Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Toon Tellegen (ja)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8450 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 24 nov 2008 12:53 pm

Dat de ik-persoon in de laatste 2 verzen niet meer vernoemd wordt, betekent volgens mij niet noodzakelijk dat hij er niet meer is.

Kan ook betekenen dat hij zonder die 'geur' als een gebroken man achterblijft, hij ervaart de realiteit nu als zinloos, leeg, etc., lege lucht, kale grond...kunnen zijn eigen innerlijke toestand weergeven.

mira
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8451 door Dettie_3
Geplaatst: 24 nov 2008 01:02 pm

Pieter schreef:

Ik ben het met Dettie eens dat Tiba's interpretatie origineel en wie weet ook wel de juiste is. Maar in dat geval ben ik het niet met Toon Tellegen eens. De wetenschap wordt dan overschat. De wetenschap kan niet de gedachten of ontdekkingen van indivuduen opbergen. Die zijn vrij. Je ziet ook dat de wetenschap de strijd tegen de spiritualiteit en de irrationaliteit aan het verliezen is, tenminste in Nederland. Boeken als The Secret en De Celestijnse Belofte vinden veel meer aftrek dan welk wetenschappelijk werk dan ook. Op de Nederlandse TV nemen uitzendingen over waarzeggers, geestenzieners e.d. hand over hand toe. Tiba bedoelt dit soort ervaringen waarschijnlijk niet, maar ik wil alleen maar aantonen dat de wetenschap ondanks legio bewijzen en argumenten weinig invloed heeft op wat mensen denken.

Ik zat nog te twijfelen of "wetenschap" het juiste woord is, Pieter. Misschien is het meer iets in de zin van"de klinische, technische, rationele, zakelijke" wereld dat dan versus de wereld van de geur van de roos die dan het irrationele, sensitieve of iets dergelijks vertegenwoordigt.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8452 door Dettie_3
Geplaatst: 24 nov 2008 01:07 pm

Mira schreef:

Dat de ik-persoon in de laatste 2 verzen niet meer vernoemd wordt, betekent volgens mij niet noodzakelijk dat hij er niet meer is.

Kan ook betekenen dat hij zonder die 'geur' als een gebroken man achterblijft, hij ervaart de realiteit nu als zinloos, leeg, etc., lege lucht, kale grond...kunnen zijn eigen innerlijke toestand weergeven.

Dat was ook mijn eerste interpretatie. Maar om het woord "bedierf" beter te begrijpen, ging ik het grondiger lezen en het viel me op dat de ik-persoon niet meer vermeld is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat met "bedierf" bedoeld is dat hij er kapot aan ging (maar niet noodzakelijk volledig), en toen die geur weggehaald was, bleef hij gebroken achter, zoals je zegt.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8453 door Dettie_3
Geplaatst: 24 nov 2008 01:24 pm

Ik begrijp het, Tiba. Ik zou wat meer van Toon Tellegen moeten lezen om wat meer te weten te komen van zijn gedachtenwereld.

Pieter

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8454 door Dettie_3
Geplaatst: 24 nov 2008 01:54 pm

Hier op Leestafel staat al heel wat, Pieter :D .

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8455 door Dettie_3
Geplaatst: 24 nov 2008 02:58 pm

Ik ben het met Dettie eens dat Tiba's interpretatie origineel en wie weet ook wel de juiste is. Maar in dat geval ben ik het niet met Toon Tellegen eens. De wetenschap wordt dan overschat. De wetenschap kan niet de gedachten of ontdekkingen van individuen opbergen. Die zijn vrij. Je ziet ook dat de wetenschap de strijd tegen de spiritualiteit en de irrationaliteit aan het verliezen is, tenminste in Nederland. Boeken als The Secret en De Celestijnse Belofte vinden veel meer aftrek dan welk wetenschappelijk werk dan ook. Op de Nederlandse TV nemen uitzendingen over waarzeggers, geestenzieners e.d. hand over hand toe. Tiba bedoelt dit soort ervaringen waarschijnlijk niet, maar ik wil alleen maar aantonen dat de wetenschap ondanks legio bewijzen en argumenten weinig invloed heeft op wat mensen denken.

Pieter

Zullen we proberen bij de interpretatie van het gedicht te blijven Pieter?

Jouw reactie roept wel een heleboel gedachten en antwoorden bij mij op die misschien een interessante discussie zouden kunnen opleveren, maar dan gaan we wel erg afwijken van dit gedicht en Leestafel blijft een boeken en poëzieforum.

Toon Tellegen heeft veel van dit soort gedichten geschreven. Hij laat steeds dingen vanuit een heel andere, en verrassende visie zien. Hij creëert een heel eigen sfeer. Hij stelt indirect vragen en laat je nadenken.

De gedichten staan hier www.poezie-leestafel.info/toon-tellegen

Groetjes

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.536 seconden