Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martijn Benders (nee)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #8166 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 03 jul 2008 05:31 pm

Met veel interesse heb ik de hierboven gevoerde discussie gevolgd, die eigenlijk het gedicht 'Diepzeegedicht' overstijgt. Toegegeven, het zijn niet altijd heel gemakkelijke gedichten. Ik zal Dettie een nieuw item laten openen, waar we alle discussies rond poëzie in het algemeen kunnen groeperen. Laat ons terugkeren tot een inhoudelijke discussie over deze toch wel intrigerende gedichten.

PieterW schreef : Bij de hermetische dichters vind je dit voor 100% terug omdat de inhoud van een hermetisch gedicht geen betekenis heeft, de naam zegt het al.

Ik ben het alvast wel eens met Martijn's reactie, Pieter. Hermetisch betekent helemaal niet 'betekenisloos'. Ik kan mij aansluiten bij zijn omschrijving.

PieterW schreef : Ik ga voorlopig niet mee met Dettie en haar nogal gewaagde interpretaties, waarmee ik niet wil zeggen dat ze ongelijk heeft. Maar ik heb er toch wel wat meer tijd voor nodig.

Ik vraag geduld.

Zoals leni wat hoger stelt, is de poëzie van Martijn heel origineel. Dit maakt het begrijpen niet altijd gemakkelijk. Dit kan dan soms (ik vind ik dit geval van niet) tot "gewaagde" interpretaties leiden.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8167 door Dettie_3
Geplaatst: 04 jul 2008 05:55 am

Rutger schreef:

Zoals leni wat hoger stelt, is de poëzie van Martijn heel origineel. Dit maakt het begrijpen niet altijd gemakkelijk. Dit kan dan soms (ik vind ik dit geval van niet) tot "gewaagde" interpretaties leiden.

Rutger

Ik vond de interpretatie ook vrij dicht bij de tekst blijven, misschien met als uitzondering die interpretatie van die lelijke luchtwortel als een soort meetinstrument maar ook daarvoor was wel degelijk enige bodem in de tekst aanwezig.

Naar mijn mening kan 'wortel' echter ook naar de wiskundige wortel verwijzen, dus van iets dat deelbaar is door zichzelf. Dat is wezenlijk de essentie van logica: het is een systeem dat altijd op zichzelf gestoeld is. De zee, daarentegen, is juist een ondeelbaar geheel. Een contrast dus tussen het menselijke denken en het beste voorbeeld van ondeelbaarheid op de wereld zelf: de zee.

Daarnaast symboliseert water het gevoel. Het gedicht gaat dus wezenlijk over de onmogelijkheid van het denken om diepe gevoelens te 'bezenuwen'...

M.Benders
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8168 door Dettie_3
Geplaatst: 04 jul 2008 12:03 pm

Ik vond de interpretatie ook vrij dicht bij de tekst blijven, misschien met als uitzondering die interpretatie van die lelijke luchtwortel als een soort meetinstrument maar ook daarvoor was wel degelijk enige bodem in de tekst aanwezig.

Ja Martijn, dat dicht bij de tekst blijven is gewoon pure lafheid van me.

Ben gewoon bang om op m'n bek te gaan. Maar ja, ik deed tenminste een poging zullen we dan maar zeggen.

In dit stokerig donker

heeft de lelijke luchtwortel van de logica

nooit een bodem kunnen vinden

omdat echo's hem verslonden voor

hij het water bezenuwen kon.

Naar mijn mening kan 'wortel' echter ook naar de wiskundige wortel verwijzen, dus van iets dat deelbaar is door zichzelf. Dat is wezenlijk de essentie van logica: het is een systeem dat altijd op zichzelf gestoeld is.

De zee, daarentegen, is juist een ondeelbaar geheel. Een contrast dus tussen het menselijke denken en het beste voorbeeld van ondeelbaarheid op de wereld zelf: de zee.

Daarnaast symboliseert water het gevoel. Het gedicht gaat dus wezenlijk over de onmogelijkheid van het denken om diepe gevoelens te 'bezenuwen'...

Ik denk even 'hardop'.

Je bedoelt hiermee dat het menselijke denken altijd uitgaat van zichzelf?

Daar zet ik wel een beetje mijn vraagtekens bij. Maar het ligt eraan hoe je het bedoelt. Elk mens op zich gaat uit van zichzelf (en wordt beïnvloed door andere mensen) of 'de mensheid' gaat uit van zichzelf, het algemene denken van de mens dus. Ik denk dat je in het gedicht het laatste bedoelt.

Een zee is alleen maar zichzelf, de zee.

De lelijke logica wordt teruggekaatst voordat ze het diepe gevoel bereikt, de logica zal het diepe gevoel niet aantasten, bedoel je dat?

Verwijs je dan niet meer naar een soort oergevoel dat ieder mens heeft?

Het gevoel dat je met alle logica van de wereld niet weg kan krijgen?

De logica kan nooit het wezenlijk innerlijke van de mens aantasten?

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8169 door Dettie_3
Geplaatst: 04 jul 2008 01:24 pm

Je bedoelt hiermee dat het menselijke denken altijd uitgaat van zichzelf?

Ja, dat is immers een bekend gegeven in de logica: het is een systeem dat op zichzelf gebaseerd is. Verder is het denken natuurlijk een scheidingsproces, net als de lucht objecten van elkaar scheidt, en is het water (gevoel) juist een eenheids/samenvoegend principe.

De logica probeert de diepere gevoelens (de oppervlakkige lukt nog wel, maar dit is een diepzeegedicht) te verstoren (te bezenuwen) maar slaagt daarin niet omdat hij wordt verslonden door echo's; maw hij kan niet meer van zichzelf uitgaan omdat, hoe dieper hij gaat, hij steeds klonen van zichzelf om zich heen krijgt veroorzaakt door de diepte - die klonen komen op het einde dan weer terug als foto's, welke natuurlijk ook een soort echo's zijn.

Groetjes,

Martijn

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8170 door Dettie_3
Geplaatst: 04 jul 2008 01:35 pm

(Wel leuk om je eigen gedichten te verklaren maar ik merk inderdaad wel dat de gedichten eigenlijk complexer zijn dan ik dacht. Ik dacht de meest eenvoudige gedichten uit de bundel te hebben geselecteerd maar weet niet meer zeker nu of dit wel de meest eenvoudige zijn. Misschien zijn mijn gedichten inderdaad niet zo eenvoudig. Overigens, die echo's spelen ook in de eerste regels een rol (het blaffen van de zee).....)

Martijn

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8171 door Dettie_3
Geplaatst: 04 jul 2008 02:00 pm

Dit gedicht is zeker niet een van de eenvoudige gedichten uit de bundel!

Ik heb al een groot aantal uit je, overigens schitterende, bundel gelezen.

En er zijn er bij die eenvoudiger zijn, maar ik vind dit 'gepuzzel' juist erg prettig.

Dettie

die nu weg moet.

Tijd voor maken pagina: 0.528 seconden