Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stukje Leestafelgeschiedenis (over de toestemmingen)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6796 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 06 feb 2006 02:12 pm

Dettie schrijft:

Quote:

Is het een idee dat ik de commentaren ook bij de dichter zet? Wat denk jij?

Is eigenlijk geen slecht idee, maar niet altijd makkelijk.

Soms staat er tussendoor een nieuw gedicht, en komt iemand daarna op het voorgaande terug.

Is wel een boel werk, hoor.

Ik heb me deze hele voormiddag al rotgezocht omdat ik weet dat er her en der verspreid onder thema's commentaren staan, die niet bij de dichters vermeld zijn.

In elk geval zou ik het in het vervolg zéker bij de dichter (ook) zetten.

Of jij dat werk erbij wil nemen, moet je zelf uitmaken.

Ik probeer in de loop van deze week zeker nog wat verder te zoeken en links te plaatsen.

Groetjes. Tiba.

Ik heb dit even naar dit item verplaatst, dettie.

Heb die links naar de commentaren gezet omdat sommige uitgevers zeggen: hé jullie hebben een aantal gedichten van onze dichters geplaatst, en zónder commentaar.

Maar soms staat die commentaar bij een gedicht er wél, maar onder een thema (bv. gedichten over het kind), wat zij dan niet weten. Ik vermoed ook niet dat ze zullen gaan zoeken.

Ach, ik weet het soms ook niet meer hoor. Ik bedoel dat het zoeken naar nieuwe, jonge dichters door heel deze heisa bij mij dus wel gestremd is, want je hebt geen idee of je ze mag plaatsen.

Eigenlijk bekomen ze het tegendeel van wat ze willen: dat hun dichters gelezen worden en verkocht.

Heel jammer.

Zomaar een gedicht plaatsen omdat je het mooi vindt, kan momenteel niet.

En een commentaar kan je niet altijd zo maar uit je mouw schudden, of het ontbreekt aan tijd.

En anders ga je op zoek naar meer van die dichter en wil je er een bundel van kopen.... Heb ik momenteel ook al geen zin meer in.

Dit moest toch even van mijn hart.

Jaja, ik weet dat ik geduld moet hebben.... het komt wel op zijn pootjes terecht.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6797 door Dettie_3
Geplaatst: 06 feb 2006 02:48 pm

Zomaar een gedicht plaatsen omdat je het mooi vindt, kan momenteel niet.

En een commentaar kan je niet altijd zo maar uit je mouw schudden, of het ontbreekt aan tijd.

En anders ga je op zoek naar meer van die dichter en wil je er een bundel van kopen.... Heb ik momenteel ook al geen zin meer in.

Dit moest toch even van mijn hart.

Tiba dat is heel jammer, ik dacht al zoiets.

Het is eigenlijk geen heisa, je kan niet zeggen dat de uitgevers of dichters vervelend zijn. Het is eigenlijk wel terecht dat ze paal en perk stellen aan het plaatsen van gedichten. Je zou anders van iemand wel zijn hele bundel kunnen plaatsen. Dat is niet de bedoeling.

Het is inderdaad geduld hebben en even afwachten wat de uitgevers en/of dichters zeggen.

Ik heb gezegd willen jullie even stoppen met nieuwe dichters plaatsen, niet de uitgevers. Dat is omdat ik anders weer een bericht moet sturen van oh, deze staat er nu ook op, en twee dagen later ja en deze nu ook. Dat is voor mij geen doen, dan verlies ik het hele overzicht. En er bestaat nu eenmaal auteursrecht.

Ik was al blij dat de auteursrechtenorganisatie het goed vond dat de gedichten erop bleven staan. Het had ook anders gekund. Ze hadden ook kunnen zeggen, het mag nu eenmaal niet dus alles eraf! Dat was nog veel erger geweest. Dan kunnen we beter nu even geduld hebben en kijken hoe er gereageerd wordt en wie weet valt dat allemaal erg mee. Zoals ik al zei, geen een heeft nog difinitef nee gezegd. Daar mogen we al heel blij mee zijn.

Niemand had verwacht dat Leestafel zo zou groeien, en dat heeft als 'nadeel' dat je op gaat vallen. Als je een bepaalde dichter zoekt kom je vaak als eerste Leestafel tegen en dat zien de dichters en uitgeverijen ook.

Er staat ook heel veel op de site en het forum. En het is niet dat specifiek wij iets niet mogen, het is niet specifiek tegen Leestafel, het zijn bepaalde regels die opgesteld zijn om de auteurs te beschermen.

En een commentaar hoeft niet heel lang te zijn, je kan zeggen ik vind dit mooi of lelijk omdat...... het hoeft niet gelijk een hele analyse te zijn.

Vind je de overleden dichters niets? Daar zijn ook nog een heleboel goede dichters onder die mooie dingen hebben gemaakt.

Ik weet niet hoe ik je weer een beetje kan motiveren. Het is inderdaad geduld hebben, ik wacht ook met spanning af, ik kijk bij ieder mailtje of het van een uitgever is. Maar meer kan ik ook niet doen dan afwachten.

En er komt nog bij, de site staat op mijn naam, als ik wel doorga en alles negeer dan kan ik een boete krijgen, die komt dan voor mijn rekening, dat kan ik me niet permiteren. En dat is ook niet omdat de uitgevers dwars willen liggen maar omdat ik me dan niet aan de regels heb gehouden.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6798 door Dettie_3
Geplaatst: 06 feb 2006 04:06 pm

En een commentaar hoeft niet heel lang te zijn, je kan zeggen ik vind dit mooi of lelijk omdat...... het hoeft niet gelijk een hele analyse te zijn.

Vind je de overleden dichters niets? Daar zijn ook nog een heleboel goede dichters onder die mooie dingen hebben gemaakt.

Ik weet niet hoe ik je weer een beetje kan motiveren. Het is inderdaad geduld hebben, ik wacht ook met spanning af, ik kijk bij ieder mailtje of het van een uitgever is. Maar meer kan ik ook niet doen dan afwachten.

En er komt nog bij, de site staat op mijn naam, als ik wel doorga en alles negeer dan kan ik een boete krijgen, die komt dan voor mijn rekening, dat kan ik me niet permiteren. En dat is ook niet omdat de uitgevers dwars willen liggen maar omdat ik me dan niet aan de regels heb gehouden.

Natuurlijk kun je zeggen dat je het mooi vindt... maar waarom is soms heeeel moeilijk uit te leggen. is althans mijn bevinding.

Overleden dichters, tja, ik ben met ze opgegroeid, met Kloos en Perk en Boutens, Gorter, Gezelle, niet dat ik er nog zoveel van weet, maar het is niet mijn eerste interessegebied.

Dat je een boete zou krijgen ik het laatste wat ik wens, en dat is ook de reden waarom ik zo voorzichtig ben met plaatsen van gedichten.

En dat dit niet specifiek tegen Leestafel gericht is, weet ik ook wel.

Misschien had ik beter 'mijn hart niet gelucht', want ik weet hoe enorm veel je voor deze site en dit forum doet, en ook opdat dit zou uitgeklaard worden.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6799 door Dettie_3
Geplaatst: 06 feb 2006 04:24 pm

Zo jammer dat er zoveel regeltjes zijn... Ik zou het nooit erg vinden dat iedereen mn gedichten kan lezen, als mn naam erbij staat zou ik dat zelfs heel leuk vinden! Ik vind het wel geweldig wat je allemaal doet Dettie, ik zou er het geduld niet voor hebben! Doe zo verder! En nou ja ik weet niet veel van poëzie dus ik zal zowieso geen bekende gedichten erbij zetten, maar ik lees ze wel graag ns!

Wolvin

Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6800 door Dettie_3
Geplaatst: 07 feb 2006 12:06 pm

Van: Jaap Blansjaar, Uitgeverij G.A. van Oorschot

Datum: 02/07/06 12:50:57

Aan: bernadet...@...

Onderwerp: leestafel.info

Beste Bernadet,

Naar aanleiding van je mailtje aan de uitgeverij heb ik even wat rondgedoold op de site. Het is een aardig initiatief waar inderdaad het auteursrecht aan alle kanten wordt overtreden.

Voor publicatie in welke vorm ook dient toestemming te worden gevraagd, maar ik begrijp dat dat lastig is (en zeker lastig valt te controleren) op het internet. We zullen het dus gedogen.

Wel zou ik willen vragen om iets nauwkeuriger om te gaan met de teksten. Gezien de grote hoeveelheden spelfouten in de namen van dichters (Acherberg, Steifert, Jan Pierre Rawie) zal het met de weergave van de gedichten en de bronvermeldingen wel niet veel beter zijn.

Verder wens ik je veel plezier en succes met de site.

Groet,

Jaap Blansjaar

Uitgeverij Van Oorschot

Herengracht 613

1017 CE Amsterdam

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6801 door Dettie_3
Geplaatst: 07 feb 2006 12:14 pm

Hier ben ik dus ontzettend blij mee omdat heel veel dichters bij uitgeverij van Oorschot zijn aangesloten.

Klik hier www.vanoorschot.nl/ in de rechterkolom staan de schrijvers/dichters.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.601 seconden