Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
tiba schreef : Ik vind het ook een schitterende analyse, Librije.
Om mij onbekende redenen :roll: kan ik de informatie niet vinden in de links die je geeft (over ten Berghe in KB en over het sneeuwwoordenverhaal). Zijn het de juiste links of ligt het aan mij?
Groetjes. Tiba.
Librije schreef : Leuk, Dettie, die 7-pagina! Daar staat veel op.
Bv. dat 7 een geluksgetal is en de som van de heilige getallen 3 en 4.
Maar ik vond ook nog iets bij Sneeuwwoordenverhaal Zie: nl.wikipedia.org/wiki/SneeuwwoordenverhaalHet ging over de woorden die de Eskimo's voor verschillende soorten sneeuw zouden hebben. Daarna verwijzend zou de reiziger dus 7 verschillende vlokken sneeuw laten smelten. (Later ontstond het broodjeaapverhaal over tientallen woorden).De linguïst Benjamin Lee Whorf gebruikte Boas' bewering om er zijn theorie van Linguïstische Relativiteit mee te illustreren: de belevingswereld van een individu wordt in hoge mate bepaald door de taal die hij tot zijn beschikking heeft. Om onbekende redenen breidde Whorf het aantal sneeuwwoorden uit tot 'minstens zeven'.
Op de tong zeven vlokken
in dovend middaglicht smelten
zijn tent gebukt naar binnen gaan
als de zon slaapziek wegzakt achter de wouden
liggend op zijn bladerbed
het smeulend vuur van berkebast aanblazend
door het rookgat
de witblauwe poolster bespieden
Het is najaar: het licht dooft al in de middag en als de zon ondergaat, kruipt de reiziger in zijn tent en gaat liggen op zijn natuurlijke bed van bladeren bij een vuurtje van berkenbast. Ook dat kan van alles betekenen: gewoon omdat dat dat voorhanden is in die streken en zelfs nat wil branden, maar er zijn ook andere verwijzingen. Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Berk .
Bv.Het smeulend vuur van berkenbast aanblazend : aanblazen doet me denken aan de inspiratie (zie de Grote Van Dale). Smeulend vuur van berkenbast: een gedicht dat vlak onder de oppervlakte van het bewustzijn ligt te broeien om geopenbaard te worden?De berk was een mysterieuze en een heilige boom van de Noorse volkeren. Bij de Kelten is de berk gewijd aan Bergha of Brigit, godin van het onderricht in de dichtkunst, waarzeggen, geneeskunst en smeedwerk.[/i]
Het is donker: de poolster verschijnt. De enige ster die vrijwel altijd op dezelfde plaats verschijnt. Een rustpunt, een zekerheid? Maar waarom bespieden?
Morgen weer verder.
Librije.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Inderdaad: kwestie van smaak. Mij stoort het niet. Ik denk inderdaad dat het zeer bewust zo neergezet is: in combinatie met het eeuwige heden en om anderen aan te sporen: aanvliegen, scheepgaan, drijven, zuiveren van de zintuigen etc.Dat steeds herhalen van de infinitieven, ongetwijfeld zeer bewust, maakt het voor mij eentonig. Te veel louter opsomming naar mijn smaak.
Omdat de dichter het over Finse meren heeft verklaart die adelaar misschien de latere tekst?
om de verre suizing van een vleugelslag
oog in oog staan met de witte wolven
van een korte dageraad
in heldere blijdschap de hemelse spijker
en stralende navel van zijn heelal gadeslaan
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen