Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Quote:
in heldere blijdschap de hemelse spijker
en stralende navel van zijn heelal gadeslaan
De roes is voorbij, de poolster, die vrijwel niet van plaats verandert, is als een spijker die de sterrenhemel vasthoudt en waar deze omheen draait. Stralend slaat op de ster, maar met navel heb ik meer moeite. De navel is een litteken, ontstaan bij het scheiden van moeder en kind. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben? Poolster is vrouwelijk, maar toch staat er ZIJN heelal. Gaat dat toch weer over de reiziger? Die de stralende navel van ZIJN heelal gadeslaat? Ik denk van wel omdat ook hier weer de infinitief gebruikt wordt. Slaat de navel dan op de doorgesneden verbinding, het ontbreken van een navelstreng?
De korte dageraad slaat dan op zowel letterlijk de korte dagen in het hoge noorden in de herfst/winter, als figuurlijk op het kortstondige leven van de mens, waarbij de wolven de aankondigers zijn van de dood. Vandaar slechts een droom van het eeuwige heden.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
zie: www.aharata.nl/sjamanisme/wat-is-sjamanisme/In essentie zijn er twee vormen van sjamanisme te onderscheiden. De eerste is het witte sjamanisme. Deze vorm van sjamanisme is gericht op de zogenoemde bovenwereld en of de hemel. Dit is de wereld van de engelen, voorouders en andere spirits. Het zwarte sjamanisme, daarentegen heeft niets met witchcraft of black magic te maken, het is de vorm van sjamanisme welke gericht is op de spirituele onderwereld, die geassocieerd word met de aarde.
, akkoord, maar ook: gebukt = nederig?Hij gaat zijn tent gebukt naar binnen (als een mens dus)
: lijkt me een goede verklaring.Maar verlaat de tent als viervoeter (hij is één met de natuur geworden, een 'dier' met de dieren?)
en staat dan oog in oog met de witte wolven van een korte dageraad.
Ik dacht dat hij met de witte wolven de ochtendnevel bedoelde. Dageraad wordt ook wel ochtendgloren genoemd, vandaar.
Maar het kan ook zijn dat hij zo terug naar de natuur is gegaan dat hij één is met de witte wolven en oog in oog met hen kan staan.
(Ik laat de andere windrichtingen hier even buiten beschouwing, de reiziger bevindt zich duidelijk in het uiterste noorden).Tenslotte is het noorden de plek van de dood, de plek van de voorouders en is het de plek van de stilte. Elk van de vier windrichtingen staat voor een specifieke kracht. Door de verschillende culturen worden verschillende dieren en elementen met de vier windrichtingen geassocieerd.
als de zon slaapziek wegzakt achter de wouden
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen