Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Antjie Krog (ja in het Afrikaans)

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8871 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 07 sep 2007 08:28 pm

tiba schreef:

Kijk, dat is nu een gedicht dat "vreet".

Het staat in een bloemlezing die ik in maart 2005 kocht, sindsdien al ettelijke malen doorbladerd...

Het raakt telkens weer, neen, het snijdt en kerft.

Het is bijna heiligschennis (ik vind even geen ander woord) om dit ook mooi (of prachtig geschreven of wat dan ook) te noemen.

Tiba.

Beste Tiba Ik denk dat je die bundel beter niet meer kunt lezen, althans zeker niet deze gruwelijke gedichten. Je wordt er alleen maar ongelukkig van. We weten allemaal dat er overal van deze gruwelijkheden gebeuren, of gebeurd zijn. Denk aan de Holocaust, of nog niet zo lang geleden, Srebenica. En wat zal er nu allemaal niet in Irak gebeuren en in Afghanistan? Ondanks de emoties die dit alles bij ons oproept maken we de keuze toch door te leven, daarmee aantonend dat we in onze eigen omgeving voldoende zachtheid ondervinden die tegen al die hardheid en ellende opweegt. Ik kan al jaren niet meer tegen die "realistische" films

vol bloed en geweld, voor mij hoeven deze gedichten dus eigenlijk ook niet. Ofschoon ik je helemaal niet kwalijk neem dat jij dit hebt willen plaatsen.

Met veel sympathie, Pieter
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8872 door Dettie_3
Geplaatst: 08 sep 2007 10:19 am

Mijn maag draait ook lichtelijk om als ik de beginregels van het gedicht lees en ik kijk ook niet meer naar de realistische beelden omdat ik er letterlijk beroerd van word.

Ik vraag me altijd af wie deze gedichten lezen, vaak zijn dat de mensen die toch al betrokken zijn en veel doen of geld geven om te helpen.

Maar aan de andere kant is het wel zo dat, als iemand geraakt wordt door zo'n gedicht (ook al is het er maar één) en daardoor na gaat denken wat voor waanzin zich afspeelt over de hele wereld dan is het gedicht niet voor niets geweest.

Ik lees ook liever niet deze gruwelijkheden en lees er om eerlijk te zijn ook snel overheen omdat het bij mij té vreselijke beelden oproept.

Het is echter wel de keiharde realiteit en de ene dichter kiest er voor dat in realistische woorden te benoemen en de ander gaat dat te ver en kleedt het anders in. Ik weet niet wat een groter bereik zal hebben want daar gaat het in feite met deze gedichten om, mensen bereiken en na te laten denken.

Dettie

die wel vindt dat ieder moet plaatsen wat zij/hij een mooi gedicht vindt.

Gelukkig leven wij wel in een vrij land waar dat ook kan.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8873 door Dettie_3
Geplaatst: 08 sep 2007 11:36 am

dit was helder oordag

en stikdonker

Zo...wat een gedicht zeg,

die laatste regel ook...

Zeer indrukwekkend Tiba, dank je we voor het plaatsen.

Groeten

Wil

die eens op zoek gaat naar een bundel, ik heb niets van haar maar vind haar gedichten vaak erg mooi.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8874 door Dettie_3
Geplaatst: 08 sep 2007 06:50 pm

Ik hoop niet dat ik met mijn misschien iets te persoonlijke reactie iemand ervan afhoudt dit soort gedichten te plaatsen. Iedereen moet plaatsen wat zij of hij mooi vindt of van onder de indruk is. Het spijt me als mijn reactie te hard is geweest of verkeerd is begrepen.

Hg. Pieter

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8875 door Dettie_3
Geplaatst: 08 sep 2007 07:01 pm

Nee hoor Pieter het kwam helemaal niet hard over en iedereen kan zijn mening zeggen hier.

Zolang je ons niet voor rotte vis uitmaakt is het best. ;)

Ik vond het eigenlijk wel dapper dat je het durfde te zeggen, bij mij duurde het heel lang voordat ik durfde te zeggen dat ik geen thrillers lees omdat ik ze vaak naar of te bloederig vind.

Dettie

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8876 door Dettie_3
Geplaatst: 08 sep 2007 08:02 pm

Pieter schreef:

Beste Tiba Ik denk dat je die bundel beter niet meer kunt lezen, althans zeker niet deze gruwelijke gedichten. Je wordt er alleen maar ongelukkig van. We weten allemaal dat er overal van deze gruwelijkheden gebeuren, of gebeurd zijn. Denk aan de Holocaust, of nog niet zo lang geleden, Srebenica. En wat zal er nu allemaal niet in Irak gebeuren en in Afghanistan? Ondanks de emoties die dit alles bij ons oproept maken we de keuze toch door te leven, daarmee aantonend dat we in onze eigen omgeving voldoende zachtheid ondervinden die tegen al die hardheid en ellende opweegt. Ik kan al jaren niet meer tegen die "realistische" films

vol bloed en geweld, voor mij hoeven deze gedichten dus eigenlijk ook niet. Ofschoon ik je helemaal niet kwalijk neem dat jij dit hebt willen plaatsen.

Met veel sympathie, Pieter

Ik begrijp je reactie, Pieter, en respecteer je opvatting. Toch kan ik het niet met je eens zijn. Ja, we weten dat deze gruwel gebeurt, op onnoemelijk veel plaatsen in de wereld, Srebenica, zo'n tekenend voorbeeld.

Dit is mijn vaste overtuiging: laat dit niet stilzwijgend voorbijgaan! Journalisten, overal ter wereld, meld wat er gaande is. Blijf ons netvlies bestoken. Het is niet erg dat we er een nacht van wakker liggen. Het moet ook! Want telkens gaat het om een mens, en nog een, en nog een, en telkens weer en nog duizenden malen, om een mens.

En dat er dichters zijn die in hun gedichten daarvan getuigen, dat is een stem die weerklinkt, misschien is die futiel, wellicht ook met weinig impact, maar dat ze dit blijven doen...

Eigenlijk leven we in luilekkerland, en dat bepaalde dichters ons af en toe met de neus op de realiteit van de rest van de wereld drukken...laten ze dit blijven doen! Dat is tenminste één stem, in sommige landen een van de weinige.

Tiba

Tijd voor maken pagina: 0.438 seconden