Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jabik Veenbaas

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #9327 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Jabik Veenbaas stuurde mij de gedichten en zojuist ontving ik een mail dat hij bij het een na laatste couplet het vraagteken vergeten is.

Het moet dus zijn.

mijn huis: zou het nooit groter geweest zijn dan mijn hoofd

en niet dikker dan het vlies van mijn huid ?

(Verbazingwekkend hoe één leesteken een betekenis, een zin kan veranderen)

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 2 maanden geleden #9329 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

tiba schreef : mijn huis: zou het nooit groter geweest zijn dan mijn hoofd

en niet dikker dan het vlies van mijn huid

hoe ik loop over smalle planken

met het huis in mijn doorzichtige hand

Pieter schreef:

Mira: inderdaad surrealistisch, maar heeft het ook betekenis? Of moet je het aanvoelen? De laatste regels gaan mijn begrip te boven.

Je haalt er meteen de moeilijkste regels uit, Pieter :roll: . Ik denk dat het moeilijk is dit uit te leggen, ja eerder een aanvoelen.

Toch ga ik een poging wagen om uit te leggen wat ik daarbij voel, op gevaar af natuurlijk dat ik volledig op het verkeerde spoor zit, want ik heb het gedicht nog maar enkele keren, en dat is soms te weinig.

Eerst wil ik nog zeggen dat ik dit heel boeiende gedichten vind, en dat het een genoegen is deze dichter te leren kennen.

Over die laatste regels nu, een poging:

- De dichter denkt terug aan het huis van zijn kinderjaren

- In de 1ste, 2de en 3de strofe heeft hij het over dingen die hij beleefd heeft, en over gebeurtenissen die hij heeft horen vertellen (het verleden dat over de drempel strompelde)

In de 1ste strofe noemt hij het "mijn huis, het kleine".

Het is dus een klein huis. In zijn herinnering????

En nu die laatste versregels:

met het huis in mijn doorzichtige hand [/quote

Laatste strofe: het huis is samengebald in zijn hand. Het zou kunnen betekenen: van mijn "huis" (de dingen uit het verleden) is er zo weinig over dat ik het kan samenballen in mijn hand.

Die hand is doorzichtig = de dingen zijn duidelijk??? (Voor wie: voor de dichter? of ook voor de omgeving?). Of: iedereen kan het zien? Nou ja, dit is maar een poging, het woord 'doorzichtig' intrigeert me.

"hoe loop ik over smalle planken"

over smalle planken lopen is moeilijk, men moet zijn evenwicht kunnen bewaren.

Ik heb de indruk dat de dichter daarmee het "nu" bedoelt.

"nu" loop ik op smalle planken met mijn huis in mijn doorzichtige hand.

Waarheen loopt de dichter, vraag ik me af. Naar de toekomst met in zijn hand het huis van zijn kindertijd? Een huis dat zoveel betekent voor hem, maar waarvan hij wellicht meer wil bewaren?

Dit was zomaar een poging.

Vragen die ik me (o.a.) daarbij stel:

- waarom zegt de dichter: zou het nooit groter geweest zijn, ipv bv.: ooit? Deze vraag houdt al een ontkenning in.

- wat me opvalt: de dichter spreekt over "mijn huis, het kleine", meestal is het andersom. Wanneer men schrijft over het huis uit zijn kindertijd is dat meestal niet klein, want dat merkt men pas achteraf bij een terugkeer (ja mss is het nav daarvan geschreven?).

Maar het kan ook zijn dat ik een en ander nog niet goed gevat heb....

Dit was het voor nu.

Tiba.

Nogmaals bedankt, Tiba, en ik heb de raad van Mira om jouw moedige uitleg te gebruiken, opgevolgd.

Tiba schreef:

En nu die laatste versregels:

Een poging:

- met je hoofd denk je, in je hoofd zitten je herinneringen

- met je huid voel je

Misschien vraag de dichter zich af: was er ooit meer (groter) dan wat ik mij herinner en wat ik nog voel?

Pieter:

Mijn voorzichtig commentaar:

Behalve voor herinnering kan "hoofd" ook staan voor rationeel denken maar ook voor fantasie, dus voor vervorming van de herinnering. De "huid" kan denk inderdaad alleen maar duiden op voelen.

De dichter vraagt zich misschien af of zijn herinnering wel deugt; en kan hij ook zijn gevoel van vroeger vervormd hebben?

Tiba schreef:

Laatste strofe: het huis is samengebald in zijn hand. Het zou kunnen betekenen: van mijn "huis" (de dingen uit het verleden) is er zo weinig over dat ik het kan samenballen in mijn hand.

Die hand is doorzichtig = de dingen zijn duidelijk??? (Voor wie: voor de dichter? of ook voor de omgeving?). Of: iedereen kan het zien? Nou ja, dit is maar een poging, het woord 'doorzichtig' intrigeert me.

"hoe loop ik over smalle planken"

over smalle planken lopen is moeilijk, men moet zijn evenwicht kunnen bewaren.

Ik heb de indruk dat de dichter daarmee het "nu" bedoelt.

"nu" loop ik op smalle planken met mijn huis in mijn doorzichtige hand.

Waarheen loopt de dichter, vraag ik me af. Naar de toekomst met in zijn hand het huis van zijn kindertijd? Een huis dat zoveel betekent voor hem, maar waarvan hij wellicht meer wil bewaren?

Dit was zomaar een poging.

Pieter: geen slechte poging: de smalle planken kunnen wijzen op slecht evenwicht, weinig houvast, zijn herinneringen zijn vaag, vervormd.

Het woord "doorzichtig" doorzie ik nog niet. Als het zou duiden op duidelijk is het in tegenspraak met de onzekerheid die jij en ik eerder vermoedden.

Zover mijn poging.Hg. Pieter

Het toevoegen van het vraagteken hoefde van mij eigenlijk niet, ik las de regels al met een vraagteken erachter, in tegensteling met Dettie. Maar de regels worden er bij nader inzien wel duidelijker door. Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 2 maanden geleden #9330 door
Hoe dom kan iemand zijn. Het kwartje is gevallen: ik schreef: het woord doorzichtig doorzie ik nog niet maar dat is juist wat de dichter bedoelt. Hij heeft een doorzichtige hand, de hand waarmee hij schrijft, het is de dichter zelf die zich doorzichtig vindt, hij heeft zich bloot gegeven, hij geeft toe dat hij een wankel leven leidt op smalle planken, met herinneringen die deels gefantaseerd zijn. Prachtig verwoord maar ik neem het mezelf kwalijk dat ik er zo laat achter kwam. Met hulp van en dank aan Tiba en Mira.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 2 maanden geleden #9332 door
Als ik het goed begrijp slaat 'een doorzichtige hand' volgens jou op het zich blootgeven van de dichter, Pieter.

Ik vind dat een mooie interpretatie, maar slechts een mogelijke.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 2 maanden geleden #9334 door

mira schreef : Als ik het goed begrijp slaat 'een doorzichtige hand' volgens jou op het zich blootgeven van de dichter, Pieter.

Ik vind dat een mooie interpretatie, maar slechts een mogelijke.

mira

Natuurlijk ben ik niet voor 100% zeker, Mira, daarvoor ken ik Veenbaas te slecht. Van interpretaties kun je eigenlijk nooit zeker zijn.

Hg. Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 2 maanden geleden #9335 door

darwinistische weemoed

christus, waar kom ik terecht

ik ben zo nerveus!

zal ik een engel worden?

soms meen ik dat m’n staartbeentje groeit

maar het is die grijze zak aan m’n kop

nog betere machines zeker!

met m’n vrienden vier ik m’n verleden:

de bonobo boemelt, de kaketoe roept

en de Cheshire cat glimlacht

(overdag soezen en spinnen

’s avonds met één sprong op het dak)

maar dan bekruipen mij

bloedige beelden: het slagveld,

de goedige dodo die zich opoffert,

en ik zeg niet: laat mij het maar doen

eeuwig die verrekte muggen

staken me al als schubbig reptiel

ja, toen ik nog een listig eiwit was

ik vloog er in als een wilde

wat voel ik me oud!

overal in en om mij

het ruisende water

zo deemoedig dat het me vertedert

en nooit die heimwee naar een ziel

waar doet het me toch aan denken?

werd ik maar weer een steen:

eerst het trotse stollen, dan

het vadsige liggen, ’t gestage

blijmoedige slijten

Jabik Veenbaas

Uit Darwinistische weemoed

BnM maart 2006

Darwin is in dit jaar, maar de discussies rond zijn opvattingen nog even springlevend als toen "On the origin of species" voor het eerst het daglicht zag. En dit vind ik hier uitstekend verwoord in dit gedicht van Jabik. Ik lees hier vooral twijfel aan de menselijke evolutie, dat resulteert in het verlangen een steen te zijn, en langzaam weg te slijten (liever geen evolutie dus ?).

Tijd voor maken pagina: 0.493 seconden