Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Rutger Kopland (ja uitgegeven bij Van Oorschot)

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10893 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
er bewoog iets eindeloos

Dat is wel weer erg prachtig. Het hele gedicht draagt die 'eindeloze' sfeer uit. Deels door de vele herhalingen die Kopland gebruikt, niet alleen die, die Pieter noemde denk ik.

Groene, blauw-groene.

dun, lila, oudgeworden licht - het licht dat oude lila houdt

Het bewoog destijds, er bewoog iets eindeloos

enz.

Ik denk dat iedereen wel van die mooie momenten kent dat alles op zijn plaats lijkt te vallen. Je zit ergens en alles is goed

(en het kwam, het kwam maar,

dit was geluk.
)

Jammer dat Kopland het mooie kapot maakt met de regels... en een verlangen, dat dit moment voorbijgaat

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #10903 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Baai

Het blijft en het blijft maar, het gaat

niet voorbij: een geel strand met lege stoelen,

een groene en blauw-groene zee met scheepjes,

grijzige bergen rondom, en over dit alles

een dun, lila, oudgeworden licht

Het bewoog destijds, er bewoog iets eindeloos,

het was het ademen van de zee, het zachte schuren

van de scheepjes aan hun ankers, het langzaam

zwarter worden en verdwijnen van de baai:

er moest iets komen en het kwam, het kwam maar,

dit was geluk.

Blijft over iets roerloos, een moment waarin

het strand verlaten is, de zee stilgevallen,

de ankerkettingen zwijgen, het licht dat oude

lila houdt, en niets verdwijnt- waarin

de baai daar ligt zoals hij is, voorgoed

en een verlangen, dat dit moment voorbijgaat

Rutger Kopland

Wat mij in eerste instantie aantrekt in dit gedicht is het tere, het broze.

Zoals een pointillist met zorg de verf, de tere stippen aanbrengt, zo rijgt de dichter hier de woorden.

Melancholie ademt uit elke strofe, melancholie, gehuld in een diffuus lila licht.

De beginregel roept meteen al het deinen van de zee op, zonder dat het echt over de zee gaat.

Bedoelt de dichter: het beeld van de baai, het strand, ...dat beeld blijft maar hangen, komt steeds weer? Of is het de tijdeloosheid van het landschap?

en over dit alles

Prachtig!

Kopland, een schilder met woorden. Een meester in sfeerschepping.

Melancholie, maar subtiel (zo kan ik nog even doorgaan).

Later meer.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #10908 door

Dettie schreef :

PieterD schreef : Ofschoon men elkaar op heel veel punten begrijpt en aanvoelt zijn er ineens aanleidingen om sterk van mening te verschillen. Let in mijn nieuwe gedicht eens op de eerste en tiende regel, die herhaling, de regel is op zichzelf al lelijk, en dan ook nog die herhaling.

Dit neemt niet weg dat ik de laatste regel erg mooi vind.

Hg. Pieter

Kun je ook vertellen waarom je dat lelijk en mooi vindt Pieter?

Dettie

die dit bericht niet gezien had, we plaatsten bijna gelijktijdig!

Je krijgt antwoord, Dettie, maar ik ben momenteel een beetje uitgeput na een verbouwing en meteen erachteraan een dagje winterefteling met drie kleinkinderen. Maar je vraag dwingt tot diep nadenken evenals jullie commentaren op het gedicht Baai.

Pieter

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10910 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
haha een gedicht dwingt altijd tot diep nadenken Pieter! :D

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #10915 door

Dettie schreef : haha een gedicht dwingt altijd tot diep nadenken Pieter! :D

Dettie

IK til het even over het kerstfeest heen, Dettie. Goede dagen! :lezen:

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #10923 door

PieterD schreef :

Dettie schreef :

PieterD schreef : Ofschoon men elkaar op heel veel punten begrijpt en aanvoelt zijn er ineens aanleidingen om sterk van mening te verschillen. Let in mijn nieuwe gedicht eens op de eerste en tiende regel, die herhaling, de regel is op zichzelf al lelijk, en dan ook nog die herhaling.

