Geplaatst: 27 nov 2007 11:28 pm
Oh jee!
Nu pas lees ik de hele discussie hierboven over het door tiba geplaatste gedicht uit de Townshipdagboeken.
Wat voelt mijn vorige berichtje nu raar.
Hoewel? Beide zijn van Antjie Krog: haar uitspraak en haar gedicht.
Ik voel in beide gevallen erg voor wat ze zegt.
Het komt bij me binnen als een soort thuiskomen.
Niet dat ik jullie nu weer wil opschrikken of de hele discussie weer wil oprakelen, maar omdat dit me zo aan het hart gaat, wil ik toch graag mijn reactie geven.
Ik heb er zelf ook al vaak artikelen en essays aan gewijd, omdat ik het zo belangrijk vind welke rol kunst, literatuur en poëzie kunnen spelen als het om menselijke en maatschappelijke betrokkenheid gaat.
Townshipdagboeken
hulle sleep hom aan sy bene soos 'n hond
hulle skraap sy brein in 'n gat in die grond
hulle trap dit vas met hulle stewels
dit was helder oordag
en stikdonker
dit hou nooit op in my hart nie
dit kom altyd terug
dit vreet my uitmekaar
Sonnyboy, rus in vrede my kind
ek vertaal jou vir vandag uit die dood
Antjie Krog
Uit Kleur kom nooit alleen nie
Kwela Books 2000
Aangrijpend, huiveringwekkend, bloedstollend, indrukwekkend, prachtig (toch dat woord...).
Ik schrik me ook rot bij de eerste regels. Ik zie het helemaal voor me zich afspelen.
En ik gruw van de 'onuitsprekelijke' wreedheid die eruit spreekt.
Tegelijkertijd vervullen ze me met een gevoel van opluchting, van respect en liefde.
Omdat iemand nu juist wel de moed heeft dit zo op te schrijven.
Omdat de waarheid gezegd wordt.
Omdat niets verbloemd wordt, niets hoeft te worden verbloemd.
Omdat je deze jongen, dit kind de grootste respect betuigt door niets af te doen aan zijn lot, dat nu eenmaal wel het zijne is, ook al is hij er zelf onschuldig aan.
En dat dat is wat ze wil bereiken, dat respect, die liefde, zie ik bevestigd in de regels die ze erna schrijft.
Die spreken, zoals tiba al zei, van haar compassie met Sunnyboy en zijn lot. Die vertolken haar diepe gevoelens en haar manier om hem tot leven te wekken.
Zo vergaat het mij ook als ik dit lees.
Bij mij bereikt Antjie Krog dus juist heel erg haar doel.
Antjie Krog heeft in haar schrijverscarrière al diverse prijzen ontvangen.
Een van de meest indrukwekkende is - vind ik - de Prijs voor Vrede en Cultuur, haar uitgereikt in 2000 door de Stichting Hiroshima.
Voor mij is dat een bewijs dat ze juist door haar manier van vertellen over de maatschappelijke misstanden in Zuid-Afrika een belangrijke bijdrage levert en veel mensen weet te bereiken.
Ik ben een groot liefhebber van Siegfried Sassoon, zoals sommigen hier al wel weten.
Hij schreef onder meer zeer expliciete gedichten over het lot van de soldaten in de loopgraven in Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog. In zijn tijd brak een beetje een zelfde discussie los als hierboven. Virginia Woolf schreef daarover onder andere dit in een essay uit 1918.
'Er bestaat een mate van lijden, zo lijken deze gedichten ons lezers te vertellen, waarvan elke manier van uitdrukken behalve de meest expliciete ondraaglijk is. Schoonheid en kunst hebben dan het verdachte aura van universaliteit, waarin het lot van deze soldaten, deze jongens achter de horizon verdwijnt. Sassoon's gedichten willen geen troost of compromis in de vorm van 'poëzie'. Maar paradoxaal genoeg geeft Mr. Sassoon ons met zijn minachting voor pijnstillers en uitvluchten precies het ruwe materiaal van wat poëzie is.'
Zo voel ik het ook eerlijkgezegd.
een liefdevolle groet van Grada