Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan Baeke - De boom die tussenbeide kwam (uitleg Grada)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #400 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 05 feb 2008 09:10 am

Alleen de nachten brachten donkere portieken

en een onrustige slaap.

Niet de scherpe natuur van de zaag

wierp de man terug uit zijn dromen

maar de huiver van de boom

die in het hoofd van de man was aangeplant.

Het gaat me om dit gedeelte Pieter.

Maar ik begin er niet meer over tot ik Eureka roep. Vrolijk/Happy

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #401 door Dettie_3
ebo124 schreef:

Alweer een tijdje geleden dat dit gedicht werd besproken. Mooi om het zo regel voor regel te doen. Een aspect wat nog niet aan de orde is geweest is de verhouding van de zaag met de boom. De dichter zal toch niet toevallig deze voorwerpen hebben genomen. De zaag kan de boom per slot van rekening omzagen. Ik heb hier geen verklaring voor maar het viel me wel op.

Je hebt gelijk, lebo.

Tot nu toe ging het steeds om de verhouding tussen de man en de zaag of de man en de boom.

Maar wat de zaag en de boom met elkaar hebben - als ze dat al hebben, maar dat ligt natuurlijk wel voor de hand, zoals jij ook al zegt - dat hebben we nog niet bij de kop gehad.

Goed dat je het even omhoog haalt.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Dit gedicht achtervolgt me nu al ruim een half jaar! :D

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #402 door Dettie_3
Geplaatst: 06 feb 2008 08:01 pm

een poging:

de zaag staat voor het element lucht, oftewel de ratio , oftewel het mannelijke,meestal wordt daar het zwaard voor gebruikt (ook een scherpe natuur). De boom staat voor het aardse, het vrouwelijke. De man komt automatisch met het rationele te leven en voelt zich daar overdag goed bij, kan ook veel dingen daarmee verklaren (het ruizen van de gordijnen, het vliegen van de vogels) ,maar s'nachts komt de andere kant naar boven het aardse, donkere portieken, het vrouwelijke, datgene wat niet met de ratio kan worden bevat en verklaard, maar wel met diepe wortels in zijn wezen is ingegroeid. De zaag kan de boom misschien omzagen, maar de wortels blijven waar ze zitten.

lebo124

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #403 door Dettie_3
Geplaatst: 07 feb 2008 09:44 am

Lebo, ik vind je poging origineel maar dat jouw uitleg goed is vind ik niet waarschijnlijk.

Alleen de eerste regel al: "een man kwam met een zaag te leven"

duidt op een plotselinge gebeurtenis in het leven van de man. En dat is het zich bewust worden van de ratio niet, dat gaat geleidelijk.

Boom als vrouwelijk symbool is ook niet waarschijnlijk, hij staat meestal voor mannelijkheid. "Een vrouw als een boom" hoor je niet veel. Maar ik weet zeker niet zeker dat je geen gelijk hebt, daarvoor zouden we de dichter moeten raadplegen.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #404 door Dettie_3
Geplaatst: 07 feb 2008 12:56 pm

Pieter

kwam met een zaag te leven... waarom zou dit onverwacht zijn?

Een man kwam met een vrouw te leven... dat interpreteert toch niet dat het plotsklaps gebeurt?

Ik denk dat lebo124 bedoelt dat de man overdag goed kon functioneren en alles rationeel kon bekijken maar 's nachts in bed kwamen de beelden die niet rationeel waren, die meer het gevoel vertegenwoordigden en dit leverde angstgevoelens (huiver) op. De beelden (de boom/het gevoel) wortelden zich en de zaag, ondanks zijn scherpe natuur, kon deze boom niet omzagen.

Dettie

die ook maar een poging doet.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #405 door Dettie_3
Geplaatst: 07 feb 2008 01:54 pm

"De man kwam met een zaag te leven."

Afgaand op de betekenis van de woorden in deze zin:

Voor mij duidt dat niet op een rationele, vantevoren uitgebreid overdachte daad. Het hoeft niet plotsklaps te gebeuren, maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat hij jarenlang al de gewoonte heeft om met die zaag om te gaan, en uit pure gewenning blijkt hij er op een gegeven moment ook nog eens mee te leven. Wat misschien wel helemaal niet de bedoeling was, maar het is nu eenmaal zo gegroeid.

Zoals ik al eerder zei in de woord-voor-woord interpretatie:

'Het overkomt hem, het is niet een bewuste keuze.'

@ lebo

Dank je wel voor je originele kijk op deze zaak.

Voor mij staat het soort interpretatie zoals je hem nu geeft, te ver van de eigenlijke tekst af. Het voelt alsof er meer in de woorden gelegd wordt dan er in te vinden valt.

Maar daarmee kan hij voor jou helemaal goed zijn.

Jan Baeke zegt immers al zelf dat elke lezer(-es) een eigen betekenis aan zijn gedichten toekent, en dat dat prima is.

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden