Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Antjie Krog (ja in het Afrikaans)

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8877 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 08 sep 2007 08:52 pm

Hoi Pieter..

ik sluit me bij tiba aan..hoe confronteren het ook zijn kan, ik ben blij dat er dichters zijn en journalisten die de werkelijkheid verwoorden, hoe gruwelijk die ook soms is.

Maar gedichten lezen is heel persoonlijk.

Ik kan dan ook alleen maar voor mijzelf spreken. ik ga met gedichten om zoals ik me muziek omga..soms heb ik behoefte aan iets moois, iets wat troost, of iets waar ik vrolijk van word, of iets wat me ontroert.

Soms laat ik bewust even de zware kost liggen.

Maar er zijn ook periodes dat ik juist dit soort gedichten opzoek, ook al maken ze me verdrietig, of vaker opstandig...wij leven in een stukje wereld waar je kunt zeggen wat je wilt en waar geen oorlog is,

en om me scherp te houden voor wat er in de rest van de wereld gebeurt, en om me zo nu en dan in bewegng te brengen tegen onrecht lees ik toch "graag" dit soort gedichten. Al was het alleen maar om het hier en nu nooit als een vanzelfsprekendheid te zien.

Dat een ander dat anders beleeft kan ik me prima voorstellen trouwens. Daar is ook niets mis mee. Ieder zijn manier.

Groeten

Wil
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8878 door Dettie_3
Geplaatst: 09 sep 2007 06:15 am

Ik ben het helemaal met jullie eens. Er moet altijd vrijheid van meningsuiting blijven en het is goed dat journalisten en dichters signalen geven en blijven geven.

Ik vraag me alleen af, zoals ik hierboven al gemeld heb, of je iets bereikt met het gruwelijke expliciet te benoemen in een gedicht. Vooral de 2e regel in dit gedicht maakt dat ik niet verder wil lezen.

Ik heb ook de bundel van Amnesty gehad en bij mij bereikte het juist het tegenovergestelde, ik wilde het niet verder lezen...

Het is niet dat ik m'n kop in het zand steek en als het even kan zal ik ook altijd proberen iets te doen tegen elke vorm van geweld want dat verafschuw ik.

Maar ik vraag mij dus af of bundels met gedichten over vreselijk leed wat een ander aangedaan wordt, en daarbij zo expliciet vermelden wát er gebeurt, hun doel wel bereiken. Veel mensen zullen in afschuw hun hoofd afkeren en niet verder willen luisteren of lezen.

Je kan in een gedicht ook op een andere manier heel duidelijk maken wat er gebeurt en dan heeft het misschien meer impact en schudt het mensen meer wakker dan bij naam de gruwelijheden noemen.

Dit denk ik persoolijk dus zonder iemand aan- of af te vallen.

Dettie

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8879 door Dettie_3
Geplaatst: 09 sep 2007 07:33 am

Beste Tiba, Dettie en Wil,

Laat ik eerlijk zijn, ik heb minstens nog een week nodig om tot een mening te komen na jullie stuk voor stuk goed beargumenteerde en na eerste lezing overtuigende antwoorden. Ik dank jullie hartelijk dat je zo uitgebreid en vol passie op mijn opmerking hebt willen reageren.

Ik wens jullie alledrie een hele mooie zondag.

Pieter.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8880 door Dettie_3
Geplaatst: 09 sep 2007 07:36 am

Ik vraag me alleen af, zoals ik hierboven al gemeld heb, of je iets bereikt met het gruwelijke expliciet te benoemen in een gedicht. Vooral de 2e regel in dit gedicht maakt dat ik niet verder wil lezen.

Ik vind dit wel een boeiende discussie, waaruit maar weer eens blijkt dat voor iedereen de grens anders ligt, gevoelsmatig is, en heel erg persoonlijk.

Misschien, dat blijkt eigenlijk wel uit jou reacties schiet ze door het expleciete van inderdaad met name die tweede regel in die zin haar doel voorbij dat een groep lezers afhaakt,

maar toch..het is niet iets wat ze verzint,

zo gruwelijk en mensonterend is de realiteit soms, en ik kan me voorstellen dat iemand als Antjie Krog het ook als haar taak ziet door de kunst die zij maakt de wereld te doordringen van dit soort onrecht.

Poezie, of kunst in het algemeen kan ook als functie hebben te verontrusten, je letterlijk onrustig te maken.

Hoewel ik er niet vrolijk van word heb ik dat soort poezie, of boeken of documantaires of alles wat kunstenaars gebruiken om onrecht aan de kaak te stellen soms "nodig".

Voor mij persoonlijk gaat de manier waarop ze dat doet, hoe gruwelijk ook,

dus niet over een grens,

voor jou gevoelsmatig wel. Niet omdat je onverschillig bent en het je niet raakt, maar juist omdat het je teveel raakt. in die zin heb je me wel aan het denken gezet. Ik heb me nooit zo gerealisserd dat je daarmee inderdaad zoals ik begon, je doel bij een bepaalde betrokken groep lezers als het ware voorbij kunt schieten.

Het valt nog niet mee uit te leggen waarom het voor mij persoonlijk wél binnen de grens valt, en zelfs min of meer als noodzakelijk word ervaren dat er kunstenaars zijn die zich zo expleciet uitdrukken,

Ik begrijp echter heel goed dat dat voor een ander weer anders is.

Wil

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8881 door Dettie_3
Geplaatst: 09 sep 2007 07:55 am

En misschien, bedacht ik me later,

is er ook wel een groep lezers voor wie het juist zo expleciet moet om hen te raken. En heeft het daarom een soort noodzaak.

ik kan me ook voorstellen dat je als je zoals de dichteres uit een land komt waar je zoveel gruwelijkheden gezien heb geen andere taal is om je uit te drukken dan deze.

Ik blijf erover denken.

Ik kan me goed voorstellen Pieter dat je het even moet laten bezinken.

Wil

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #8882 door Dettie_3
Geplaatst: 09 sep 2007 08:00 am

Nou voor mezelf kan ik eerlijk zijn, ik ben gewoon een watje.

Ik word er letterlijk beroerd van als ik nietsvermoedend zo'n 2e regel lees en zie het ook voor me wat zij beschrijft. Het slaat in als een mokerslag en ik raak daar totaal van slag van en door die ene regel kán ik nauwelijks verder lezen. Omdat dát beeld me voor ogen blijft hangen en de rest nauwelijks meer tot me doordringt.

Ik heb mezelf moeten dwingen om verder te lezen en de laatste regel ik vertaal je voor vandaag uit de dood vind ik prachtig.

Dat doet recht aan iedereen die op een gruwelijke wijze is omgekomen.

Maar ik beken ik zal niet gauw dergelijke gedichten lezen omdat het bij mij té veel verschrikkelijke beelden oproept waardoor ik eigenlijk min of meer verlamd raak van die ellende. Uit zelfbescherming dus.

Voor mij werken andere manieren om wat er gebeurt duidelijk te maken beter. Dit van Beranova bijvoorbeeld.

als niemand

luistert

naar niemand

vallen er doden

in plaats van

woorden

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden