Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stukje Leestafelgeschiedenis (over de toestemmingen)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6790 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 04 feb 2006 01:58 pm

Er staan 320 items, tot nu toe heb ik alleen nog van de uitgeverijen de arbeiderspers, de harmonie en de bezige bij antwoord gehad.

Voor de bezige bij heb ik die lijst gemaakt en voor de arbeiderspers heb ik de bovengenoemde dichters gemaild.

De harmonie heeft van Elly de Waard en Judith Herzberg

de volgende bundels:

Afstand - paperback Elly de Waard 1978

Als ik niet aan je denk of raak - paperback Elly de Waard 2002

Anderling - paperback Elly de Waard 1998

Bijvangst - paperback Judith Herzberg 1999

Eenzang - paperback Elly de Waard 1992

Maar ik hoor steeds niets van de harmonie ondanks herhaaldelijk verzoek om antwoord. (zij zochten aanvankelijk met mij contact)

Dus liever even niets van de bezige bij, arbeiderspers en de harmonie plaatsen.

Voor de rest staan er nog zoveel dichters op het forum met één gedichie waar nog wat bijgeplaatst kan worden. (Ik hoor naderhand wel of het wel of niet mag.)

Of er kan nog bij heel veel gedichten uitleg geplaatst worden, of er kunnen 70 jaar dode dichters geplaatst worden.

We hebben toestemming van

Diana Ozon,

Atze van Wieren,

Tonnus Oosterhof,

Henk van Zuiden,

Johanna Kruit,

Remco Ekkers,

Tjitske Jansen,

Ingmar Heytze,

Ted van Lieshout,

dus voorlopig kan je wel even voort denk ik. Maar wel graag erbij zetten waarom je het gedicht mooi vindt of wat je niet snapt. Het gaat bij de uitgeverijen en dichters vooral om het idee dat we de gedichten bespreken, dat vinden ze het goede idee en daarom krijgen we ook toestemming.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6791 door Dettie_3
Geplaatst: 04 feb 2006 04:40 pm

Maar wel graag erbij zetten waarom je het gedicht mooi vindt of wat je niet snapt. Het gaat bij de uitgeverijen en dichters vooral om het idee dat we de gedichten bespreken, dat vinden ze het goede idee en daarom krijgen we ook toestemming.

Wat een gedoe allemaal, met die uitgeverijen. Ik kan me voorstellen dat je daardoor voorzichtiger wordt en ook dat je daardoor deze voorwaarden gaat stellen. Op zich vind ik daar niks mee en denk ik dat het zelfs leuker kan zijn om (weer) meer aandacht te besteden aan de bespreking van de gedichten. De vraag (voor mij) is dan alleen -wie- die bespreking moet gaan doen. Als het de bedoeling is dat je alleen gedichten mag plaatsen als je ook de bespreking voor je rekening neemt, dan zal dat er in mijn geval waarschijnlijk toe leiden dat ik niet meer zo snel gedichten op jullie site zal plaatsen, tenzij jullie de besprekingen blijven doen natuurlijk.

Ik ben namelijk een beginnende poëzielezer met een zeer drukke baan. Ik was totnogtoe erg enthousiast over jullie heerlijke site, met name vanwege het laagdrempelige en informatieve karakter. Door jullie site ben ik meer poëzie gaan lezen en heb ik ondertussen al heel wat bundels aangeschaft. Die ben ik nog zo aan het ontdekken dat ik me nog niet genoeg ‘ingelezen en ingevoerd’ voel om een bijdrage te kunnen leveren aan de bespreking van gedichten.

Dat gaat mij op dit moment ook iets te ver. Gedichten vind ik mooi of niet mooi, ze raken me of ze raken me niet. Als ik er eerst een studie van moet maken om er iets zinnings over te kunnen zeggen, want dat wil je dan natuurlijk ook, dan moet ik hier nu afhaken.

Want, zoals jullie zelf ook al schreven bij het item over Emily Dickinson: "De meeste leefstafelaars lezen gastronomisch, trachten de delicen van het moment en de schotels van het seizoen te nuttigen".

Zo’n leestafelaar ben ik ook, niet in de gelegenheid om me telkens boordenvol te eten aan één eindeloze plat de résistance, aan een oeuvre d’hors d’oeuvre..

Groetjes,

Karin

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6792 door Dettie_3
Geplaatst: 04 feb 2006 06:52 pm

Dettie, ik heb net in mijn enthousiasme de rest van een gedicht van Elly de Waard geplaatst, omdat een 'gastbezoeker' daar expliciet om gevraagd had. Pas daarna zag ik, door het opnieuw lezen van dit speciaal door jou geopende item, dat je verzocht had om even geen gedichten van dichters van ondermeer uitgeverij De Harmonie te plaatsen...

Mijn excuses, zal niet weer gebeuren! :oops:

Karin

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6793 door Dettie_3
Geplaatst: 04 feb 2006 08:10 pm

Maak je niet druk hoor!

Het is gebeurd en niets aan de hand.

En over je eerdere bericht, als je wat plaatst dan wil ik wel proberen uitleg te geven. Misschien kan je zeggen als je iets niet snapt in een gedicht van dat en dat snap ik niet of zo. Kijk maar.

Het is nu eve lastig omdat we niet precies weten waar we aan toe zijn, maar straks gaat het vanzelf weer makkelijker denk ik. Dan weten we wat meer en hoe we het eventueel aan kunnen pakken.

Ik vind het al heel leuk dat je zo enthousiast bent!

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6794 door Dettie_3
Geplaatst: 05 feb 2006 12:05 am

Dario schrijft:

Lijkt me leuk om eens wat oudere poëzie te bespreken.

Je verbaast me steeds weer, Dario. Lijkt me niet zo evident voor een twintiger (al ken ik er nog een paar). Hou je echt van bv. 'de tachtigers'?

Ben er wel benieuwd naar.

ik vraag me trouwens af of deze nog in enige opleiding gelezen worden.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6795 door Dettie_3
Geplaatst: 05 feb 2006 08:59 am

'In mijn tijd, zei de oude vrouw, was je verplicht boeken en gedichten te lezen van bepaalde periodes. Ik dacht 5 gedichten van voor 1900, en steeds 5 uit een bepaalde periode, de exacte periodes weet ik niet meer.

Ik denk dat het nu nog zo is.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.528 seconden