Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
overal in en om mij
het ruisende water
zo deemoedig dat het me vertedert
en nooit die heimwee naar een ziel
waar doet het me toch aan denken?
Voor zover ik weet, geloofde Darwin niet in het bestaan van een ziel. De "ik" wil terug naar vroeger , toen hij nog een steen was, maar heimwee naar een ziel heeft hij niet, want volgens Darwin is er geen ziel.
Dettie jij verplaatst je helemaal in dat eiwitmolecuul maar bij mij gaat het erom wat er omgaat in de dichter. Waarom voert hij een volkomen nieuw en origineel begrip in, namelijk heimwee naar de ziel? Het molecuul denkt niet, de dichter denkt. Als hij aan dat molecuul gevoel toeschrijft kan dat alleen maar een gevoel van zichzelf zijn. Is de dichter zijn geloof in het eeuwige leven (dat vaak aan een ziel wordt toegeschreven) verloren en vindt hij dat helemaal niet erg want hij heeft die heimwee nooit gevoeld? In die richting denk ik, ook dank zij jouw speculaties.
Pieter
P.S. Hier kan ook de link liggen met de rest van de inhoud die immers over de evolutie gaat. En de evolutietheorie maakt het bestaan van een ziel zeer onwaarschijnlijk. (Rome verwerpt de Ev.TH. niet maar gelooft dat God op een bepaald moment een ziel heeft geplaatst in de al op mensen lijkende primaten, een beetje lachwekkende theorie als je het mij vraagt).
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen