar.

Misschien een metafoor? Voor.....?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12253 door
:oops: :oops: :oops:

Ik voelde dat er iets niet klopte (maar wij hebben hier ook een Waasland). Ik verbeter het.

Klopt het dan wel dat in dat lied een hoop figuren de revue passeren?

Het zit momenteel erg ver, dat liedje.

mira

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12254 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Hee ik had ook gezocht op Perzische kat maar dan zonder 'de' ervoor en kwam dus niet bij dit volksverhaal uit. Ik ben er van overtuigd dat het naar dit volksverhaal verwijst.

Er zitten vast nog veel meer verwijzingen in dit gedicht. Wel een leuk idee Librije om dit gedicht eventueel voor Gedicht Uitgelicht te gebruiken.

De Markies van Orion is een ander gedicht uit dezelfde bundel.

Je bedoelt uit de bundel Dwangbuis van Houdini?

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #12255 door
Mooi speurwerk, Dettie, Librije en Mira. Ik heb de liedtekst van Het land van Maas en Waal nog even nagelezen maar daar komen heel andere figuren in voor. Er was trouwens voor mij weinig herkenbaars in het gedicht van PHH, zijn we toch twee verschillende culturen? Het liedje van het kwezelken kende ik wel, Mira.

Wat het voorstel van Librije betreft: zit er wel voldoende samenhang in het gedicht, of is het eerder een reeks losse gedachten/figuren/beelden?

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden