Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Johanna Kruit (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 18 uren geleden #10017 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Als de titel er niet stond zou je denken dat de "jij" een persoon is.

Maar het gaat m.i. toch over de jeugd en het ouder worden en die "jij" is wss. de jeugd die ze aanspreekt (ik voel er een soort woede in, of verzet).

De laatste zin snap ik niet: wat betekent "door te zijn"?

Tiba.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 11 uren geleden #10019 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Dit vers 'staat' er, gebeiteld.

Ja, sommige verzen 'staan' er, ondermeer door hun structuur, als een gebouw, wat een deel is van hun kracht

Ik dacht hetzelfde toen ik dit gedicht las, alleen had ik geen idee hoe ik dat onder woorden moest brengen in poezie-termen.

De laatste zin snap ik niet: wat betekent "door te zijn"?

Ik zit ook al te puzzelen Tiba,

Ze zegt hiervoor..verdwijn naar waar je vandaan komt,

als we er even van uit gaan dat ze het tegen de jeugd heeft, zou ze dus tegen diezelfde jeugd zeggen dat die niet iets moet betoveren wat je niet kent..dat zou dan dus de ouderdom zijn,

en dan

door te zijn

en dat begrijp ik ook niet.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 10 uren geleden #10020 door
Het kan ook nog een jeugdliefde of jeugdvriendin zijn. Dit wordt niet duidelijk. Hier geldt dus: maak ervan wat je het meeste aanspreekt.

Van Johanna Kruit zijn we meer duidelijkheid gewend maar het gedicht vind ik toch een van haar beste.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 4 uren geleden #10021 door
Johanna Kruit schrijft:

Onze tijd

is verdwenen. Ik geef me niet over

met zwaaiende vlaggen. Verdwijn

naar waar je vandaan komt. Betover

niet wat je niet kent door te zijn

Ik denk dat Willeke er dichtbij zit.

De dichteres zegt tot de jeugd, - hetzij de jeugd als abstracte idee hier verpersoonlijkt is, hetzij het gaat over een specifieke herinnering, of nog over een specifieke persoon - verdwijn, keer terug naar het verleden, ik heb met jou niets meer te maken, en jij ook niets meer met mij, want ouder worden ken jij niet, je weet niets af van mijn huidige ik, zelf kun je het nooit zijn of worden (de jeugd zelf of de herinnering eraan verbonden).

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat 'door te zijn' een wat gezochte woordkeuze is omwille van het rijm.

mira

Lees meer
17 jaren 2 uren geleden #10022 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Betover

niet wat je niet kent door te zijn

Moeilijk hoor om onder woorden te brengen. Mira en willeke zeggen het ook al. Zal het ook eens proberen.

Jeugd, jong heeft altijd een betoverende aantrekkingskracht.

De jeugd (abstract) moet niet verleiden/betoveren/uitdagen wat ze niet kent, alleen maar door jeugd/jong te zijn.

Met andere woorden kokketeer niet met je jeugd naar dingen/zaken/mensen waar je geen verstand van hebt.

Bijv. Een jong mens moet geen oud mens uitdagen door haar/zijn jeugd te showen.

Bijv. Op het werk een jong iemand die jeugdig vuur heeft, daardoor veel werk aan kan, en daar mee te koop loopt. Eigenlijk oudere mensen oud laat voelen. Betover die oude mensen niet met je jeugd, jij hebt hun ervaring niet (wat je niet kent).

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
17 jaren 1 uur geleden #10023 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Klinkt heel erg logisch Dettie!

Groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.578 seconden