Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

H.C. ten Berge (ja)

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10269 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Dit is echt een prachtig gedicht! Daar wil ik me graag nader in verdiepen. Ik kom er op terug, maar kan het forum de komende tijd helaas even niet bezoeken. :cry:

Ik ben benieuwd of er anderen op reageren, dan heb ik een hoop te lezen, als ik er weer ben. ;)

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10435 door Librije
Omdat deze dichter de naam had hermetische gedichten te schrijven die alleen (en dan nog met veel moeite) begrepen konden worden door zeer belezen mensen met een flinke culturele bagage en achtergrondkennis van de vreemde volkeren en werelden, heb ik me na enkele pogingen niet meer aan zijn gedichten gewaagd.

Het gedicht dat Molly aangedragen heeft (Aanvliegen over de Sont) sprak mij direct zo aan, dat ik eerst maar eens op zoek ben gegaan naar meer informatie over H.C. ten Berge en zijn werk. Een hele goede ingang daarvoor is de KB: zie: www.kb.nl/dichters/berge/berge-01.html

Daarin stond ook het volgende:

Het onderweg zijn is dan ook een thema dat veel terugkomt in zijn werk en personages zijn vaak reizigers. Hierbij is het onderweg zijn zelf belangrijker dan de bestemming van de reis; eigenlijk is de reis zelf een bestemming. Als toch een bestemming wordt bereikt is dit een leegte.

Dat lijkt me zeker op het gedicht Aanvliegen boven de Sont te slaan. Op het eerste gezicht lijkt dit gedicht goed te begrijpen. Misschien kunnen we kijken hoe ver we kunnen komen. En misschien willen de anderen een handje toesteken?

Aanvliegen over de sont,

over donkere kommen van finse meren

De reiziger komt aan met het vliegtuig en ziet beneden zich de Sont en de Finse meren: donkere kommen: "donkere" heeft hier denk ik een dubbele betekenis: de kleurschakering en het ongekende, duistere.

scheepgaan in de kajak

der gestorvenen

drijven op de wateren

tussen taiga en toendra

Hij stapt over in een kajak om deze wateren te bevaren. Maar dat is geen gewone kajak, maar de kajak de gestorvenen. Mijn idee is: zoals gestorvenen in mythische verhalen in een boot het water oversteken naar een ander, eeuwig leven. Zo probeert ook de reiziger afstand te nemen van zijn "normale" leven en op zoek te gaan gaan iets zuiverders:

oog en oor zuiveren

aan leegte en verte

zich voeden met bessen, met hoed

en geur van de goddelijke paddestoel

dromen de droom

van het eeuwige heden

De zintuigen worden gezuiverd door rust en ruimte, de natuur levert voedsel. De goddelijke paddestoel - een verwijzing naar hallucinaties? Die misschien meespelen bij de droom van het eeuwige heden? Niet het eeuwige leven of het hiernamaals, maar het eeuwige heden. Een sterke verwijzing naar het verlangen dit geluksgevoel voor eeuwig vast te kunnen houden.

als arktiese beer

weer tot sneeuwblinde dronkenschap in te keren

Zoals de ijsbeer zich terugtrekt (in te keren) voor de winterslaap (sneeuwblinde dronkenschap), zo droomt de reiziger in zijn roes van het eeuwige heden?

Het is duidelijk dat deze reiziger geen ander doel heeft dan de reis zelf, die hem dat brengt waar hij naar verlangt: zuivering, inkeer, een tijdloos leven, een geluksgevoel.

De rest van het gedicht een andere keer. Ik hoor graag eerst wat reacties.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

Bezige Bij, 1991)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden #10436 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Zie je ik ben er slecht. Ik vind het gewoon een mooi gedicht PUNT.

Sorryyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Manja

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10437 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht

Molly schreef : Aanvliegen over de sont

Aanvliegen over de sont,

scheepgaan in de kajak

der gestorvenen

drijven op de wateren

tussen taiga en toendra

oog en oor zuiveren

aan leegte en verte

dromen de droom

van het eeuwige heden

als arktiese beer

Op de tong zeven vlokken

in dovend middaglicht smelten

zijn tent gebukt naar binnen gaan

als de zon slaapziek wegzakt achter de wouden

liggend op zijn bladerbed

het smeulend vuur van berkebast aanblazend

door het rookgat

de witblauwe poolster bespieden

in heldere blijdschap de hemelse spijker

en stralende navel van zijn heelal gadeslaan

als viervoeter zijn tent verlaten

om de verre suizing van een vleugelslag

oog en oog staan met de witte wolven

van een korte dageraad

H.C. ten Berge

Uit: "De witte sjamaan" 1973

Bedankt Librije! (en Molly)

Librije schreef : Aanvliegen over de sont,

De reiziger komt aan met het vliegtuig en ziet beneden zich de Sont en de Finse meren: donkere kommen: "donkere" heeft hier denk ik een dubbele betekenis: de kleurschakering en het ongekende, duistere.

Misschien ben ik nuchterder.

Maar ik zie hier 'gewoon' de meren in die er als kommen uit zien.

Bij Wikipedia staat over De Sont:

De Sont[1] (Deens: Øresund, Zweeds: Öresund) is een van de drie zeestraten die het Kattegat (en daarmee de Noordzee) verbindt met de Oostzee, en scheidt het Deense eiland Seeland van het Zweedse Skåne. De doorgang is op zijn nauwst 4,5 kilometer. Het is een van de drukst bevaren waterwegen in de wereld.

