Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans van de Waarsenburg (ja)

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11415 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Oh Pieter ik zit gewoon heerlijk van alles op te zoeken en te bekijken

en kwam ook op de site van Hans van de Waarsenburg www.waarsenburg.com.mk/over.asp

Als je wat moois wilt zien/lezen dan moet je voor de aardigheid 'Het oneindige lied 'aanklikken, staat linksonder op die site.

Je moet gewoon doen wat jij wilt. Ik was even op reis op internet en plaatste wat ik onderweg vond.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11417 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Het gedicht van Dylan Thomas waar naar verwezen wordt, heeft slechts twee rijmklanken aan het eind van de regels: Night en day en alles wat daar op rijmt. Best bijzonder eigenlijk. Zie: www.poets.org/viewmedia.php/prmMID/15377

Maar daar verwijst de stanza (volgens Dettie's def.) dus niet naar, er zit ook geen vast metrum in. Ik kan ook geen verband met ons besproken gedicht vinden wat dat betreft.

Ik vond wel geregeld een andere, ruimere uitleg van stanza's: Een stanza is een langer gedicht of een strofe van een gedicht die uit vijf of meer versregels bestaat. Over metrum wordt daar niet gerept. Misschien dat de eerste definitie op veel oudere poëzie slaat?

Bovendien denk ik dat we de stanza's hier beeldend/symbolisch moeten opvatten: wat ze zien (Licht....oceaan) zijn de beelden in de strofen/stanza's van de poëzie van Dylan Thomas die hier een posthuum toeristisch bestaan leiden.

Zo iets?

Wat mij betreft: prima een concept. Er is al zoveel geopperd, misschien wel goed als het eens op een rijtje komt te staan.

Ik kijk er naar uit!

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11418 door Dettie_3

Verderop het watertrappen van de oceaan

Stanza’s in een postuum toeristisch bestaan

Ik heb even gegoogleled op 'stanza' want dat woord kende ik niet en vind dit.

Stanza

Strofe van acht regels in vijfvoetige jamben.

De eerste, derde en vijfde regel rijmen,

de tweede, vierde en zesde regel rijmen

en de laatste twee regels rijmen

(A-B-A-B-A-B-C-C).

Librije schreef : Maar daar verwijst de stanza (volgens Dettie's def.) dus niet naar, er zit ook geen vast metrum in. Ik kan ook geen verband met ons besproken gedicht vinden wat dat betreft.

Oh nee ik zat dus meer IN het gedicht te kijken. Ik zag het watertrappen van de oceaan als stanza's.

Jamben hebben een heel regelmatig metrum las ik en ik zag dus de stanza's als de golven die af en aan rollen, het regelmatig metrum.

Dettie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11420 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Je ging zitten. Ik bleef staan. Hoe lang nog

Dit samen gaan naar plaatsen,

Tiba schreef:

zijn" is Dylan Thomas, wie is die "jij", een vriend, een geliefde, een bijna voorbije liefde? Heeft het met dit laatste iets te maken?

Ja, dit gaat niet enkel over Dylan Thomas.

'Hoe lang nog / Dit samengaan..'

Tegen de achtergrond van heel het tragische bestaan van Dylan Thomas, stelt de dichter ook een wezenlijke vraag die hemzelf betreft.

Melancholie, dat lijkt me de overheersende toon in dit gedicht (of weet iemand een beter woord?), treurnis om wat (bijna) voorbij is.

Het woord 'stanza' lijkt me niet essentieel in dit gedicht, (lett. betekenis 'kamer), ik las ergens 'often equivalent with strophe'

Sterkte om dit alles op een rijtje te zetten.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11430 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
In dit gedicht blijken alle woorden dubbele betekenissen te hebben of op zijn minst met elkaar te maken te hebben. De site van van Waarsenburg is prachtig, Dettie, dank je daarvoor. Ik schiet al lekker op met mijn concept, nog een dag of drie denk ik. De reisgezel komt er vzs. ook in voor. Ik merk wel dat het nogal af gaat wijken van mijn eerste versie. Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11431 door Dettie_3

mira schreef : Aan Dettie: ik heb (nog) een (bijkomende) verklaring gelezen voor de naam van de fictieve stad Llareggub, maar niet echt passend voor dit forum (?).

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt mira. Staat er een rare tekst?

Anders kun je altijd verwijzen naar die tekst.

Groetjes

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.673 seconden