Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Rutger Kopland (ja uitgegeven bij Van Oorschot)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8301 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 17 jan 2009 12:02 pm

maar vandaag is geheim als tussen

gordijnen een hand zonder lichaam.

inderdaad een vreemd beeld.

Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8302 door Dettie_3
Geplaatst: 17 jan 2009 02:16 pm

Laat ik maar eerlijk zijn: ik heb dit gedicht geplaatst omdat ik het absoluut niet overtuigend vindt met zijn vreemde vergelijkingen. Jullie lopen er ook niet enthousiast voor, zo te lezen. Zijn er andere lezers die dit gedicht wel zien zitten?

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8303 door Dettie_3
Geplaatst: 17 jan 2009 06:00 pm

In tegenstelling tot jou ben ik een grote fan van Kopland.

Vele van zijn gedichten zijn vrij helder, gemakkelijk te vatten.

Dit gedicht is raadselachtiger, vreemder.

Op zichzelf is dat geen probleem, er zijn veel hermetische gedichten die ik mooi vind, zonder alles te begrijpen.

Van dit gedicht weet ik nog altijd niet of ik het nu mooi vind of niet.

Raar hé.

mira

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8304 door Dettie_3
Geplaatst: 18 jan 2009 08:03 am

maar vandaag is geheim als tussen

gordijnen een hand zonder lichaam.

Ik zie dan een toneel voor me, waar de gordijnen nog dicht zijn, alleen een hand steekt er doorheen.

Je weet niet wie achter dat gordijn staat, oftewel je weet niet wat de dag verder brengen zal.

Dettie

die ook geen echte fan van Kopland is, hoewel hij wel enkele mooie gedichten geschreven heeft.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8305 door Dettie_3
Geplaatst: 18 jan 2009 09:50 am

Ja, Dettie, daar dacht ik ook aan, aan toneelgordijnen. Als je er even over nadenkt is deze vergelijking met de nog onbekende dag nog niet zo gek. Eigenlijk heb ik meer moeite met de twee regels erboven en de jenever in de eerste strofe.

Om mijn (lichte) aversie tegen Kopland te overwinnen ben ik zijn bundel Gedichten aan het lezen. Daarin staat ook een openhartige beschrijving van het tot stand komen van zijn gedicht "Geen gezicht, geen handen, geen haar," dat hij schreef tussen 15 jan. en 15 maart 1977. Dat is wel illustratief, de psychiater als patient op zijn eigen bank. Ik plaats dat gedicht een dezer dagen.

Overigens beleef ik niet zoveel plezier aan het lezen van zijn "maniëristische" gedichten. Ik hou meer van de vlotte stijl van Komrij

waarvan ik een bundeltje als tegenwicht ernaast lees.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8306 door Dettie_3
Geplaatst: 18 jan 2009 10:16 am

Kan de eerste strofe niet slaan op een oud gebruik toen er nog weinig klokken waren? Iemand kwam misschien het juiste uur melden en kreeg in ruil een glaasje jenever? En dat gebruik was wellicht een luxe in die tijd, enkel voor de rijkeren mischien. Maar hadden die dan zelf geen klokken?

Gisteren in de quiz met Japin ging het over een dergelijk iemand die de mensen 's morgens kwam wekken door op het luik te bonken tot er werd opengedaan. Heette dat nu een podder? Ik weet het niet goed meer en vind het woord niet in het woordenboek.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.545 seconden