De Sont is steeds van groot strategisch belang geweest, wat verklaart dat aan het smalste punt twee burchten staan: bij het Deense Helsingør, kasteel Kronborg, en bij het Zweedse Helsingborg. De koningen van Denemarken werden rijk van de Sonttol die hier vanaf 1429 werd geheven.

Op 8 november 1658 vond de Slag in de Sont plaats, een zeeslag iets ten zuiden van Kopenhagen

Scheepgaan in de kajak

der gestorvenen

Zie ik meer als een verwijzing naar de vele gestorvenen vanwege de vele zeeslagen.

(Beroepsmatig worden kajaks onder andere gebruikt door speciale eenheden van de zeestrijdkrachten zegt wikipedia)

Maar wat jij schrijft Librije Mijn idee is: zoals gestorvenen in mythische verhalen in een boot het water oversteken naar een ander, eeuwig leven. Zo probeert ook de reiziger afstand te nemen van zijn "normale" leven en op zoek te gaan gaan iets zuiverders:

is wel heel erg mooi, en sluit ook mooi aan op het volgende.

Als je mijn gedachten blijft volgen dan wordt het meer een reisverslag.

oog en oor zuiveren

aan leegte en verte

dromen de droom

van het eeuwige heden

De uitgestrektheid van de meren werkt reinigend.

Tja en zich voeden met bessen en de hoed en geur van de goddelijke paddestoel

Verwezen zou kunnen worden naar de vliegenzwam die ook wel de goddelijke paddestoel genoemd wordt.

Deze paddestoel wordt al duizenden jaren gebruikt door sjamanen en medicijnmannen. De visioenen die ze hierdoor krijgen worden aangewend om te genezen, te voorspellen, om de geesten op te roepen, voorouders waar te nemen en om de goddelijke onsterfelijkheid van je zelf en al het andere leven waar te nemen. (gevonden op internet)

Misschien bedoelt de dichter met het visioen dat je krijgt de droom dromen van het eeuwige heden? Je 'droomt' jouw onsterfelijkheid én al het andere leven... dus je hebt een eeuwig heden...

Het gedicht komt per slot van rekening uit de bundel De witte sjamaan...

Maar het kan ook zijn dat ik het veel te ver zoek.

als arktiese beer

Weer bij zinnen komen? Uit de roes ontwaken?

Als arktiese beer, een ijsbeer in sneeuwlandschap. Is moeilijk waar te nemen, vandaar sneeuwblind?

inkeren is tot bezinning komen.

Op de tong zeven vlokken

Waarom per se zeven

Ik heb even bij wikipedia gekeken, maar voor zeven kunnen veel verklaringen gevonden worden.

nl.wikipedia.org/wiki/7_%28getal%29

Tot zover ook maar even.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10443 door Librije
Leuk, Dettie, die 7-pagina! Daar staat veel op.

Bv. dat 7 een geluksgetal is en de som van de heilige getallen 3 en 4.

Maar ik vond ook nog iets bij Sneeuwwoordenverhaal Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwwoordenverhaal

De linguïst Benjamin Lee Whorf gebruikte Boas' bewering om er zijn theorie van Linguïstische Relativiteit mee te illustreren: de belevingswereld van een individu wordt in hoge mate bepaald door de taal die hij tot zijn beschikking heeft. Om onbekende redenen breidde Whorf het aantal sneeuwwoorden uit tot 'minstens zeven'.

Het ging over de woorden die de Eskimo's voor verschillende soorten sneeuw zouden hebben. Daarna verwijzend zou de reiziger dus 7 verschillende vlokken sneeuw laten smelten. (Later ontstond het broodjeaapverhaal over tientallen woorden).

Op de tong zeven vlokken

zijn tent gebukt naar binnen gaan

als de zon slaapziek wegzakt achter de wouden

liggend op zijn bladerbed

het smeulend vuur van berkebast aanblazend

door het rookgat

de witblauwe poolster bespieden

Het is najaar: het licht dooft al in de middag en als de zon ondergaat, kruipt de reiziger in zijn tent en gaat liggen op zijn natuurlijke bed van bladeren bij een vuurtje van berkenbast. Ook dat kan van alles betekenen: gewoon omdat dat dat voorhanden is in die streken en zelfs nat wil branden, maar er zijn ook andere verwijzingen. Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Berk .

Bv.

De berk was een mysterieuze en een heilige boom van de Noorse volkeren. Bij de Kelten is de berk gewijd aan Bergha of Brigit, godin van het onderricht in de dichtkunst, waarzeggen, geneeskunst en smeedwerk.[/i]

Het smeulend vuur van berkenbast aanblazend : aanblazen doet me denken aan de inspiratie (zie de Grote Van Dale). Smeulend vuur van berkenbast: een gedicht dat vlak onder de oppervlakte van het bewustzijn ligt te broeien om geopenbaard te worden?

Het is donker: de poolster verschijnt. De enige ster die vrijwel altijd op dezelfde plaats verschijnt. Een rustpunt, een zekerheid? Maar waarom bespieden?

Morgen weer verder.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

Bezige Bij, 1991)

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10448 door leni
Beantwoord door leni in topic Re: bericht
Wat een schitterende analyse Librije.

O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)
Laatst bewerkt doorleni.

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden