Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Johanna Kruit (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden #10418 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Een 'kleengedichtje' (zie Gezelle), pretentieloos.

Zangerig ook door de herhalingen en de vlotte kadans.

Het blijft hangen in het hoofd zoals een deuntje.

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10421 door leni
Beantwoord door leni in topic Re: bericht
Ik vind het eerder een 'angstig' of op zijn minst onrustgevend gedicht.

een Kleengedichtje..vind ik iets totaal anders Mira..

O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)
Laatst bewerkt doorleni.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden - 16 jaren 8 maanden geleden #10423 door
Ha, die Leni :)

Ik volg je wel in je reactie.

Het woord 'kleengedichtje' kwam spontaan in me op (ik moet Gezelle es herlezen), maar ik doelde in eerst instantie op de vorm, een kort, pretentieloos (ik herhaal het woord) gedicht, niet de poëzie met een grote letter, en in mijn oor klinkend als een deun, iets dat blijft hangen, maar inderdaad een angstig liedje, de twee vragen in strofe 1 en 3 versterken nog het angstgevoel.

Wat vind jij trouwens van de 4dubbele allitteratie in het derde vers?

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden #10434 door
Ik vind het eigenlijk heel onheilspellend klinken en dat is geen kleinigheid.

Wel herkenbaar.

Manja

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10440 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Hier een uitgebreide uitleg over Kleengedichten

www.zaan.be/lib/teksten/kleengedichtjes.php

Ik had nog nooit van Kleengedichten gehoord, maar goed dat het forum weer open is! :D

De bundel 'Wie weet nog waar we zijn?' heb ik jaren geleden via bookcrossing een tijdje in huis gehad. Deze bundel is samen met Wim Hofman gemaakt. Persoonlijk vond ik het een naargeestige bundel, niet echt iets voor een kind, maar dat kan ook aan mij hebben gelegen. Toentertijd zat ik niet echt lekker in m'n vel.

Dit gedicht vind ik zelf niet zo erg naargeestig. Ik zie er een stel kinderen in die het 'spannende' donker ontdekken.

Ik denk dat ze stiekem 's avonds naar buiten gaan vanuit een (slaap)kamer. Ieder kind heeft z'n eigen verwachtingen ( wie weet wat wie verwacht? )

Eenmaal buiten gaan de lichten in de huizen uit. In het donker kan je je slecht oriënteren. (Wie weet nog waar we zijn?)

Als je wilt kun je er diepere betekenis aan geven, maar het is een gedicht voor kinderen dus ik weet niet of Johanna Kruit dat wilde of bedoelde.

Wat ik altijd prettig vind aan haar gedichten is net wat mira zegt, er zit een cadans in, het is als een deuntje.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10447 door leni
Beantwoord door leni in topic Re: bericht
Wat een prachtige en interessant artikel over Gezelle's kleengedichtjes, Dettie.

Mira, ik vind het wel geslaagd die alliteratie..het klinkt wel een beetje als de 4 vragende w's (wie, wat waar, wanneer?)die je nodig hebt voor een interview of een opstel of één of ander plan dat je moet gaan uitvoeren; wat 'schools' misschien..al is dat geen bezwaar toch?

O que for quando for, é que será o que é (F. Pessoa)
Laatst bewerkt doorleni.

Tijd voor maken pagina: 0.396 seconden