Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martijn Benders (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #147 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 01 jul 2008 05:36 pm

Manja Croiset schreef:

Mag ik voorzichtig te berde brengen,dat ik het heelal in zijn oneindigheid, wel oneindig boeiend vind

Dat is fijn om te horen, maar dit gedicht is uiteraard juist een spannend gedicht omdat het het tragische contrast van de moderne mens scherp neerzet. Een gedicht over 'O het universum is zo boeiend' lijkt me daarentegen een stuk minder spannend. Daar heb ik geen gedicht voor nodig, dan kijk ik liever zelf omhoog.

M. Benders
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #148 door Dettie_3
Geplaatst: 01 jul 2008 07:17 pm

M.Benders schreef : Het idee van de maan als testbeeld is ironisch omdat het te kennen geeft dat daarboven weinig te zien valt en dat het Universum nog niet af is. Het geeft dus de ultieme ppositie van de moderne mens weer, voor wie de sterrenhemel een vervelende aangelegenheid is geworden omdat er geen afstandsbediening bijzit.

Alvast bedankt voor de bijkomende uitleg, Martijn. Gelukkig maar, dat er geen afstandsbediening bij is. Wat dan inderdaad vervelend is voor velen onder ons. Tenslotte manipuleren wij wel eens graag.

Rutger

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #149 door Dettie_3
Geplaatst: 02 jul 2008 05:53 am

De zee ligt op haar rug tegen de sterren te blaffen.

In haar diepte die geen spiegels kent

trekt een fakkeltocht van vissen langs

oogloze meutes van eenlingen en amoebes.

In dit stokerig donker

heeft de lelijke luchtwortel van de logica

nooit een bodem kunnen vinden

omdat echo's hem verslonden voor

hij het water bezenuwen kon.

De zon is er een vreemde groente.

Dromen kennen geen begin of einde.

Op de vertroebelde trapezes van de rotsen

gymt alleen wier. Hier komen klaagzangen,

onbezorgde brieven, zelfmoordenaars

en verweesde ogen samen in een stokoude

rite van wrakkenmuziek.

En als je goed luistert

hoor je de tijd zelf traag snikken;

op de bodem, die nooit iemand waarnam,

foto's die de duvel van onze dromen nam.

Wat je ook van dit gedicht mag zeggen, het is zeker intrigerend. Het roept veel vragen op, zowel over de bedoeling van het gedicht als over de dichter zelf. Eerst moet ik de vraag beantwoorden of hier iets wezenlijks wordt beweerd of dat er sprake is van een enorme gekunsteldheid. Daar heb ik wel een paar dagen voor nodig.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #150 door Dettie_3
Geplaatst: 02 jul 2008 06:41 am

Je vergeet de titel Pieter.

Pieter schreef:

Eerst moet ik de vraag beantwoorden of hier iets wezenlijks wordt beweerd of dat er sprake is van een enorme gekunsteldheid.

Jij durft Pieter!

Ik geef commentaar als lezer. Zoals bekend is, heb ik geen verstand van ritme, opbouw, wendingen enz. van een gedicht.

Naar mijn mening wordt er wel degelijk iets wezenlijks beweerd.

De voor ons onbekende wereld in zeer duister en diep water. (de diepte die geen spiegels kent)

De zon is daar een vreemde groente.

In die duisternis zie je af en toe een 'oogloze meute van eenlingen en amoebes' opflakkeren (fakkeltocht)

De zee heeft een letterlijk onpeilbare diepte

(de lelijke luchtwortel van de logica

nooit een bodem kunnen vinden

omdat echo's hem verslonden voor

hij het water bezenuwen kon)

de lelijke luchtwortel van de logica zie ik als de verbinding (met apparatuur) tussen die diepe bodem en de lucht boven de zee.

Lelijke omdat door de komst van de mens vaak alles verstoord wordt.

Het enige menselijke dat de bodem bereikt zijn onbezorgde brieven, klaagzangen, zelfmoordenaars enz. Er is geen menselijk leven mogelijk.

Daar diep beneden is het als de hel? (daar twijfel ik over, de stilte en duisternis kan ook als positief gezien worden) Maar...

Je hoort zelfs de tijd traag snikken (er verandert niets, alles blijft zich herhalen in negatieve zin)

Op die bodem zijn de foto's die de duvel van onze dromen nam.

(dit kunnen nachtmerries zijn of dromen die nooit uitgekomen zijn)

Ik ben benieuwd wat jij over dit gedicht te zeggen hebt Pieter.

En als je het toch gekunsteld vindt kan je dan uitleggen waarom?

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #151 door Dettie_3
Geplaatst: 02 jul 2008 08:19 am

Dettie schreef :

Pieter schreef : Eerst moet ik de vraag beantwoorden of hier iets wezenlijks wordt beweerd of dat er sprake is van een enorme gekunsteldheid.

Jij durft Pieter!

Valt wel mee, toch? Ik vind de vraag niet erg relevant. Hij wijst op een soort tweedeling in de poetica van de vraagsteller: 'gekunsteld' is schijnbaar een negatieve term voor hem, en wat daar tegenover staat moeten we even naar raden: waarschijnlijk een vorm van naturalisme, zoals ook blijkt uit zijn Sartre quote. Duidelijk dus iemand die poezie leest met een eis in het achterhoofd: de gedichten moeten zich conformeren naar zijn zelf-geconstrueerd dualisme om in de smaak te vallen. Kunst is echter per definitie gekunsteld: er valt veel voor te zeggen dat juist naturalisme, de suggestie dat de werkelijkheid wordt weerspiegeld middels simpele woorden, eigenlijk de ultieme vorm van gekunsteldheid is.

M. Benders

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #152 door Dettie_3
Geplaatst: 02 jul 2008 09:36 pm

Kunst is per definitie gekunsteld, daar ben ik het volledig mee eens.

Ik vind het minste wat ik over deze poëzie kan zeggen dat ze biezonder origineel is...lange tijd geleden dat ik nog zulke 'ernstige grappigheid' heb ontmoet in poëzie. Vroman die heeft het ook wel..

Misschien wel heel af en toe iets tever gezocht..(naar mijn persoonlijke smaak dan. Boeiende, kleurrijke figuur; zie je ook aan zijn foto..en tegelijk met veel diepgang (lees je in zijn commentaar)

leni

Tijd voor maken pagina: 0.480 seconden