Dit neemt niet weg dat ik de laatste regel erg mooi vind.

Hg. Pieter

Kun je ook vertellen waarom je dat lelijk en mooi vindt Pieter?

Dettie

die dit bericht niet gezien had, we plaatsten bijna gelijktijdig!

Je krijgt antwoord, Dettie, maar ik ben momenteel een beetje uitgeput na een verbouwing en meteen erachteraan een dagje winterefteling met drie kleinkinderen. Maar je vraag dwingt tot diep nadenken evenals jullie commentaren op het gedicht Baai.

Pieter

Baai

Het blijft en het blijft maar, het gaat

niet voorbij: een geel strand met lege stoelen,

een groene en blauw-groene zee met scheepjes,

grijzige bergen rondom, en over dit alles

Het bewoog destijds, er bewoog iets eindeloos,

het was het ademen van de zee, het zachte schuren

van de scheepjes aan hun ankers, het langzaam

zwarter worden en verdwijnen van de baai:

er moest iets komen en het kwam, het kwam maar,

dit was geluk.

Blijft over iets roerloos, een moment waarin

het strand verlaten is, de zee stilgevallen,

de ankerkettingen zwijgen, het licht dat oude

lila houdt, en niets verdwijnt- waarin

de baai daar ligt zoals hij is, voorgoed

en een verlangen, dat dit moment voorbijgaat

Laat ik eerst even zeggen dat dit uitsluitend mijn mening is en als ik hieronder bijvoorbeeld schrijf : Het is zo dat… dat ik dan bedoel: Ik vind dat… Ik spreek dus nooit voor anderen als ik dat er niet expliciet bijzet. Ik heb met opzet de reacties van Dettie en Mira niet opnieuw gelezen; dit om niet voor het weergeven van mijn eigen opvatting te worden beïnvloed. Dat lezen wil ik pas doen als ik die opvatting hieronder geplaatst heb. Ik ben erg benieuwd naar de verschillen.

Om achteraf uit te leggen wat je na een eerste lezing mooi en niet mooi vindt is bijna niet mogelijk omdat de spontaniteit dan weg is en er weer van alles door je hoofd is gegaan. Over de eerste regel zou ik denk ik niet gevallen zijn als er niet 9 regels later weer praktisch eenzelfde regel was gekomen. En die regel staat me verschrikkelijk tegen; psychologisch zal het misschien kloppen: er is een situatie die tot een geluksgevoel moet leiden volgens het programmaboekje dat in ons is ingebouwd: er is rust, er is een mooi uitzicht, en er zijn rustgevende geluiden.

Maar de tiende regel is zo verschrikkelijk week, onstoer, divanliggerig en onpoëtisch. Hij roept allerlei onwelgevallige associaties op waarop ik niet verder in wil gaan.

Wat het hele gedicht betreft: de dichter probeert te beschrijven hoe ooit bij hem een geluksgevoel tot stand is gekomen. Hij doet dat met realistische beschrijvingen van een uitzicht, het licht, de geluiden, terwijl hij af en toe poëtisch probeert te zijn met bijvoorbeeld: een dun, lila, oudgeworden licht, wat dat dan ook moge zijn. OK, daarover kunnen de smaken verschillen.

Maar dan die laatste regel: hij haalt alles op een overweldigende manier onderuit. Hij weet dat voor volwassen, bewust denkende mensen een absoluut geluksgevoel niet kan bestaan. Er is altijd het besef van het tijdelijke, het verdriet van het verleden, de angst voor de toekomst, het mededogen voor anderen, de onvolmaaktheid van zichzelf en de wereld. Daarom is hij eerlijk: hij verlangt dat het moment voorbij gaat, dat het niet bestaat. Dat hij weer met beide benen op de grond komt. Daarom vind ik dit een geslaagd gedicht. Ook de stijl en het ritme van het gedicht zijn voorbeeldig. Behalve die twee regels dus.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden