Geplaatst: 25 mei 2008 03:14 pm
Zo! Jullie zijn flink bezig geweest, zeg. Leuk!
Het blijft een intrigerend gedicht kennelijk.
Ik ben er vanmorgen nog mee bezig geweest. Een paar keer overgelezen en op me in laten werken. Inmiddels is het me duidelijk. Hoera!
Eerlijkgezegd heb ik toch een andere interpretatie.
Voor mij is de thematiek niet per se sexualiteit, van welke aard dan ook.
Het kan misschien zo zijn, want dat het gedicht over een menselijke problematiek gaat, springt meteen in het oog.
En dat sex problematisch kan zijn, weet iedereen!
Maar ik lees het gedicht toch algemener.
Meer als een 'uiteenzetting' over een algemeen menselijk probleem. Over wat het betekent om mens te zijn (
de 'condition humaine').
1)
Als een verhaal, boek of gedicht daar over gaat, noem je dat een
existentiëel thema.
2)
Zo'n gedicht gaat bijvoorbeeld erover hoe moeilijk en bijzonder dat is, mens zijn. Want mensen hebben toch andere eigenschappen dan dieren. Ze kunnen bijvoorbeeld nadenken en plannen maken voor de toekomst, dromen en illusies hebben. En ze onthouden van alles en nog wat, niet alleen leuke dingen, ook wat er allemaal niet goed gegaan is.
Het gedicht gaat voor mij over zo'n existentieel thema.
Overdag gaat het nog wel, dat gewone dagelijkse leven. Ook al zitten er nare kanten aan (leven met de zaag). Er zijn altijd nog dingen die prettig genoeg zijn. Het is ook vertrouwd en daarmee veiliig.
(het eerste deel van het gedicht, tot aan de tweede witregel)
Maar ook is er dit: 'groots en meeslepend willen leven' (de boom).
3)
Dat verlangen komt 's nachts te voorschijn uit de donkere hoeken ('portieken') van het bewustzijn... die zorgen voor een onrustige slaap. Tegelijkertijd is er de 'huiver'. 'Huiver' is een ander woord voor angst. Het kan 'schroom' betekenen, maar ook een vorm van levensangst.
Uiteindelijk zijn het die toekomstdromen, dat verlangen om 'echt' te leven én de angst ervoor die zorgen voor alle onrust.
Dat is iets waar alle mensen aan lijden in meerdere of mindere mate.
Het gedicht is dus existentiëel.
Dat zou voor mij ook de dubbelzinnigheid, de omkering verklaren van het gebruik van de zaag en de boom.
==============
1)
de 'condition humaine': de menselijke conditie, wat het betekent om mens te zijn (en bijvoorbeeld geen goudvis of paardenbloem)
2)
existentiëel thema: het gedicht, boek of verhaal gaat over het menselijk bestaan in het algemeen; over iets waar alle mensen meer of minder mee te maken hebben, omdat het nu eenmaal hoort tot het menselijk bestaan
3)
'Groots en meeslepend wil ik leven!'
Dit is de beginregel van het gedicht De jongeling en de grijsaard van Hendrik Marsman.
Grada
Laatst aangepast door Grada op 30 mei 2008 12:16 pm, in totaal 2 keer bewerkt