Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* M. Vasalis (ja uitgegeven door Van Oorschot)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3941 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 22 nov 2008 01:03 pm

Zuiverheid lijkt mij de essentie van het gedicht, geassocieerd met jeugd, natuur, onbevangenheid, naïviteit misschien.

'zuiver, fris (gras), schoon (=zuiver, rein), regen'.

nuchter vat ik in de eerste plaats toch letterlijk op: 's morgens met nuchtere maag, op blote voeten het grasveld op, heet dat niet dauwtrappen?

Je was toen uiteraard links. En je leefde in het heden, geen gedachten aan toekomst, een echt verleden had je toen nog niet, geen herinnering; je was zo zuiver als regen, puur en onbezoedeld, even fris en drinkbaar!

'verboden was lyriek', begrijp ik ook niet, Pieter, en Dettie's uitleg overtuigt me niet.

mira
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3942 door Dettie_3
Geplaatst: 22 nov 2008 01:20 pm

Wat dacht ik dat het was?

Nuchter, met blote voeten waden door fris gras.

Strandwandelingen. Mager zijn. En politiek

zeer links. Verboden was lyriek.

Als nuchter bedoeld was als nuchtere maag, zou het dan niet anders geformuleerd zijn mira? Ik zeg maar wat hoor.

Misschien worden gewoon de feiten opgesomd zoals ze toen waren en meer niet, zoeken we er teveel achter.

En je leefde in het heden, geen gedachten aan toekomst, een echt verleden had je toen nog niet, geen herinnering; je was zo zuiver als regen, puur en onbezoedeld, even fris en drinkbaar!

Heel mooi gezegd mira, zo komt het hele gedicht ook op me over, ik kon het alleen niet zo goed formuleren.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3943 door Dettie_3
Geplaatst: 22 nov 2008 01:35 pm

Al te bescheiden Dettie!

mira

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3944 door Dettie_3
Geplaatst: 26 nov 2008 10:12 am

Bij "nuchter" dacht ik aanvankelijk ook aan koel-zakelijk, zoals Dettie zegt.

Bij nader inzien lijkt het me eerder letterlijk op te vatten: "met nuchtere maag", gezien de contekst ('s morgens met blote voeten door het gras waden).

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3945 door Dettie_3
Geplaatst: 26 nov 2008 10:34 am

Jan S schreef:

Het is inderdaad de tafelgewoonte om gedichten toch wat trachten te bespreken. Dat is dé manier waarop meestal de dichters hun goedkeuring geven om het gedicht te publiceren op de leestafel (het internet).

Cyra heeft waarschijnlijk een gevoelsuitdrukking gegeven hoe zij met gedichten lezen omgaat. Ik neem aan dat ze daarmee niemand iets wil verwijten. Ikzelf heb het soms ook lastig met analyse van gedichten maar anderzijds krijg je door die analyse toch weer een andere kijk op de verschillende lagen van een gedicht.

Al goed dat er verschillende mensen bestaan: de ene drinkt van een glas wijn en het heeft gesmaakt; de ander wil zoveel de "componenten" van datzelfde glas wijn ontdekken - waar het om gaat "geniet van de wijn" - Proost, we drinken er eentje bij aan deze grote leestafel. :) :)

Jan S

Ik denk dat je hiermee heel goed onze Leestafel omschreven hebt, Jan.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3946 door Dettie_3
Geplaatst: 26 nov 2008 11:10 am

met blote voeten waden door fris gras.

Wat me opvalt is dat jullie het steeds over 's ochtends hebben. Leiden jullie dat af uit dat frisse gras? Dat kan ook 's middags of 's avonds fris zijn. Of heb ik het verkeerd?

Dettie

natuurmens :D

Tijd voor maken pagina: 0.733 seconden