Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Griekse mythen en poëzie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5131 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 09 aug 2007 07:40 pm

Hallo, Grada,

Ja die versie van de mythe las ik ook al.

Alle lof voor je zeer gedegen analyse.

Ik onthou er vast en zeker een aantal dingen uit, zoals:

- de persoonlijke interpretatie van de zon als iets vrouwelijks

- de vergelijking in regel 4en 5 die aan een roofvogel doet denken en het beeld van de "verslindende vrouw";

- het dubbelzinnige van het woord "begraven".

En ja , de Oedipusmythe natuurlijk, daar had ik het elders al over (het oedipale aspect in een gedicht van Claus, ik weet niet meer waar dat staat).

Nog even dit:

verwijst "dit" normaliter niet naar wat komt en "dat" naar wat voorafgaat?

Dat hier ook bewust een allusie op Hermes in te vinden zou zijn, zou ik er niet in vinden. Dat lijkt me wat vergezocht. Maar ja, dat kan natuurlijk, en iedereen is vrij dat verband te leggen.

Een prachtig gedicht toch!

Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5132 door Dettie_3
Geplaatst: 10 aug 2007 11:18 am

Hai tiba,

Die versie van de Ikaros-mythe leerde ik lang geleden op school van mijn lerares Grieks. Vandaar!

Leuk dat een aantal dingen uit mijn analyse je aangesproken heeft.

Ik heb over jouw noemen van het oedipale aspect in dit gedicht van Claus heengelezen, anders had ik er zeker naar verwezen (zoals naar andere zaken door jou of Dettie genoemd wel). :)

Je schrijft:

Verwijst "dit" normaliter niet naar wat komt en "dat" naar wat voorafgaat?

Zo'n onderscheid tussen 'dit' en 'dat' is mij niet bekend. Volgens mij kunnen beide woorden zowel vooruit als achteruit verwijzen, om het zo maar eens te zeggen.

Zou het kunnen dat de Vlamingen zo'n onderscheid kennen, maar de Nederlanders niet?

Hoe interpreteer jij dat woordje 'dit'?

Ik vind het in elk geval opvallend dat Claus dat hier gebruikt.

Dat hier ook bewust een allusie op Hermes in te vinden zou zijn, zou ik er niet in vinden. Dat lijkt me wat vergezocht. Maar ja, dat kan natuurlijk, en iedereen is vrij dat verband te leggen.

Ik kom erop, omdat ik bedacht dat Eros zelf geen vleugels aan zijn enkels draagt. Hij vliegt dankzij de vleugels die aan zijn schouders zijn gegroeid. Zijn enkels zijn gewoon 'blank'.

Hermes daarentegen kan niet vliegen, tenzij hij zijn vleugelschoenen aanbindt. En die leent hij bij tijd en wijlen uit aan stervelingen, zoals Perseus. Vandaar deze gedachte...

Maar inderdaad, iedereen is vrij om een verband wel of juist niet te leggen. Ik ben dan wel altijd benieuwd hoe de auteur dat dan ziet.... maar ja, om Claus nu een mailtje te sturen.... :) :lol:

:) Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5133 door Dettie_3
Geplaatst: 10 aug 2007 01:18 pm

Zo'n onderscheid tussen 'dit' en 'dat' is mij niet bekend. Volgens mij kunnen beide woorden zowel vooruit als achteruit verwijzen, om het zo maar eens te zeggen.

Zou het kunnen dat de Vlamingen zo'n onderscheid kennen, maar de Nederlanders niet?

Hoe interpreteer jij dat woordje 'dit'?

Ik was daarover luidop aan het denken nav je commentaar.

Want het verwijst volgens mij ook naar het voorgaande.

Ik heb het even opgezocht:

"deze of dit" voor nabijzijnde zaken, "die of dat" voor meer verwijderde zaken. Dus aangezien het dichtbij staat, kan het perfect.

over "bindt vleugels aan zijn enkels"

Inderdaad heeft Eros gewoonlijk vleugels aan zijn schouders, Hermes aan zijn sandalen.

Omdat er duidelijk staat: "de tekens van Eros", dacht ik alleen daaraan, en dat "enkels" een vrije interpretatie van de dichter was.

Ik vraag me nu ook af of Claus dat bewust gedaan heeft om een allusie op Hermes te geven... , je zet me aan het denken :roll: .

Nee, een mailtje zit er bij mij ook niet in :wink: .

Tiba.

Laatst aangepast door tiba op 23 aug 2007 09:14 am, in totaal 1 keer bewerkt

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5134 door Dettie_3
Geplaatst: 15 aug 2007 08:27 pm

Ikaros

Ik ken een man die levenslang

droomt dat hij kan vliegen.

's Ochtends staat hij op

een stoel en vliegt -

op zijn gezicht.

Ik ken een man die levenslang

droomt dat hij kan schrijven.

's Ochtends zit hij aan

zijn bureau en schrijft -

het eindelijk gedicht.

Wie heeft zichzelf

bedrogen?

Wie heeft

gevlogen?

Willy Spillebeen

uit: Land van vergeten,

Poëziecentrum, Gent 1995

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5135 door Dettie_3
Geplaatst: 16 aug 2007 09:06 pm

tiba schreef:

Nee, een mailtje zit er bij mij ook niet in :wink: .

Tiba.

JAMMER! :wink:

Tiba, Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben niet zo'n fan van Willy Spillebeen. Ik lees hem liever als vertaler dan als dichter.... :oops:

:) Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5136 door Dettie_3
Geplaatst: 23 aug 2007 05:57 am

Aan Ariadne en Tiba Erg interessant om te lezen hoe jullie je in een gedicht inleven en het verklaren. Bij het gedicht van Claus over Ikaros en Dadalos verwijzen jullie al naar de Oedipusmythe maar moeten we misschien nog verder gaan en hier een liefdesstrijd tussen vader en zoon in zien? Ikaros lacht verraderlijk, hij gaat zijn vader verraden met een (mislukte) poging zijn moeder te veroveren.

We denken eerst dat de overmoed en wanhoop op Ikaros slaan, maar dit

(beide gemoedstoestanden) zijn het domein van Daedalos. Deze overwint de wanhoop, hij is weer klaar (klaar!) voor de liefde (de tekens van Eros) maar de veren slaan ook op de griffioen, symbool voor de dood. Heeft hij Ikaros gedood of althans niet genoeg gedaan om hem te redden?

Claus blijft een intrigerende dichter. Wie zijn boeken gelezen heeft (zie o.a. omtrent Deedee) weet dat hij ook sterke morbide trekken heeft.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden