Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Filosoferen over poëzie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1775 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 14 jul 2008 05:12 pm

En nog eentje (Antoine Cassar) :

Ik geef er de voorkeur aan te geloven dat poëzie essentieel een taak is die werkt op het geestelijke, en aldus van vitaal belang kan zijn om 's mensen bewustzijn te verhogen.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1776 door Dettie_3
Geplaatst: 14 jul 2008 05:41 pm

Blij dat jullie mee willen doen, en iedereen kan filosoferen, Dettie. Ik zat net een beetje te bladeren in de gedichten van Octavio Paz en daar las ik zijn eigen opvatting:

"Poëzie is het bij elkaar brengen van de echo's van woorden; kettingen van lucht, moeilijk te begrijpen maar ook niet te breken! Ik wil eraan toevoegen dat poëzie vooral is een kunst van het ademen is, in- en uitademen. "

Persoonlijk vind ik de gedichten van Paz half-hermetisch. Ik zal later wat voorbeelden geven. Zijn gedichten lezen lijkt een beetje op het lezen van Pessoa; maar bij Pessoa vind je meer redeneringen en argumenten; die ontbreken bij Paz. Daarom lees ik veel liever het proza van Pessoa, dat erg poëtisch is.

Het woord nutteloos (van Cassar) kan aanleiding geven tot eindeloos gefilosofeer; in mijn ogen is zelfs niets doen niet nutteloos; het gaat om de mate waarin je iets doet. (of niet doet).

Pieter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1777 door Dettie_3
Geplaatst: 15 jul 2008 04:44 am

Aha! Een Aha-Erlebnis!

Als Octavio Paz poëzie in verband brengt met echo's van woorden dan begrijp ik nu waarom gedichten vroeger altijd moesten rijmen. Tegenstrijdigheid: zijn gedichten rijmen bijna nooit.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1778 door Dettie_3
Geplaatst: 15 jul 2008 08:29 am

Tegenstrijdigheid: zijn gedichten rijmen bijna nooit.

Rijmen ze in de vertaling niet? Of ook in zijn eigen taal niet?

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1779 door Dettie_3
Geplaatst: 15 jul 2008 09:44 am

Ook niet in zijn eigen taal, Spaans. Hij was Mexicaan.

Dettie, op dat rijmen in het Spaans kom ik nog terug. Dat ligt anders dan in het Nederlands.

Pieter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1780 door Dettie_3
Geplaatst: 15 jul 2008 12:44 pm

PieterW schreef:

Het woord nutteloos (van Cassar) kan aanleiding geven tot eindeloos gefilosofeer; in mijn ogen is zelfs niets doen niet nutteloos; het gaat om de mate waarin je iets doet. (of niet doet).

Pieter

Daar ben ik het mee eens Pieter. Ook nutteloze daden of uitspraken kunnen zin hebben. Maar velen houden met deze mogelijkheid waarschijnlijk geen rekening. Misschien wil Antoine Cassar zijn redenering wel diepgaander motiveren (ik heb contact via e-mail).

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Tijd voor maken pagina: 0.396 seconden