Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Antjie Krog (ja in het Afrikaans)

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8895 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 28 nov 2007 07:22 am

Grada schreef:

Uitspraak van Antjie Krog:

'Je schrijft gedichten met je tong. Je schrijft op wat je hoort. Zoals andere mensen muziek horen als ze noten lezen, zo hoort de dichter het geluid van een gedicht. Daarom houd je van poëzie, omdat je houdt van het geluid van medeklinkers, omdat klinkers je vertederen, omdat je tweeklanken voelt kloppen in je borst. Klank is de oerwortel van poëzie.'

Hier kan ik me zo helemaal in vinden.

Poëzie = klank.

:) Grada

Goeie morgen, Grada

Voor muziek gaat dit helemaal op, Grada. Maar juist niet voor poëzie. Zonder inhoud, ook al is die raadselachtig, zou poëzie heel gauw vervelen.

Denk maar eens aan alles wat er bij muziek komt kijken om die aantrekkelijk te maken en te houden. Allerlei instrumenten, composities, schouwburgen, geluidseffecten enz. Dat heeft poëzie niet nodig, en dat komt door de inhoud, de mooie beelden en beeldspraak, het sentiment, de raadselachtigheid, de melancholie,de beschrijving van vreugde en geluk en het ontbreken daarvan, de leegte etc. Jij hebt pas het gedicht besproken van Jan Baeke, De boom die tussenbeide kwam. Daarin heb je het geloof ik niet over klank gehad.

P.S. Bij Jan Baeke heb ik nog wat ideeën geopperd, wil je me laten weten wat je daarvan vindt.

Hartelijke groet, Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8896 door Dettie_3
Geplaatst: 28 nov 2007 12:57 pm

Pieter, dank je wel voor je mening.

Wacht rustig af: Ik ben nog láng niet klaar met Jan Baeke!

Hij is een dichter die vooral met beelden werkt.

Vandaar dat die eerder aan bod zijn gekomen.

Zijn poëzie is minder doelbewust klank- en taalgericht dan die van Antjie Krog. Maar ook bij hem speelt het een rol.

Poëzie = klank.

Wat bedoel ik dan? En wat denk ik dat Antjie Krog bedoelt?

Ik denk dat het vooral gaat om de vergelijking tussen gewone taal (spreektaal, zakelijke taal) en poëzie.

Ritme, klank, alle soorten rijm zijn van essentieel belang bij poëzie.

Als je die niet gebruikt, dan blijft alles wat de dichter zegt 'gewone taal'. Dus is het geen poëzie. Waar het gedicht ook over gaat.

Zo ligt het voor mij, maar ik weet dat het voor veel andere mensen anders ligt. Dat blijkt ook bij ons Leestafelers het geval. We hebben de inhoudelijke lezers (wat ik tot nu toe hier zie, denk ik bijvoorbeeld Dettie en jij) en de stilistische, talige lezers (en dan denk ik aan bijvoorbeeld aan Tiba en ik). :D

Fijne dag!

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8897 door Dettie_3
Geplaatst: 28 nov 2007 04:06 pm Onderwerp:

Ha, Grada, een plezier om jouw altijd enthousiaste commentaar te lezen. Je hebt wel gelijk, denk ik, met lezers ook van elkaar te onderscheiden en dat de klank er heel veel toe doet.

Er is een op dit ogenblik een populaire Vlaamse zangeres, Eva de Roovere, die een heel fijn liedje zingt met de titel 'fantastig toch'.

Door de sch in g te veranderen klinkt het liedje veel beter, een vondst van de tekstschrijver(ster).

En ik geef zelf ook altijd de voorkeur aan gedichten met een mooie versmaat, zoals bijvoorbeeld die van Bertus Aafjes. Maar inhoud zal voor mij altijd heel belangrijk blijven omdat ik altijd naar betekenisvolle antwoorden heb gezocht, zowel in mijn beroep als in de literatuur.

Ik heb op Antjie Krog en jou een kleine haiku gemaakt, dus op de muzikale dichteres/lezeres/tuinliefhebster

Ze harkt notenblad

inhaleert de notengeur

fluit notenbalken

:P _____________________________ :P

_____ :P _________ :P _____ :P

___________ :lol: __________ :P

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8898 door Dettie_3
Geplaatst: 29 nov 2007 04:46 pm

Prachtig Pieter! Dank je wel.

Herkenbaar wat je zegt.

Ik zoek ook naar antwoorden en betekenis. Overal waar ik maar kom. Zo zijn sommige mensen, denk ik. Anderen doen dat misschien wat minder of zelfs niet?

groetjes,

Grada

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8899 door Dettie_3
Geplaatst: 29 nov 2007 04:50 pm

Vind jij het Afrikaans ook zo ontroerend? Het spreekt directer tot me, lijkt het wel, dan het Nederlands. Waar zou dat hem toch in zitten? Een analyse waard! (maar my ontbreek die tyd! :cry: )

groetjes,

Grada

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8900 door Dettie_3
Geplaatst: 29 nov 2007 05:07 pm

ik heb ooit een paar lessen gewijd aan het Afrikaans, dat ik zelf beter heb leren spreken toen ik er een tijdje woonde en er een voorstellingenreeks poezie gaf aan oa schoolkinderen. Mijn studenten vonden het een grappig en kinderlijk taaltje. grote mensen die in kindertaal spreken..misschien is het dat wat je ontroert..mij doet de taal denken aan mijn broer die er al 30 jaar woont.Maar dat is een andere soort ontroering denk ik..

leni

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden