Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Anna Enquist* (nee)

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9233 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 20 feb 2006 05:02 pm

Moeilijke vraag janine, ik ben al de hele tijd aan het denken. Het helpt wel als je het hardop leest. Ik kom er nog op terug, tenzij Tiba al het zinnige al verteld heeft ;)

Ik vond erg bijzonder te lezen over de linkshandige, het spiegelbeeld, op zo'n manier had ik het helemaal niet gezien.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9234 door Dettie_3
Geplaatst: 20 feb 2006 06:35 pm

Volgens mij wekt een enjambement altijd een zekere spanning op:

de versregel wordt afgebroken maar je bent verplicht gauw door te lezen want de zin is niet af!

(Volgens mij heb je een heel kleine minieme pauze en dan weer ineens vaart doordat je perse wil verder lezen.) Daardoor komt inderdaad vaak de nadruk op het tweede deel te liggen.

Heer kunstig is dat bijvoorbeeld in het eerste enjambement:

ik mis...haar tot brakens toe.

"tot brakens toe" is een heel sterke uitdrukking die door het enjambement nog wordt versterkt; de nadruk ligt daar inderdaad ook op.

En die wordt nog versterkt doordat het enjambement doorloopt in de tweede strofe: er is nog verhoging van de spanning door de witregel ertussen (voilà, nu heb je ook iets over witregels).

Heel bijzonder vind ik ook de plaats van het woordje "haar". Normaliter zou dat onmiddellijk na "ik mis" staan, want het is het voorwerp ervan en er dus nauw mee verbonden.

Doordat het in de volgende versregel wordt geplaatst , bovendien in de volgende strofe (weer witregel ertussen) én het ook nog het eerste woord van regel en en strofe is, krijgt dit heel bijzondere nadruk.

Niet verwonderlijk want het gehele gedicht draait om "haar".

Dat zal ik ...schuimbekkend tegenspreken heeft volgens mij helemaal hetzelfde effect.

Tweemaal een enjambement van "zegt men"... kom ik later op terug

Misschien denk je verder mee Janine? Dat zou fijn zijn...

Groetjes. tiba.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9235 door Dettie_3
Geplaatst: 02 mrt 2006 12:32 pm

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, maar ik kwam de link net pas weer tegen. Ik heb intussen alle 20 gedichten af. Ik heb nog even gekeken naar dit gedicht en heb er nog wat aan toegevoegd. Volgens mij bedoelt ze het volgende met 'men zegt' op de volgende regel: Buitenstaanders hebben altijd een mening klaar liggen, en zeggen mooie woorden om de pijn te verzachten. Ze weten alleen niets van het echte verdriet af, wat het precies is weet men niet. Daarom verwerpt ze al die verzachtende woorden ook.

Bedankt in ieder geval voor de hulp, en ook voor het wijzen op de witregel! :D

groetjes!

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9236 door Dettie_3
Geplaatst: 02 mrt 2006 11:05 pm

Veel succes met je twintig gedichten, Janine.

Met je verklaring van 'men zegt' zit je wel goed, denk ik.

Dit is overigens de eerste keer dat ik een verklaring voor een witregel geef, al registreer ik die ergens wel bij het lezen van een gedicht (lijkt me momenteel wel "in" als ik de vragen van scholieren lees).

Enjambementen vallen me altijd wel op (verklaren is iets anders) en ook punctuatie.

Waar zet iemand een punt? En waarom ? Of intrigerender: geen punt, bv. op het einde van een gedicht. Kleine dingetjes die me soms opvallen bij het lezen van een gedicht.

Ooit hoop ik daarover een boom op te zetten.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9237 door Dettie_3
Geplaatst: 03 mrt 2006 11:01 am

De gedichten zijn klaar, m'n vader gaat vandaag alles inbundelen op z'n kantoor :D blij dat het af is ;) Ik zal nog wel eens komen kijken hier als ik eraan denk, want ik vind het erg leuk hoe jullie hier alle gedichten analyseren en zo.

groetjes, Janine

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9238 door Dettie_3
Geplaatst: 03 mrt 2006 11:06 am

Wat voor opleiding doe je Janine? 20 gedichten is veel!

Het zou leuk zijn je nog eens te zien hier!

Succes met je bundel!

Groetjes

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden