Dit stond nog bij een ander forumitem...
Geplaatst: 21 nov 2007 11:07 pm
De boom die tussenbeide kwam
Een man kwam met een zaag te leven.
Spraakzaam was de zaag niet
en ook kon de man het niet opbrengen
de zaag te omarmen.
Toch was er tussen hen
het zachte zingen van de gordijnen
een wolk die aan het raam voorbijtrekt
en een vogel op de vensterbank,
door beiden waargenomen.
Onverminderd
het geringe dat van dag tot dag voldoende was.
Alleen de nachten brachten donkere portieken
en een onrustige slaap.
Niet de scherpe natuur van de zaag
wierp de man terug uit zijn dromen
maar de huiver van de boom
die in het hoofd van de man was aangeplant.
Jan Baeke
Uit: Zo is de zee.
Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, 2001
Uitleg
Over de dichter
De Nederlandse dichter Jan Baeke is geboren in Roosendaal op 23 mei 1956.
Al zijn dichtbundels zijn verschenen bij uitgeverij De Bezig Bij te Amsterdam.
- Nooit zonder de paarden (1997)
- Zo is de zee (2001)
- Iedereen is er (2004)
- Groter dan de feiten (2007)
Zijn gedichten zijn vertaald in het Engels en in het Frans.
Jan Baeke is verder vertaler.
In de bundel Poëzie met een angel (Uitgeverij IJzer, 1995) staan zijn vertalingen van gedichten van twee hedendaagse Engelse dichters, Liz Lochhead en Lavinia Greenlaw.
In de bundel In een ander licht (Wagner & Van Santen, 2001) staat vertaalde poëzie uit Wales.
Ook is Jan Baeke programmamaker. Hij werkt bij het Filmmuseum in Amsterdam.
Hij maakte onder andere 35 mmPOEM, programma’s met een combinatie van zwijgende film en live gesproken poëzie. Met dichters als Erik Lindner, K.Schippers, Arjen Duinker en Mustafa Stitou.
Algemeen over zijn poëzie (*)
poëzie verstaan
Jan Baeke zegt over poëzie dat je die niet moet begrijpen, maar verstaan. Wat is het dat jou raakt?
Al ken je de betekenis van alle woorden en hun onderlinge verband, dan nog moet je luisteren. Luisteren tot je verstaat wat het gedicht tegen jou zegt, al begrijp je het misschien niet helemaal.
Om dat te kunnen is het intussen wel zo handig om de woorden te begrijpen.
“Je moet het steentje voor steentje oppakken en omdraaien om er achter te komen hoe het bouwwerk is opgetrokken. En dan kan het moment ontstaan dat je geraakt wordt.” (citaat Jan Baeke)
het onlogische van de werkelijkheid
In Baekes poëzie verwondert hij zich over de werkelijkheid. De wereld is raar en onbegrijpelijk. Hoe moet je daar nu grip op krijgen? Mensen proberen vat op het leven te krijgen. Dat blijkt een illusie. Altijd pakt alles toch weer anders uit dan verwacht. We krijgen het nooit voor elkaar het totaal of de essentie te pakken te krijgen. Ook niet in godsdienst, wetenschap of filosofie. Hij is de dichter van de chaos, die toch werkelijkheid is. Van het onlogische, dat toch waar is.
beeld als uitgangspunt
Zijn poëzie is sterk visueel van karakter. Uitgangspunt is vaak een beeld. Dat kan ook een surrealistisch beeld zijn.
taal
Hij onderzoekt de grenzen van wat met taal mogelijk is. Het gedicht krijgt zijn betekenis door een spel met de taal. Vorm en inhoud, taal en betekenis zijn met elkaar verbonden.
interpretaties en vragen
Iedere lezer mag doen met zijn gedichten wat hij wil. Er bestaat niet één lezing, laat staan alleen Jan Baekes eigen lezing.
‘Sommige lezers vinden dat niet prettig. Ze zeggen: 'Ik las er dat en dat in' en dan zeg ik: 'Goh, wat een bijzondere lezing!' En dan zeggen ze: 'Heb ik het verkeerd begrepen? Vind je dat niet erg?' Nee, dat vind ik helemaal niet erg. Doe er maar mee wat je wil.’ (citaat Jan Baeke)
‘Evenzo vind ik het een kwaliteit als een gedicht je met vragen achterlaat. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de antwoorden op alle vragen van het leven. Ik verlang van kunst in het algemeen dat er vragen worden opgeworpen. Twijfel is een goede remedie tegen de schijn van zekerheid.’ (citaat Jan Baeke)
(*)
De citaten zijn afkomstig uit een interview met Remco Ekkers.
Voor het hele interview zie hier:
home.planet.nl/~ekker036/interviewbaeke.html%20%20
Het gedicht
Wat is hier in den vrede aan de hand?
Zo vergaat het mij als ik dit gedicht lees.
Dat een man zou leven met een zaag is een vreemde gedachte.
En dan is er ook nog een boom die zich met de hele gang van zaken bemoeit?
Wat moet ik me daar nu bij voorstellen?
Een intrigerend geheel!
Tijd voor een nadere blik op dit gedicht.
Tot morgen!

Grada