Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Toon Tellegen (ja)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8432 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 20 sep 2007 06:25 am

tiba schreef:Tiens, ik zie Tellegen vooral als iemand die nauwkeurig observeert, en in gevoelens kan doordringen, en situaties ontzettend goed kan verwoorden.

Weemoed, ja, verdriet soms, wanhoop? Weet ik niet.

Maar het moet daarom toch niet altijd gaan over dingen die hijzelf beleefd heeft? Ik denk dat hij ook vaak tot een inzicht komt nav een situatie bij anderen.

Ik heb nog eens gekopieerd wat ik hierboven schreef, Pieter.

Mijn eerste reactie ging dus over de gedichten en de dichter zelf.

Ik ben eigenlijk benieuwd of jij een andere mening hebt.

Groetjes. Tiba.

Tiba en WilV, jullie hebben gelijk, je schreef alleen maar over de dichter en zijn gedichten. Ik heb een beetje gegeneraliseerd. Hierboven schreef Tiba ook:

"weemoed en het onbereikbare........, dan zouden de meeste dichters ongelukkig zijn." Dat geloof ik inderdaad, al kan ik het niet bewijzen.

Waarom dicht een dichter? Om contact te zoeken, om begrip te wekken en om bewondering te wekken. Contact is vaak een uitgever die er niets in ziet of daarna een neersabelende recensie, een plekje bij de Slegte, vaak wordt hij verkeerd begrepen en veel minder vaak oogst hij bewondering. Maar misschien zijn er heel veel dichters zoals Emily Dickinson, die de gedichten helemaal voor zichzelf schreef, want ze

werden bijna alle pas na haar dood ontdekt. (mogen we van haar niets plaatsen?) Gelukkig zien veel dichters hun dichten als een soort van hobby die ze naast hun gewone werk doen. Maar hun dichten is dan de sublimatie van wat ze in die tijd ervaren en denken. Dus als hun gedichten somber zijn, dan kun je er van uitgaan dat hun dagelijks gemoed dat ook is.

Hg. Pieter
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8433 door Dettie_3
Geplaatst: 20 sep 2007 06:52 am

Ik ken de man natuurlijk niet persoonlijk maar ik zie Toon Tellegen altijd als een melancholieke maar milde man,

die op zó'n maniier naar de wereld kijkt dat het mij vaak juist een glimlach ontlokt.Hij verwondert zich in zijn werk ook vaak over dingen, en ook dat is iets wat mij aanspreekt. En verder zit er vaak een milde spot in. En vooral in zijn dierenverhalen ook wel veel warmte en humor.

In zijn algemeenheid spreken gedichten met weemoed en melancholie, zeg maar de treurige gedichten mij vaak wel aan.

Ik weet eigenlijk niet precies waarom..misschien omdat er weemoed en pijn vaak mooie zinnen ontstaan, omdat het vaak gaat over de kern van de dingen, of omdat er altijd wel een moment in je leven is waarop je dat herkent.

Groetjes

Wil

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8434 door Dettie_3
Geplaatst: 20 sep 2007 09:13 am

Toon Tellegen studeerde medicijnen aan de universiteiten van Virginia (VS) en van Utrecht. Hij werkte een aantal jaren in Kenia in een ziekenhuis. Nu is hij huisarts in Amsterdam.

Zelf zie ik zijn gedichten als filosofie(tjes), hij beschouwt en denkt over dingen (het leven) na maar laat net een andere kant zien. Daarbij plaatst hij vaak regels in zijn gedichten die het niet zwaar maken maar luchtig, zoals ook in het gedicht Ik schrijf omdat ik wil schrijven..

met mijn tong tussen het puntje van mijn tanden

en met rode oren en rode wangen

Hij geeft er iets van een kind aan en dat is, vind ik, vaak in zijn gedichten terug te vinden. De blik van een kind, de verwondering van een kind, en dat maakt het voor mij juist zo mooi.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8435 door Dettie_3
Geplaatst: 20 sep 2007 09:15 pm

Ik lees hier in de nieuwste poëziekrant (september 2007) dat hij ook de Hendrik de Vriesprijs voor zijn hele oeuvre heeft gekregen.Deze prijs wordt eens in de vijf jaar gegeven aan in Nederland wonende personen die buitengwone prestaties op gebied van scheppende kunsten hebben verricht. Onder de andere laureaten zitten bvb Belcampo, Jan Wolkers, Willem Wilmink, Bert Schierbeek, C.O. Jellema. De prijs heeft een waarde van 12.500 euro.

Knap hé..

leni

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8436 door Dettie_3
Geplaatst: 20 sep 2007 09:30 pm

De prijs is hem van harte gegund.

tiba

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8437 door Dettie_3
Geplaatst: 09 dec 2007 04:08 pm

Z

Ik was moe.

Ik kon geen letter meer zien.

Ik wilde ook geen letter meer zien.

Ik wilde alleen nog maar slapen, ergens achteraf,

onder een lege hemel

en in warm en ongeletterd gras.

En de z dan?

welke z?

De z van zuiver, zinderend en zoen.

ik zuchtte, ik was zó moe...

maar iemand draaide zich naar me toe

en gaf mij een zuiverende, een zinderende, een letterlijke zoen.

Waar is de a?

Toon Tellegen

uit: ...m n o p q...

met tekening van Jan Jutte

Amsterdam Querido oktober 2005

Dettie

Toelichting:

...m n o p q... is een gedichtenreeks gebaseerd op het alfabet

De gedichten gaan over taal en letters, over hun vorm en gevoelswaarde.

‘Ik was moe. Ik kon geen letter meer zien’ dicht Tellegen in ‘z’. De verzuchting komt te laat: hij heeft het hele alfabet dan al tot leven gewekt.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.492 seconden