Met Pieters toelichting uitgeprint naast me probeer ik ook maar wat hardop te denken.
NACHTSCHAATSEN
Bij zo'n titel zie je iemand of meerdere mensen in het donker op de schaats, bijgelicht door een of meerdere lantaarns. Moeten we dan al gelijk denken dat een dichter deze titel mogelijk anders kan bedoelen? We wachten af.
Ik heb gedoken in de scherpste naden
tussen minuten, korrels van seconden
zwart op het glimmen der gebroken paden
van albumglas en glazerslood gevonden
waarop ik mager weg begon te waden
Ik heb gedoken in de scherpste naden [...] gevonden waarop ik mager weg begon te waden. Duiken in het foto-ontwikkelbad?
Pieter zegt lichtgevoelige korrels op het fotopapier.
Dat lijkt mij ook. Ik zie voor me dat de dichter foto's aan het ontwikkelen is. dat is een nauwgezet werkje, als je ze te lang belicht of in het bad houdt worden ze zwart.
Zou hij met de scherpste naden van minuten de nauwgezette tijd bedoelen? de benodigde belichtingstijd of ontwikkeltijd? En zou hij op die foto maar enkele seconden zichzelf hebben gezien voor hij begon weg te waden (het fotopapier ligt in een ontwikkelbad
maar het zijn gebroken paden
Hij heeft korrels van seconden zwart gevonden waarop hij mager begon weg te waden.
waarheen op zoek naar het voortvluchtig wak
van warme inkt onder een vlies van ijs.
Wij schaatsen ieder op een paginadun dak
tussen hemelhel en peilloos paradijs
straks ieder omslaand met het eigen vlak
Waarheen moet hij gaan? Op zoek als hij is naar een voortvluchtig wak. Het wak slaat op de vlucht als de dichter het benaderd? Of is het eerder dat de dichter het zo voelt, hij wil het vinden maar elke keer schiet het weg.
Hij zoekt een wak met warme inkt maar waar is die? Het wak met warme inkt wordt bedekt door een vlies van ijs. Is dus onzichtbaar.
Ze schaatsen elk op een paginadun dak. (het vlies van ijs)
zich bevindend tussen hemelhel en peilloos paradijs. Boven het wak is het koud (hemelhel) onder het wak, bedekt met het vlies van ijs, is de warme inkt, de diepte, het peilloos paradijs.
Je zou kunnen zeggen dat de dichter zoekt naar warmte maar afgeketst/afgewezen wordt door kilte.
straks ieder omslaand... De pagina's, het paginadunne dak? Of letterlijk omslaan, vallen dus?
met het eigen vlak. Ieder heeft zijn eigen terrein? Zijn eigen kunde?
Of zoals Pieter zegt, ieder zijn eigen fotovak, waaronder commentaar geplaatst wordt?
Moeilijk, moeilijk.
Tot zover even hardop gedacht, morgen verder.
Dettie