Geplaatst: 09 feb 2006 09:21 am
Beste Bernadette,
Ik had onderstaande mail op 2 februari per abuis aan het verkeerde mailadres gestuurd. Ik stuur hem je hierbij alsnog. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Marina Voerman
Rechten
Oorspronkelijk bericht
Van: Voerman, Marina
Verzonden: donderdag 2 februari 2006 12:56
Aan: Bruin de, Jacqueline
Onderwerp: RE: gedichten
Beste Bernadette,
Het is inderdaad niet zo dat je alles maar op een website kunt zetten zonder daar eerst toestemming voor te vragen. Het werk van een auteur is geen publiek bezit en wordt beschermd door de auteurswet. Het vermelden van de bron is ook geen excuus, bovendien heb je die niet bij alle gedichten volledig overgenomen. Onder volledig wordt verstaan de oorspronkelijke uitgave en de naam van de uitgever. Bovendien heb je heel veel overgenomen: op het eerste gezicht minstens 9 auteurs (Andreus, Boerstoel, Komrij, Kavafis, Ischa Meijer, Neeltje Maria Min, Neruda, Warren en Wilmink) en van iedere auteur verschillende gedichten.
We zullen eerst toestemming aan de rechthebbenden moeten vragen en zolang er geen toestemming is, zouden die gedichten eigenlijk van de website gehaald moeten worden of er zou duidelijk bij vermeld moeten worden dat de overname zonder medeweten van de auteurs is geschied.
Aanstaande woensdag zal mijn collega Marit Vercouteren, die deze aanvragen behandelt, kijken of een en ander correct kan worden geregeld.
Met vriendelijke groet,
Marina Voerman
Rechten
Prometheus/Bert Bakker
Herengracht 507
1017 BV Amsterdam
T +31 20 624 1934
F +31 20 530 7441
Oorspronkelijk bericht
Van: Bernadet
Verzonden: woensdag 1 februari 2006 17:36
Aan: pbo@....nl