Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
En daar is deze dichter der romantiek goed in geslaagd.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Aan Maria deden me denken:
de blauwe ogen (zo wordt ze toch meestal voorgesteld?)
"heur trans" = haar troon? Maria wordt vaak afgebeeld, gezeten op een troon
en ook wel:
de zielen rond haar
ik weet wel dat men kan zeggen dat deze voorstelling ook bij afbeeldingen van andere heiligen/godinnen etc. hoort, maar dit lijkt me toch specifiek voor haar.
kort daarna is de 22-jarige Perk helaas gestorven. Heel erg jammer, want wie weet hoeveel mooie verzen zonder de exaltiek in het door Ariadne geplaatste vers zou hij nog geschreven hebben?
(...)
Je proeft wel sterk het jeugdige van Perk, want schoonheid roept bij hem uitsluitend geluk op, terwijl bij veel andere dichters het aanschouwen van schoonheid vaak gepaard gaat met melancholie.

Ik zie het tafereel zo voor me: de heide bij zonsondergang, de altijd bezige bijtjes, de schapen, de hond en de herder.
Wat denken jullie? Moeten we hier aan de scheper (de herder) ook een symbolische betekenis geven? Vooral de laatste drie regels lijken daarom te vragen. "Ziet naar hen" kan zowel "kijkt naar hen" als " zich bekommeren om, zorgen voor" betekenen, dacht ik (of is dat Vlaams?). Scheper en schepper scheelt ook maar 1 letter en ik moet bij de liefdevolle blik ook denken aan: na de schepping zag Hij dat het goed was.
Wat betekent : 'de delling'? (tweede couplet/strofe)
Ik begrijp sowieso die twee verzen/regels niet goed.
Wat staat daar precies? Vertaling graag!
En scheidend, houdt de delling in haar schoot
De blanke heerden, die al ruischend grazen:
Bij Perk vind ik het soms moeilijk om hem precies te 'vangen', omdat hij voor mijn gevoel een beetje grasduint door verschillende literaire stromingen en tradities.
Net alsof hij zijn plek nog niet helemaal gevonden heeft.
:(DBNL).Bovendien voorzag Kloos de door hem aldus geordende uitgave van een inleiding (‘Wien de goden liefhebben’) die aanzienlijk minder verband houdt met Perks bedoelingen en gedichten dan met Kloos' opvattingen en Kloos' ordening van Perks gedichten. Hij heeft Perk daarin ‘gestileerd naar het kunstenaarsideaal waarvan hijzelf de belichaming was: subjectiever, onevenwichtiger, minder traditioneel, minder levensbeschouwelijk, minder maatschappelijk. Hij heeft het “zeventiger”-element, de verwantschap met Potgieter en Vosmaer, in Perk verzwakt, en hem gemaakt tot de eerste van de Tachtigers, in wie een geheel nieuw, modern levensgevoel tot bewustzijn was gekomen’
Maar dat hij het christendom als godsdienst achter zich gelaten heeft, staat voor mij wel vast.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen