Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

H.C. ten Berge (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden - 16 jaren 3 maanden geleden #12502 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik heb het woord "getroffen" steeds verkeerd gelezen. Het betekent hier geraakt, geroerd. Hij las inderdaad een boek of dichtbundel, Dettie, en wel van Hadewijch. Dit is uit de link ook op te maken. Aan de hand van dit gegeven kunnen we dit gedicht uitwerken.

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12503 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
O sorry dan heb ik niet goed opgelet.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12504 door Dettie_3
En nog meer interessants bij de dbnl over het overheilig wijf (staat vrij onderaan)

dbnl.nl/tekst/_tij003192101_01/_tij003192101_01_0003.php

dettie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12507 door
Het is toch ongelooflijk, Dettie, wat je allemaal op Internet leest. Die man (dhr. Knuttel) heeft in 1921 maanden besteed om uit te vinden dat twee namen die een beetje op elkaar lijken niet op een en dezelfde persoon slaan, namelijk de ketterin Blommardine Heilwich en Hadewych. Valt dit onder de discipline "Nutteloos Onderzoek" of heeft het evenveel waarde als de meeste romans? Terwijl wij denken dat iedereen toen de Charleston aan het dansen was. (Knuttel en Blommardine zijn trouwens mooie namen.)

Pieter

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12508 door Dettie_3
Ja geweldig hè Pieter die namen. Ik heb het artikel diagonaal gelezen en zal het nog goed moeten lezen. Maar ik vond het ook een vrij bizar (maar wel leuk) onderzoek. Ik had gegoogleled op 'overheilig wijf' en kwam hier op uit.

Dettie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12509 door

Dettie schreef : Ja geweldig hè Pieter die namen. Ik heb het artikel diagonaal gelezen en zal het nog goed moeten lezen. Maar ik vond het ook een vrij bizar (maar wel leuk) onderzoek. Ik had gegoogleled op 'overheilig wijf' en kwam hier op uit.

Dettie

Dettie, nu we weten dat het over de mystica Hadewych gaat (waar Mira al op wees) rijst de vraag of we dit prachtige gedicht nog verder moeten uitleggen. Voor mij is elke strofe eigenlijk wel duidelijk.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden