Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Griekse mythen en poëzie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5101 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 18 jul 2004 11:11 am

Odysseus van Willem jan Otten.

Ik vind het een erg moeilijk gedicht Tiba

Moet het ook nog een paar keer lezen voor ik er wat over kan zeggen

Groetjes
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5102 door Dettie_3
Geplaatst: 18 jul 2004 03:36 pm

Voor mij is dit ook een moeilijk gedicht, Bernadet. De meeste beelden zijn wel duidelijk, maar waarop ze slaan, wat de dichter ermee bedoelt, dat is nog wat anders. Als ik tijd heb zet ik nog eens een vervolg op de Odysseus-verhalen op Leestafel.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5103 door Dettie_3
Geplaatst: 19 mrt 2005 12:37 pm

Dido en Aeneas

De mythe

Dido en Aeneas verwijst, in oorsprong, naar de Aeneas van Vergilius, die vertelt over de Trojaan Aeneas, die, zo wil zijn mythe, de stichter van Rome was. Echter, op weg naar dit lot landt Aeneas half verzopen eerst in het huidige Tunesië alwaar hij door Dido, de prinses van Carthago, gevonden wordt. Ze worden verliefd, maar Dido houdt het af, omdat ze juist haar heersschappij over Carthago met moeite bedongen heeft van trouwlustige heersers in de omgeving, die haar en haar troon wel wilden. Deze zelfstandige vrouw (zo wordt ze ook door Vergilius beschreven) wordt door Aeneas in bed gelokt met de belofte dat hij eeuwig bij haar zal blijven en haar troon zal beschermen tegen invasies van de jaloerse buurheren. Helass, het verhaal was ook toen al: niet lang nadat de heer in zijn behoeftes was voorzien, krijgt de reislust en de roep van zijn lot de overhand. Hij maakt zich stiekem gereed te vertrekken, Dido komt erachter en maakt een, terechte, scene. Hij vertrekt uiteindelijk als een dief in de nacht en Dido blijft achter, berooid, met een gebroken hart en een onbeschermd land. Ze stort zich, op een brandstapel, in het zwaard.

Cato, een Romeinse staatsman, vindt dat Carthago vernietigd moet worden. Ceterum censeo Carthaginem esse delendam zegt hij aan het eind van al zijn toespraken, omdat Carthago een bedreiging voor Rome vormt. Hij krijgt gelijk. Er volgen bloedige oorlogen tussen beide steden, die echter uiteindelijk door Rome worden gewonnen en Carthago wordt verwoest.

Vergilius' verhaal is door hem bedoeld als (Romeinse) mythe. Hij kreeg de opdracht van zijn mecenas, keizer Augustus om dit verhaal te schrijven om te "bewijzen" dat de Romeinen afstamden van de Grieken en dat de Griekse goden dat zo gewild hadden. (Aeneas was immers de zoon van een Trojaanse prins en van de Griekse godin Aphrodite)

Hij bedacht dus een mythe, terwijl mythen eigenlijk altijd een ongewisse oorsprong hebben.

Vergilius wordt tegenwoordig beschouwd als oorspronkelijk auteur en niet als chroniqueur van mythen.

Dettie/Lot12

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5104 door Dettie_3
Geplaatst: 24 aug 2005 09:13 am

Voor zover ik weet werd daidalos in tweeën gezaagd.Waarom weet ik niet

AEneas ontsnapte via een geheime doorgang uit troje,waar toen de grieken de scepter gingen zwaaien.De griekse tunica droeg hij misschein om niet op te vallen in de chaos die ontstaat na een stadsinname.Dit heb ik gezien in de bioscoopfilm Troy,vorig jaar uitgebracht,geloof ik.

madam idimov

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5105 door Dettie_3
Geplaatst: 24 aug 2005 09:29 am

Mooie film, Troy, maar niet helemaal volgens de legende.

In Troy krijgt Aeneas een zwaard als hij door de gang vlucht.

Staat nergens vermeld, is in de film uitgevonden.

Hij naam wel de penaten, de beeldjes van de beschermgoden van de stad, mee.

Groeten Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5106 door Dettie_3
Geplaatst: 24 aug 2005 09:42 am

Voor zover ik weet werd daidalos in tweeën gezaagd.Waarom weet ik niet

Dit heb ik nog nooit gelezen, maar het zou kunnen natuurlijk.

Groetjes. Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.385 seconden